|
OREN3025 | Orman End. Geri Dönüşüm | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN ENDÜSTRİSİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Semra ÇOLAK | Diğer Öğretim Üyesi | yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; odun kökenli atıkları tanımlamak, sınıflandırmak ve yeni bir hammadde kaynağı olarak ele alınması gerekliliğini ortaya koymaktır. Odun kökenli atıkları ekonomiye geri kazandırılması, çevre kirliliğinin azaltılması ve ahşap sektöründe hammadde temin sorununa farklı bir bakış kazandırılmasıdır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Odun kökenli atıkları ve kaynaklarına göre sınıflandırma sistemlerini tanımlar. | 5,8,11 | 1, | ÖK - 2 : | Atık yönetiminde atığın durumuna göre hiyerarşiyi analiz eder | 5,8,11 | 1, | ÖK - 3 : | Odun kökenli atıkların geridönüşümüne yönelik alternatifler sunar | 5,8,11 | 1,3,5, | ÖK - 4 : | Odun kökenli atıkların geridönüşümünde olası kirlilikleri belirler ve katı ve kimyasal kirliliklerin uzaklaştırılmasına yönelik çözüm önerileri | 5,8,11 | 1,3,5 | ÖK - 5 : | Ahşap esaslı levhaların geri dönüşümlerinde olası problemlere karşı farklı teknikler önerebilir. | 5,8,11 | 1,3,5 | ÖK - 6 : | Ahşap kökenli atıkları yeni bir hammadde olarak değerlendirme bilinci geliştirir ve böylelikle ahşap sektörünün hammadde sorununa çözüm sunabilir. | 5,8,11 | 1,3,5 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Odun kökenli atık nedir? Yasal mevzuat ve atık yönetim piramidi ve atık yönetimi genel esaslarına ilişkin yönetmelik. Odun kökenli atıkların sınıflandırılması. Odun kökenli atıkların geri dönüşümünü etkileyen faktörler. Geri dönüşüm ve yeniden değerlendirilme alternatifleri. Odun kökenli atıkların geri dönüşümü ile ilgili uluslararası yasalar: İngiltere, Almanya örnekleri. Kirlilik kontrol ve sınıflandırma teknolojileri. Kullanılmış ahşapta bulunması muhtemel kirlilikler. Katı ve sıvı kirliliklerin tesbiti ve uzaklaştırılması teknikleri. Ahşap esaslı levhaların geri dönüşümü ve kullanılmış ahşabın levha sektöründe değerlendirilmesi imkanları, Enerji üretimi, Emprenyeli ağaç malzemenin geri dönüşümü ve geliştirilen yöntemler |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Atık ve Atık Yönetimi Kavramlarının tanımı ve Atık Yönetimi Esaslarına ilişkin Yönetmelik | | Hafta 2 | Geri Dönüşümün Gerekliliği, sağladığı faydalar ve çeşitli ülkelerde uygulanan yasal düzenlemeler Avrupa,İngiltere, Almanya örnekleri | | Hafta 3 | Ahşap kökenli atıkların sınıflandırılmaları ve elde edildikleri kaynaklar, kullanılmış ahşapta bulunan olası kirlilikler | | Hafta 4 | Geri dönüşüm hiyerarşisi, atık miktarının azaltılması, atıkların yeniden kullanımı, atığın geri dönüşümü | | Hafta 5 | Geri dönüşüm alternatifleri: Direkt geri dönüşüm, dolaylı geri dönüşüm, enerji üretimi | | Hafta 6 | Yeniden Kullanım Kavramı: Mobilyanın yeniden kullanımı, yeni mobilya üretimi. | | Hafta 7 | Genel tekrar - çeşitli ülkelerde geri dönüşüşmüş atıkların kullalıdığı örneklere ilişkin slayt gösterisi | | Hafta 8 | Kirlilik kontrolü ve sınıflandırma teknolojileri: Katı kirliliklerin uzaklaştırılması.
Kaba kirlilikler, metal, plastik ve kağıt kirliliklerin uzaklaştırılması | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Kullanılmış ahşapta kimyasal kirlilikler ve uzaklaştırılma teknikler; LIBS, XRF, IMS, EN, NIR ve Sıvı Fazlı Biyosensör teknikleri | | Hafta 11 | Kullanılmış ahşaptan ısı ve enerji üretim teknolojileri ve Kirlilik Konuları
Kullanılmış ahşabın geri dönüşümde özel kullanım alanları; toprak ıslahı, bahçe düzenlemeleri, hayvancılık uygulamalar | | Hafta 12 | Emprenyeli ağaç malzemenin geri dönüşüm alternatifleri ve kullanılan yöntemler | | Hafta 13 | Atık levha ürünlerinin geri dönüşüm teknolojileri, yongalanarak değerlendirilmeleri, liflendirme yöntemi, mikrodalga yöntem | | Hafta 14 | Termohidroliz yöntemleri; Sandberg ve Pfleiderer yöntemleri, WKI yöntemi, Retro yöntemi, Ekstrusyon yöntemi | | Hafta 15 | Ahşap levha üretiminden kaynaklanan atıkların geri dönüşümü ve karşılaşılan problemler. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | CWC, A division of the Pasific North West Economic Region 1997; Wood Waste Size Reduction Technology Study Final Report, Seattle, Washington | | 2 | Guy, B. 2007; Rebulding After Katrina Using Local Resoursing, 2007 Building Materials Reuse Association Conference, Madision, WI | | 3 | Burns, M; Heating Saint Paul with Wood Waste, www.districtenergy.com | | |
1 | Australian Goverment Forest and Wood Products Research and Development Corporation 2005; Recycling and End-of-Life Disposal of Timber Product, Project No: PN05.1017 | | 2 | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü 2008; Atık Yönetimi Eylem Planı (2008-1012), Ankara. | | 3 | WasteWISE Overview Report 2003; Waste Wood Reuse and Recycling in Essex and Cambridgeshire. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Sunum | 14 | | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 4 | 8 | 32 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 1 | 6 | 6 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 4 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 108 |
|