|
IST4003 | Deneylerin İstatistiksel Tasarımı | 4+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Buğra Kaan TİRYAKİ | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere istatistiksel deney tasarımı ile ilgili temel kavramları, yöntemleri ve farklı deney tasarımlarını uygulamalarla öğretmektir. Bu amaçla ders, varyans analizi (ANOVA), rastgele blok tasarımı, latin kare ve greko latin kare tasarımları, faktöriyel tasarımları ve kovaryans analizini (ANCOVA) içerir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İstatistikte deney tasarımı
| 1,3 | 1, | ÖK - 2 : | Verilere ilişkin model kurma | 1,3 | 1, | ÖK - 3 : | Modelleri kullanarak en iyi kestirimleri yapabilme | 1,3 | 1, | ÖK - 4 : | Tartışma ve değerlendirme özelliğine sahip olabilme | 1,3 | 1, | ÖK - 5 : | İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlayabilme | 1,3 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Giriş: Deneysel Tasarımın temel kavramlarının tanıtılması, Tek yönlü varyans analizi (Tek yönlü ANOVA), varsayımların test edilmesi, İkili ve çoklu karşılaştırmalar, rastgele etki modeli, rastgele blok tasarımı, Latin kare ve Greko-Latin kare tasarımları, faktöriyel tasarımlar , Kovaryans Analizi (ANCOVA) |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş: Deney Tasarımı ile İlgili Temel Kavramların Tanıtılması | | Hafta 2 | Varyans Analizine Giriş | | Hafta 3 | Bir-yönlü ANOVA (Tamamen Rastgele Tasarım) | | Hafta 4 | Varsayımların Sınanması | | Hafta 5 | İkili ve Çoklu karşılaştırılmalar | | Hafta 6 | İki-Yönlü ANOVA (Rastgele Tam Blok Tasarımı) | | Hafta 7 | Latin Karesi ve Greko-Latin Karesi Tasarımları | | Hafta 8 | İç-İçe Tasarımlar | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Faktöriyel Tasarımlar | | Hafta 11 | Bölünmüş Parseller Tasarımı | | Hafta 12 | Dengeli Eksik Blok Tasarımları | | Hafta 13 | Bir-Yönlü ANCOVA | | Hafta 14 | İki-Yönlü ANCOVA | | Hafta 15 | Faktöriyel ANCOVA | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Şenoğlu, B., Acıtaş, Ş. 2020; İstatistiksel Deney Tasarımı Sabit Etkili Modeller, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara | | 2 | Olmuş, H., Erbaş, S., Nazman, E., 2017; Araştırmacılar için SPSS Uygulamalı İstatistiksel Deney Tasarımı, , Gazi Kitabevi, Ankara | | |
1 | Easterling, G.R., 2015; Fundamentals of Statistical Experimental Design and Analysis, John Wiley & Sons, New Mexico, USA | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 20.11.2021 | 1,5 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10.01.2022 | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Arasınav | 1.5 | 1 | 1.5 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 17 | 1 | 17 | Dönem sonu sınavı | 1.5 | 1 | 1.5 | Toplam Çalışma Yükü | | | 161 |
|