|
HRT3009 | Uzaktan Algılama | 2+1+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Volkan YILMAZ | Diğer Öğretim Üyesi | DR. ÖĞR. ÜYESİ Esra TUNÇ GÖRMÜŞ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı uzaktan algılamanın temellerini açıklamak, uydu görüntülerinden nasıl bilgi elde edildiği ve bunların nasıl yorumlanacağını belirlemek, görüntü analizi konularında bilgilendirme yapmak ve uzaktan algılama verileri ile CBS verilerinin nasıl entegre edileceğini göstermektir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Uzaktan algılanmış görüntüler, analog ve dijital görüntülerin geometrik ve spektral özelliklerini öğrenecek ve optik ve mikro dalga sistemler hakkında bilgilenecek. | 4,6 | 1 | ÖK - 2 : | Farklı yörüngelerde yerleşik uydulardan alınan veriler hakkında bilgili olacak. | 4,6 | 1 | ÖK - 3 : | Uydu görüntüleri özelliklerini tespit edip CBS kullanıcıları için uygun hale getirebilecek. | 4,6 | 1,3 | ÖK - 4 : | Bir takım coğrafi analiz ve sorulara cevap olacak şekilde uygun uzaktan algılama verisini seçebilecek. | 4,6 | 1 | ÖK - 5 : | CBS uygulamaları için uzaktan algılama verisini analiz edebilecek. | 4,6 | 1,3 | ÖK - 6 : | Basit bir uzaktan algılama projesini tasarlayıp yönetebilecek. | 4,6 | 3 | ÖK - 7 : | Uzaktan algılama alanındaki yazılım ve programları orta düzeyde kullanabilecek ve görüntü sınıflandırma ve yataylama gibi işlemleri yapabilecek. | 4,6 | 1,3 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Giriş, Enerji kaynakları ve yayılım prensipleri, enerjinin atmosfer ve yeryüzü objeleri ile etkileşimi (Bitki örtüsü, Toprak ve Su) . Termal Uzaktan Algılama, termal görüntüler, objelerin termal özellikleri. Mikrodalga uzaktan algılama. Sayısal görüntü, çözünürlük, uzaktan algılama sistemlerinin özellikleri, çok bantlı algılama, referans verileri, renk kavramı. Uydular, algılayıcılar ve özellikleri. Verilerin ön işlenmesi, radyometrik düzeltme, atmosferik düzeltme, gürültü giderme. Geometrik düzeltme, rektifikasyon, referanslandırma. Görüntü iyileştirme, kontrast iyileştirme, filtreleme, görüntü oranlama (VI, NDVI) . Görüntü iyileştirme uygulamaları. Detay çıkarma, sınıflandırma algoritmaları. Kontrollü sınıflandırma, kontrolsüz sınıflandırma. Sınıflandırma uygulamaları. Uzaktan algılama uygulama alanları (orman, jeoloji, değişim analizi, ziraat vb. ) . Uzaktan algılama GIS entegrasyonu. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, dersin kapsamı, kavramlar, genel tanımlar, kaynaklar | | Hafta 2 | Enerji kaynakları ve yayılım prensipleri | | Hafta 3 | Enerjinin atmosfer ve yeryüzü objeleri ile etkileşimi. | | Hafta 4 | Uydular, algılayıcılar ve özellikleri | | Hafta 5 | Sayısal görüntü, çözünürlük, uzaktan algılama sistemlerinin özellikleri, | | Hafta 6 | Çok bantlı algılama, Hiper bantlı algılama, bant ve renk kavramı | | Hafta 7 | Verilerin ön işlenmesi, radyometrik düzeltme, atmosferik düzeltme, gürültü giderme | | Hafta 8 | Geometrik düzeltme, rektifikasyon, referanslandırma | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Görüntü iyileştirme, kontrast iyileştirme, filtreleme, görüntü oranlama (VI, NDVI) | | Hafta 11 | Görüntü iyileştirme uygulamaları | | Hafta 12 | Detay çıkarma, sınıflandırma algoritmaları | | Hafta 13 | Kontrolsüz sınıflandırma | | Hafta 14 | Kontrollü sınıflandırma, | | Hafta 15 | Sınıflandırma uygulamaları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Mather, P.M. 1987; Computer Processing of Remotely Sensed Images, USA. | | 2 | Erdas Fieldguide | | |
1 | Lillesand, T.M , Kiefer, R.W., 1997; Remote Sensing and Image Interpretation, John Wiley Sons, USA. | | 2 | Campbell, J. B., 1996; Introduction to Remote Sensing, The Guilford Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Ödev | 12 | | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 6 | 8 | 48 | Arasınav için hazırlık | 8 | 5 | 40 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 3 | 3 | 9 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 6 | 48 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 189 |
|