|
HEM6016 | Hemşirelik Kuramları - I | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Birsel Canan DEMİRBAĞ | Diğer Öğretim Üyesi | Havva Öztürk | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Hemşirelikte kuramsal çalışmalarının tarihçesini ve kuram geliştirmede anahtar terminelojiyi bilme, hemşireliğin doğasını ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeleri tanımlama, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcıları, kuramları ve kavramları açıklama |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Öğrenci, kuram geliştirmede anahtar terminoloji ve araştırmaya yönelik kavramları tanımlar. | 5,8 | 1,5,6 | PK - 2 : | Öğrenci, hemşirelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2,3,4,5,6,7,8,9 | 1,5,6 | PK - 3 : | Öğrenci, hemşireliğin doğası ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeler hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2,3,4,5,6,7,8,9 | 1,5,6 | PK - 4 : | Öğrenci, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcılar, kuramlar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2,3,4,5,6,7,8,9 | 1,5,6 | PK - 5 : | Öğrenci, büyüme ve gelişme kuramlarını bilir ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 1,2,3,5,6,7,8,9 | 1,5,6 | PK - 6 : | Öğrenci, öğrenim ve öğretim kuramlarını bilir ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 1,2,3,4,5,6,7,8,9 | 1,5,6 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Hemşirelikte kuramsal çalışmaların tarihçesi, kuram geliştirmede anahtar terminoloji, hemşireliğin doğası ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeler, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcılar, kuramlar ve kavramlar |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin tanıtlması ve öğrenciler için hazırlık
Derse ilişkin terminoloji
-Global terminoloji (Mc Kenna 1-23, Meleis 29-38)
Metaparadigma
Alan (domain)
Felsefe
| | Hafta 2 | -Orta düzey terminoloji (Mc Kenna 1-23, Meleis 29-38)
Model
Kuram (teori)
Teorik çerçeve (Meleis 37-38)
Hemşirelik kuramı (Meleis 37-38)
Paradigma, Disiplin (Mc Kenna 18-21),
Araştırma, Bilim(Mc Kenna 22-23, Meleis 29-38, Sönmez 32-34)
| | Hafta 3 | Çalışma terminolojisi (Mc Kenna 6-11, Meleis 29-38, Sönmez 27-31)
Fenomen, Kavram, Yapı (construct)
Önerme (proposition) ?
Varsayım (assumption)-
Hipotez (denence)
| | Hafta 4 | XXI. y.y.?da bilim insanı olmak
Bilim insanı olmak (Sönmez 207-220) ?Bilim adamı, bilimsel düşünme? konulu konuşma metninin derste tartışılması.
??Bir Bilim Adamının Romanının tartışılması??
| | Hafta 5 | Hemşirelik bilimi
Grand teori, orta düzey teori ve uygulama teorisi araştırma ilişkisi
| | Hafta 6 | Bilme yolları(Mc Kenna 24-35)
Bilgi felsefesi
Rasyonalizm
Empirisizm
Historisizm
| | Hafta 7 | Bilme sınıflandırmaları
Hemşirelikte bilme yolları(Mc Kenna 35-41 ve Chinn + Kramer 183-206)
Estetik bilme (Mc Kenna 41-42 ve Chinn + Kramer 183-206)
Kişisel yolla bilme (Mc Kenna 41-44 ve Chinn + Kramer 167-181
Empirik bilme (Mc Kenna 41 ve Chinn + Kramer 137-149)
| | Hafta 8 | Ara sınav
| | Hafta 9 | Teori eleştiri kriterleri (Mc Kenna 222-239)
VAKA SUNUMU
| | Hafta 10 | Tıbbi model (Mc Kenna 85-91)
Martı Jonathan Livingston
| | Hafta 11 | Paradigma / ekol / okul grupları
Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119)
-Orlando (Marriner, George, Parker+ Smith 66-80)
-Joyce Travelbee (Marriner, Parker & Smith)
| | Hafta 12 | Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119)
-Hildegard E. Peplau (Marriner, George, Parker & Smith)
-Ernestine Wiedenbach
| | Hafta 13 | Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119)
-İmogene King
-Helen C. Ericson ve ark.
| | Hafta 14 | Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119)
-Joan Riehl Sisca
-Kathryn E.Bernard
| | Hafta 15 | Gereksinim okulu (Meleis 111-114)
-Orem (Marriner, George, Parker+ Smith 121-145
Abdellah (Marriner, George)
-Virginia Henderson
-Lydia E. Hall
-Florence Nihtingale
| | Hafta 16 | Final sınavı , dersin değerlendirilmesi ve önerilerin alınması
| | |
1 | Alligood M.R., Tomey A.M.Nursing Theory. 3tr Ed.Mosby, Elsevier.2006 | | 2 | Edwards S.D.Philosophy of Nursing, e-book2001ISBN-10: 033374991X | ISBN-13: 9780333749913 | | 3 | Velioğlu P.Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar Alaş Ofset, İstanbul.1999 | | 4 | Orem D.E.Nursing Concepts of Practice, 4. Edition Mosby1991ISBN: 0801660645. ISBN-13: 9780801660641 | | |
1 | Marriner, George, Parker Smith | | 2 | Mc Kenna and Chinn Kramer | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 2 | 10 | 20 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 122 |
|