Türkçe | English
FEN FAKÜLTESİ / İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/isbb
Tel: +90 0462 +90 (462) 3773112
FENF
FEN FAKÜLTESİ / İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TDB1000Türk Dili - II2+0+0AKTS:2
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüİSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiÖğr. Gör. Alper KILIÇOĞLU
Diğer Öğretim ÜyesiProf. Dr. Ülkü ELİUZ, Öğr. Gör. Osman DEMİRAYAK, Öğr. Gör. Alper KILIÇOĞLU, Öğr. Gör. Güneş EKMEKÇİ AŞAN
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Türk dilinin yapı özellikleriyle işleyiş düzenini ve zenginliğini kavratarak, onlarda ulusal birliğimizin temel unsuru olan ana dil bilincinin ve sevgisinin uyanmasını sağlamaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : yeryüzünde kullanılan dilleri ve Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yerini bilecek.101
ÖK - 2 : Türk Dilini iyice özümseyerek kendini ifade edebilecek ve toplumda kabul görebilecek.101
ÖK - 3 : kendi anadillerini daha iyi anlayıp kullanabilecek.101
ÖK - 4 : anadiline hakim olarak bilim ve bilgiyi daha iyi kullanabilecek.101
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
İmla, noktalama ve kompozisyon (noktalama işaretleri, diğer işaretler) , İmla, yazım kuralları (büyük harflerin imlası , sayıların yazılışı, kısaltmaların imlası, alıntı kelimelerin yazılışı) , Kompozisyon (kompozisyonun amacı, kompozisyon yazmada yöntem) , kompozisyonda plan, giriş, gelişme, sonuç, Anlatım özellikleri, anlatımda duruluk, anlatımda sadelik, anlatımda açıklık içtenlik, Anlatım bozuklukları ( eş anlamlı kelimelerin cümle içinde kullanılışı) , Deyimlerin yanlış kullanılışı, Anlatım biçimleri (açıklama, hikaye, özlü anlatım, tasvir, hiciv, portre, kanıtlama, konuşma, manzum anlatım çeşitleri) , Sözlü anlatım çeşitleri (günlük ve hazırlıksız konuşma, hazırlıklı konuşma, açıkoturum, münazara, panel) , Yazılı anlatım türleri (mektup, telgraf, tebrik, davetiye, edebi mektup) , iş mektupları, resmi mektup, dilekçe, rapor, tutanak, karar, ilan, reklam, sohbet, eleştiri, anı, gezi yazısı, röportaj, anket, Otobiyografi, biyografi, roman, hikaye, masal, fabl, tiyatro, trajedi, dram, senaryo) .
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Noktalama işaretleri (Nokta, virgül, noktalı virgül, iki nokta, ünlem ...)
 Hafta 2Noktalama işaretleri (Tırnak işareti, ayraç,...)
 Hafta 3Yazım Kuralları (Büyük harflerin yazılışı, sayıların yazılışı, birleşik kelimelerin yazılışı)
 Hafta 4Yazım kuralları (Deyimlerin, İkilemelerin, alıntı kelimelerin ve yabancı özel adların yazılışı)
 Hafta 5Yazım kuralları (Kısaltmaların ve bazı eklerin yazılışları)
 Hafta 6Kompozisyon (tanımı, amacı, kompozisyonda başarılı olmanın yöntemleri)
 Hafta 7Kompozisyon yazmada yöntemler (yardımcı ve ana düşüncenin oluşturulması, plan yapma)
 Hafta 8Kompozisyon yazmada yöntemler (paragraf oluşturma, paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10Anlatım özellikleri
 Hafta 11Anlatım bozuklukları
 Hafta 12Anlatım biçimleri (Ödevlerin toplanması)
 Hafta 13Anlatım türleri (sözlü anlatım)
 Hafta 14Anlatım türleri (yazılı anlatım- mektup, dilekçe...)
 Hafta 15Anlatım türleri (yazılı anlatım- hikaye, roman, tiyatro, şiir...)
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1İNCE, Y. ; DEMİRAYAK, O; KILIÇOĞLU A. 2009, YÖK ÇERÇEVE PROGRAMINA UYGUN TÜRK DİLİ ve KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, AKSAKAL KİTAPEVİ, TRABZON.
2İNCE, Y. ; DEMİRAYAK, O; KILIÇOĞLU A. 2009, YÖK ÇERÇEVE PROGRAMINA UYGUN TÜRK DİLİ ve KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, AKSAKAL KİTAPEVİ, TRABZON.
 
İlave Kaynak
1Ergin, Prof Dr. Muharrem, 1995, ÜNİVERSİTELER İÇİN TÜRK DİLİ, Bayrak Yay. İstanbul.
2Ergin, Prof Dr. Muharrem, 1995, ÜNİVERSİTELER İÇİN TÜRK DİLİ, Bayrak Yay. İstanbul.
3ÖNER, Sakin 2005, Örneklerle Kompozisyon, Düzenli Yazma ve Konuşma Sanatı, Yuva Yay. İstanbul.
4ÖNER, Sakin 2005, Örneklerle Kompozisyon, Düzenli Yazma ve Konuşma Sanatı, Yuva Yay. İstanbul.
5İmla Kılavuzu 1996, TDK Yay. Ankara.
6İmla Kılavuzu 1996, TDK Yay. Ankara.
7GÜLENSOY, Prof. Dr. Tuncer 2000, TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yay. Ankara.
8GÜLENSOY, Prof. Dr. Tuncer 2000, TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yay. Ankara.
9Banguoğlu, Tahsin. 1974; Türkçenin Grameri, Baha Matbaası, İstanbul
10Banguoğlu, Tahsin. 1974; Türkçenin Grameri, Baha Matbaası, İstanbul
11TDK Yazım Kılavuzu- Sözlük
12TDK Yazım Kılavuzu- Sözlük
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 20.04.2022 30 dk. 50
Dönem sonu sınavı 16 08.06.2022 30 dk. 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 15 30
Sınıf dışı çalışma 1 15 15
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 5 1 5
Arasınav 2 1 2
Uygulama 0 0 0
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 1 6
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü60