Türkçe | English
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/endustri
Tel: +90 0462 3773824
MF
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

END3011Yöneylem Araştırması - I3+0+0AKTS:5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulMAT2018-Mühendislik Matematiği dersinden DC notu almış olmalı
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Gökhan ÖZÇELİK
Diğer Öğretim ÜyesiYOK
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
YA'nın yöntem bilimi ile farklı matematiksel modelleme tekniklerini kullanmak üzere öğrencileri yönlendirmek, Öğrencilere sayısal karar vermede kullanılan çeşitli yöntemleri öğretmek, Sorunlara nasıl uygun çözümleri bulunacağı konusunda beceri kazandırmak.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Doğrusal programlama problemlerini modelleyebilme becerisini kazanır1
ÖK - 2 : Doğrusal programlama modellerini çözebilme, çözüm sonuçlarını yorumlayabilme becerisi kazanır5
ÖK - 3 : Model parametrelerinde meydana gelecek değişikliklerin optimal çözüm üzerindeki etkilerini analiz edebilme becerisi kazanır.2
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu ders, işletme, üretim, yönetim, yönetici ve sayısal karar vermeyi; model kurma ve modelleme felsefesini öğretmeyi, doğrusal programlama ve Simplex algoritması, Büyük M ve İki Aşamalı Simplex yöntemlerini, dualite ve ekonomik yorumlar ile duyarlılık analizlerini, Dual-Simplex yöntemini kavratmayı hedeflemektedir..
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1GİRİŞ, YÖNEYLEMİN TANIMI: Yöneylem araştırmasının tarihçesi, Yöneylem araştırması ile ilgili temel kavramlar
 Hafta 2MODELLEME: Doğrusal karar problemlerinin sözel (metinsel) tanımları , Çeşitli karar problemlerine ilişkin matematiksel modellerin kurulması.
 Hafta 3MODELLEME: Doğrusal karar problemlerinin sözel (metinsel) tanımları , Çeşitli karar problemlerine ilişkin matematiksel modellerin kurulması.
 Hafta 4GRAFİK ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ: İki bilinmeyenli doğrusal programlama problemlerinin iki boyutlu uzayda çizimi, Mümkün çözüm uzayının gösterilmesi ve optimum
 Hafta 5CEBİRSEL YÖNTEM-SİMPLEKS METODU: Kısıtların eşzamanlı denklemler olarak standart formunun oluşturulması ve buna bağlı cebirsel yöntem simpleks metodun
 Hafta 6CEBİRSEL YÖNTEM-SİMPLEKS METODU: Kısıtların eşzamanlı denklemler olarak standart formunun oluşturulması ve buna bağlı cebirsel yöntem simpleks metodun
 Hafta 7YAPAY BAŞLANGIÇ ÇÖZÜM: Büyük M Metodu ve İki Fazlı Yöntem
 Hafta 8YAPAY BAŞLANGIÇ ÇÖZÜM: Büyük M Metodu ve İki Fazlı Yöntem
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10DUALİTE: Primal-dual ilişkisi, Primal model verilmişken dual formların bulunması, Dual form bulma teknikleri.
 Hafta 11DUAL-SİMPLEKS METODU: Optimum ancak mümkün olmayan problemlerin çözümü.
 Hafta 12DUYARLILIK ANALİZLERİ: Grafik yöntem ve simpleks tablosu üzerinde post optimalite analizleri
 Hafta 13ULAŞTIRMA PROBLEMİ: Problemin Matematiksel Modeli, Başlangıç Çözümü Yöntemleri (Minimum Maliyet Metodu, Kuzeybatı Köşe Metodu ve Vogel'in Yaklaşım Metodu(VAM)), Dengeli olmayan Atama Problemleri, Duyarlılık Analizleri
 Hafta 14ATAMA PROBLEMİ: Problemin Matematiksel Modeli, Macar Yöntem, Dengeli olmayan Atama Problemleri
 Hafta 15GAMS Uygulamaları
 Hafta 16Yarıyıl Sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Taha, H.,(2003), An Introduction to Operations Research, 7th Ed., Prentice Hall.
 
İlave Kaynak
1Winston, W.L., (1993), An Introduction to Operational Research
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 8/12/2020 2 50
Dönem sonu sınavı 16 02/02/2021 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 2 14 28
Arasınav için hazırlık 5 1 5
Arasınav 2 1 2
Kısa sınav 3 2 6
Dönem sonu sınavı için hazırlık 5 1 5
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü90