|
HRT4011 | Jeodezi Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hüsniye Ebru ÇOLAK | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı, mesleğin tarihsel gelişim sürecini, tarihte ilk medeniyetlerden bu yana Jeodezinin konularının bilim tarihi içerisinde nasıl yer bulduğu ve Jeodezinin önemini öğrencilere kavratmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 11 | | ÖK - 2 : | Matematik, Astromomi, Coğrafya gibi temel bilimlerdeki gelişmeleri öğrenmek | 11 | | ÖK - 3 : | Geçmişten günümüze Dünyanın şekli ve büyüklüğü ile ilgili bilgileri öğrenmek | 11 | | ÖK - 4 : | Haritacılıktaki gelişmeleri tanımak, Ünlü Türk ve Dünya bilim adamlarını tanımak | 11 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu derste Jeodezi Biliminin tarihsel gelişim süreci değerlendirilerek, bilimsel ve teknolojik gelişimin mesleğin üzerindeki değişimi incelenecektir. Ayrıca Bilim Tarihi içerisinde jeodezinin önemi vurgulanacaktır. Tarihte ilk medeniyetlerde jeodezinin yeri ve önemi, zaman içerisinde haritacılığın gelişim süreci, bilim ve teknolojinin mesleğin gelişimine etkisi, mesleğin zaman içerisindeki uğraş alanlarının değişimi irdelenecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Jeodezi tarihine giriş | | Hafta 2 | Jeodezi kavranımın tarihsel gelişim süreci | | Hafta 3 | Jeodezi kavranımın tarihsel gelişim süreci | | Hafta 4 | Bilim tarihi | | Hafta 5 | Bilim tarihi içerisinde Jeodezi tarihi | | Hafta 6 | Astronominin haritacılık mesleğinin gelişimine etkisi | | Hafta 7 | Jeodezinin kronolojik gelişim süreci | | Hafta 8 | Jeodezinin kronolojik gelişim süreci | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Piri Reis haritalarının sırları | | Hafta 11 | Öğrenci sunumları | | Hafta 12 | Öğrenci sunumları | | Hafta 13 | Öğrenci sunumları | | Hafta 14 | Öğrenci sunumları | | Hafta 15 | Öğrenci sunumları | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | ŞERBETÇİ, M., 1978, İlk Çağlardan Günümüze Kadar Yerin Biçimi ve Büyüklüğü, (Doç. Takdim Tezi, KTÜ Yer Bilimleri Fakültesi Yayını, No 101, Trabzon. | | 2 | Öksüz, H., 1988/1, "Mezopotamya Uygarlıklarında Toprak Mülkiyeti ve Kadastro Hizmeti", Harita ve Kadastro Mühendisliği, Sayı 58-59, s. 5-22.Öksüz, H., 1988/2, "Eski Mısırda Toprak Mülkiyeti ve Kadastro Hizmeti", Harita ve Kadastro Mühendisliği, Sayı 61, s. 35-47. | | 3 | ŞERBETÇİ, M., 1974, Dünya'da ve Türkiye'de Jeodezi Tarihi Kronolojisi, KTÜ Yer Bilimleri Fakültesi yayını, Trabzon. | | 4 | Afetinan, A., 1974, Pirî Reis'in Hayatı ve Eserleri, Atatürk kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu - Türk Tarih Kurumu yayınları, VII. Dizi - Sa. 693, Ankara, 4. Baskı 1992. | | 5 | Bilgin, T., 1983, Genel Kartoğrafya I, İÜ Edebiyat Fakültesi Yayını No 1898, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | | 30 | Sunum | 12,13,14,15 | | | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 12 | 36 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 3 | 4 | 12 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 108 |
|