|
END3011 | Yöneylem Araştırması - I | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | MAT2018-Mühendislik Matematiği dersinden DC notu almış olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Gökhan ÖZÇELİK | Diğer Öğretim Üyesi | YOK | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | YA'nın yöntem bilimi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanmak üzere öğrencileri yönlendirmek,
Öğrencilere sayısal karar vermede kullanılan çeşitli yöntemleri öğretmek,
Sorunlara nasıl uygun çözümleri bulunacağı konusunda beceri kazandırmak. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Doğrusal programlama problemlerini modelleyebilme becerisini kazanır | 1 | | ÖK - 2 : | Doğrusal programlama modellerini çözebilme, çözüm sonuçlarını yorumlayabilme becerisi kazanır | 5 | | ÖK - 3 : | Model parametrelerinde meydana gelecek değişikliklerin optimal çözüm üzerindeki etkilerini analiz edebilme becerisi kazanır. | 2 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders, işletme, üretim, yönetim, yönetici ve sayısal karar vermeyi; model kurma ve modelleme felsefesini öğretmeyi, doğrusal programlama ve Simplex algoritması, Büyük M ve İki Aşamalı Simplex yöntemlerini, dualite ve ekonomik yorumlar ile duyarlılık analizlerini, Dual-Simplex yöntemini kavratmayı hedeflemektedir.. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | GİRİŞ, YÖNEYLEMİN TANIMI: Yöneylem araştırmasının tarihçesi, Yöneylem araştırması ile ilgili temel kavramlar | | Hafta 2 | MODELLEME: Doğrusal karar problemlerinin sözel (metinsel) tanımları , Çeşitli karar problemlerine ilişkin matematiksel modellerin kurulması. | | Hafta 3 | MODELLEME: Doğrusal karar problemlerinin sözel (metinsel) tanımları , Çeşitli karar problemlerine ilişkin matematiksel modellerin kurulması. | | Hafta 4 | GRAFİK ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ: İki bilinmeyenli doğrusal programlama problemlerinin iki boyutlu uzayda çizimi, Mümkün çözüm uzayının gösterilmesi ve optimum | | Hafta 5 | CEBİRSEL YÖNTEM-SİMPLEKS METODU: Kısıtların eşzamanlı denklemler olarak standart formunun oluşturulması ve buna bağlı cebirsel yöntem simpleks metodun | | Hafta 6 | CEBİRSEL YÖNTEM-SİMPLEKS METODU: Kısıtların eşzamanlı denklemler olarak standart formunun oluşturulması ve buna bağlı cebirsel yöntem simpleks metodun | | Hafta 7 | YAPAY BAŞLANGIÇ ÇÖZÜM: Büyük M Metodu ve İki Fazlı Yöntem | | Hafta 8 | YAPAY BAŞLANGIÇ ÇÖZÜM: Büyük M Metodu ve İki Fazlı Yöntem | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | DUALİTE: Primal-dual ilişkisi, Primal model verilmişken dual formların bulunması, Dual form bulma teknikleri. | | Hafta 11 | DUAL-SİMPLEKS METODU: Optimum ancak mümkün olmayan problemlerin çözümü. | | Hafta 12 | DUYARLILIK ANALİZLERİ: Grafik yöntem ve simpleks tablosu üzerinde post optimalite analizleri | | Hafta 13 | ULAŞTIRMA PROBLEMİ: Problemin Matematiksel Modeli, Başlangıç Çözümü Yöntemleri (Minimum Maliyet Metodu, Kuzeybatı Köşe Metodu ve Vogel'in Yaklaşım Metodu(VAM)), Dengeli olmayan Atama Problemleri, Duyarlılık Analizleri | | Hafta 14 | ATAMA PROBLEMİ: Problemin Matematiksel Modeli, Macar Yöntem, Dengeli olmayan Atama Problemleri | | Hafta 15 | GAMS Uygulamaları | | Hafta 16 | Yarıyıl Sonu sınavı | | |
1 | Taha, H.,(2003), An Introduction to Operations Research, 7th Ed., Prentice Hall. | | |
1 | Winston, W.L., (1993), An Introduction to Operational Research | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 8/12/2020 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 02/02/2021 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Kısa sınav | 3 | 2 | 6 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|