Türkçe | English
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
HEMŞİRELİK DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/sbf
Tel: +90 0462 +90 462 230 04 76
SABE
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI / HEMŞİRELİK DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

HEM6016Hemşirelik Kuramları - I3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüHEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Birsel Canan DEMİRBAĞ
Diğer Öğretim ÜyesiHavva Öztürk
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Hemşirelikte kuramsal çalışmalarının tarihçesini ve kuram geliştirmede anahtar terminelojiyi bilme, hemşireliğin doğasını ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeleri tanımlama, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcıları, kuramları ve kavramları açıklama
 
Program KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
PK - 1 : Öğrenci, kuram geliştirmede anahtar terminoloji ve araştırmaya yönelik kavramları tanımlar.5,81,5,6
PK - 2 : Öğrenci, hemşirelikte kuramsal çalışmaların tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.1,2,3,4,5,6,7,8,91,5,6
PK - 3 : Öğrenci, hemşireliğin doğası ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeler hakkında bilgi sahibi olur. 1,2,3,4,5,6,7,8,91,5,6
PK - 4 : Öğrenci, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcılar, kuramlar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.1,2,3,4,5,6,7,8,91,5,6
PK - 5 : Öğrenci, büyüme ve gelişme kuramlarını bilir ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır. 1,2,3,5,6,7,8,91,5,6
PK - 6 : Öğrenci, öğrenim ve öğretim kuramlarını bilir ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.1,2,3,4,5,6,7,8,91,5,6
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Hemşirelikte kuramsal çalışmaların tarihçesi, kuram geliştirmede anahtar terminoloji, hemşireliğin doğası ve kavramsal çerçevesini oluşturan temel öğeler, hemşirelik kuramlarında yararlanılan kuramcılar, kuramlar ve kavramlar
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin tanıtlması ve öğrenciler için hazırlık Derse ilişkin terminoloji -Global terminoloji (Mc Kenna 1-23, Meleis 29-38) Metaparadigma Alan (domain) Felsefe
 Hafta 2-Orta düzey terminoloji (Mc Kenna 1-23, Meleis 29-38) Model Kuram (teori) Teorik çerçeve (Meleis 37-38) Hemşirelik kuramı (Meleis 37-38) Paradigma, Disiplin (Mc Kenna 18-21), Araştırma, Bilim(Mc Kenna 22-23, Meleis 29-38, Sönmez 32-34)
 Hafta 3Çalışma terminolojisi (Mc Kenna 6-11, Meleis 29-38, Sönmez 27-31) Fenomen, Kavram, Yapı (construct) Önerme (proposition) ? Varsayım (assumption)- Hipotez (denence)
 Hafta 4XXI. y.y.?da bilim insanı olmak Bilim insanı olmak (Sönmez 207-220) ?Bilim adamı, bilimsel düşünme? konulu konuşma metninin derste tartışılması. ??Bir Bilim Adamının Romanının tartışılması??
 Hafta 5Hemşirelik bilimi Grand teori, orta düzey teori ve uygulama teorisi araştırma ilişkisi
 Hafta 6Bilme yolları(Mc Kenna 24-35) Bilgi felsefesi Rasyonalizm Empirisizm Historisizm
 Hafta 7Bilme sınıflandırmaları Hemşirelikte bilme yolları(Mc Kenna 35-41 ve Chinn + Kramer 183-206) Estetik bilme (Mc Kenna 41-42 ve Chinn + Kramer 183-206) Kişisel yolla bilme (Mc Kenna 41-44 ve Chinn + Kramer 167-181 Empirik bilme (Mc Kenna 41 ve Chinn + Kramer 137-149)
 Hafta 8Ara sınav
 Hafta 9Teori eleştiri kriterleri (Mc Kenna 222-239) VAKA SUNUMU
 Hafta 10Tıbbi model (Mc Kenna 85-91) Martı Jonathan Livingston
 Hafta 11Paradigma / ekol / okul grupları Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119) -Orlando (Marriner, George, Parker+ Smith 66-80) -Joyce Travelbee (Marriner, Parker & Smith)
 Hafta 12Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119) -Hildegard E. Peplau (Marriner, George, Parker & Smith) -Ernestine Wiedenbach
 Hafta 13Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119) -İmogene King -Helen C. Ericson ve ark.
 Hafta 14Etkileşim paradigması / ekolü (Thibodeau 89-104 ve Meleis 114-119) -Joan Riehl Sisca -Kathryn E.Bernard
 Hafta 15Gereksinim okulu (Meleis 111-114) -Orem (Marriner, George, Parker+ Smith 121-145 Abdellah (Marriner, George) -Virginia Henderson -Lydia E. Hall -Florence Nihtingale
 Hafta 16Final sınavı , dersin değerlendirilmesi ve önerilerin alınması
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Alligood M.R., Tomey A.M.Nursing Theory. 3tr Ed.Mosby, Elsevier.2006
2Edwards S.D.Philosophy of Nursing, e-book2001ISBN-10: 033374991X | ISBN-13: 9780333749913
3Velioğlu P.Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar Alaş Ofset, İstanbul.1999
4Orem D.E.Nursing Concepts of Practice, 4. Edition Mosby1991ISBN: 0801660645. ISBN-13: 9780801660641
 
İlave Kaynak
1Marriner, George, Parker Smith
2Mc Kenna and Chinn Kramer
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 2 30
Dönem sonu sınavı 16 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 2 14 28
Arasınav için hazırlık 3 5 15
Arasınav 1 1 1
Ödev 2 10 20
Dönem sonu sınavı için hazırlık 3 5 15
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü122