|
HRT3030 | Jeodezik Verilerin İstatistik Analizi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mualla YALÇINKAYA | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Jeodezik verilerin istatistik yöntemlerle irdelenerek sonuçların yorumlanması |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | her ölçünün hata ile yüklü olduğunu anlayabilecek doğruluk-duyarlık farkını kavrayabilecek. | 1,2 | 1 | ÖK - 2 : | verilerin normal dağılımda olup olmadıklarının irdeleyebilecek. | 1,2,4 | 1,3 | ÖK - 3 : | model hipotezin testini, uyuşumsuz ölçüler testini, bilinmeyenlerin anlamlılık testini, model genişletme parametrelerinin anlamlılık testini yapabilecek | 1,2 | 1 | ÖK - 4 : | duyarlık ve güven ölçütlerini hesaplayabilecek | 1,2 | 1,3 | ÖK - 5 : | jeodezik verilerin istatistik analizleri için Matlab ortamında kod yazabilecek | 1,2,4 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Jeodezik veri, hata-düzeltme, doğruluk-duyarlık; Normal dağılım, Test istatistiği (chi-kare Dağılımı, F- Dağılımı, t-dağılımı); Verilerin normal dağılımda olup olmadıklarının irdelenmesi; Hipotez testleri, 1. Ve 2. Tip hatalar; Model hipotezinin testi, uyuşumsuz ölçüler testi; Bilinmeyenlerin anlamlılık testi; model genişletme parametrelerinin anlamlılık testi; Duyarlık ölçütleri (kesin değerlerin ortalama hatası, güven aralıkları, nokta konum hatası, hata elipsleri, vd.); Güvenirlik ölçütleri (redundanz payı, iç ve dış güven ölçütü); Standart sapmaları eşit ve farklı ölçülerin ortalama değerlerinin karşılaştırılması; İki, üç ya da daha fazla deneysel standart sapmanın eşdeğer olup olmadıklarının irdelenmesi
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, Jeodezik veri, hata-düzeltme, doğruluk-duyarlık ve duyarlık ölçütleri | | Hafta 2 | Normal dağılım, Test istatistiği (chi-kare Dağılımı, F- Dağılımı, t-dağılımı)
| | Hafta 3 | Verilerin normal dağılımda olup olmadıklarının irdelenmesi; Chi-kare uyum testi, uygulama
| | Hafta 4 | Mann-wald uyum testi, uygulama
| | Hafta 5 | Kolmogoroff-simirnof uyum testi, uygulama; Normal dağılım için özel test yöntemleri, uygulama
| | Hafta 6 | Dengelemenin matematik modeli ve serbest ağ yöntemiyle çözümü, bilinmeyenlerin ortalama hatası (dolaylı ve dolaysız ölçüler için) | | Hafta 7 | Hipotez testleri, 1. Ve 2. Tip hatalar, ÖDEV | | Hafta 8 | ARA SINAV | | Hafta 9 | Model hipotezinin testi, uyuşumsuz ölçüler testi
| | Hafta 10 | Bilinmeyenlerin anlamlılık testi, uygulama; model genişletme parametrelerinin anlamlılık testi, uygulama | | Hafta 11 | Duyarlık ölçütleri (kesin değerlerin ortalama hatası, güven aralıkları, nokta konum hatası, hata elipsleri, vd.), uygulama
| | Hafta 12 | Güvenirlik ölçütleri (redundanz payı, iç ve dış güven ölçütü), uygulama | | Hafta 13 | Standart sapmaları eşit ve farklı ölçülerin ortalama değerlerinin karşılaştırılması
| | Hafta 14 | İki, üç ya da daha fazla deneysel standart sapmanın eşdeğer olup olmadıklarının irdelenmesi | | Hafta 15 | Ödev incelemesi ve çeşitli uygulamalar
| | Hafta 16 | FİNAL | | |
1 | Aksoy, A., 1974, Matematik İstatistik Yöntemlerle Jeodezik Ölçülerin İrdelenmesi, İTÜ. Kütüphanesi sayı 987 İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 1 | 30 | Ödev | 7 9 10 11 12 13 14 15 | | 7 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 8 | 24 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 1 | 1 | Ödev | 6 | 8 | 48 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 106 |
|