|
HRT3009 | Uzaktan Algılama | 2+1+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mualla YALÇINKAYA | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı uzaktan algılamanın temel esaslarını, uydu görüntülerinden bilginin nasıl elde edileceğini ve nasıl yorumlanacağını, görüntü analizinin temel ve ileri prensiplerinin tekrarını, ileri laboratuvar tekniklerini, uzaktan algılamanın CBS ile entegrasyonunu açıklamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Uzaktan algılanmış görüntüler, analog ve dijital görüntülerin geometrik ve spektral özelliklerini öğrenecek ve optik ve mikro dalga sistemler hakkında bilgilenecek. | 1.3 | 3, | ÖK - 2 : | Farklı yörüngelerde yerleşik uydulardan alınan veriler hakkında bilgili olacak. | 1.3 | 3, | ÖK - 3 : | Uydu görüntülerin özelliklerini tespit edip CBS kullanıcıları için uygun hale getirebilecek. | 1.3 | 3, | ÖK - 4 : | Bir takım coğrafi analiz ve sorulara cevap olacak şekilde uygun uzaktan algılama verisini seçebilecek. | 1.3 | 3, | ÖK - 5 : | CBS uygulamaları için uzaktan algılama verisini analiz edebilecek. | 4.1 | 3, | ÖK - 6 : | Basit bir uzaktan algılama projesini tasarlayıp yönetebilecek. | 4.2 | 3, | ÖK - 7 : | Uzaktan algılama alanındaki yazılım ve programları orta düzeyde kullanabilecek ve görüntü sınıflandırma ve yataylama gibi işlemleri yapabilecek. | 6.3 | 3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Giriş, Enerji kaynakları ve radyasyon prensipleri, Atmosferdeki enerji etkileşimleri, Enerjinin yeryüzü özellikleriyle (bitki örtüsü, toprak, su) etkileşimleri, Termal Uzaktan Algılama, Termal görüntüler, nesnelerin termal özellikleri, Mikrodalga Uzaktan Algılama, Dijital görüntü, Çözünürlükler, Bir fikir/gerçek uzaktan algılama sisteminin özellikleri, Çok spektral algılama, Referans veriler, Renk, Dünya kaynak uyduları ve özellikleri, Ön işleme, Radyometrik düzeltme, Atmosferik düzeltme, Gürültü azaltma, Geometrik düzeltme, (Düzeltme, Kayıt) , Görüntü iyileştirme , Kontrast iyileştirme, Filtreleme, Görüntü oranlama: VI, NDVI, Özellik çıkarma, Sınıflandırma algoritmaları, Gözetimsiz sınıflandırma, Gözetimli sınıflandırma. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, dersin kapsamı, kavramlar, genel tanımlar, kaynaklar | | Hafta 2 | Enerji kaynakları ve yayılım prensipleri | | Hafta 3 | Enerjinin atmosfer ve yeryüzü objeleri ile etkileşimi. | | Hafta 4 | Uydular, algılayıcılar ve özellikleri | | Hafta 5 | Sayısal görüntü, çözünürlük, uzaktan algılama sistemlerinin özellikleri, | | Hafta 6 | Çok bantlı algılama, Hiper bantlı algılama, bant ve renk kavramı | | Hafta 7 | Verilerin ön işlenmesi, radyometrik düzeltme, atmosferik düzeltme, gürültü giderme | | Hafta 8 | Geometrik düzeltme, rektifikasyon, referanslandırma | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Görüntü iyileştirme, kontrast iyileştirme, filtreleme, görüntü oranlama (VI, NDVI) | | Hafta 11 | Görüntü iyileştirme uygulamaları | | Hafta 12 | Detay çıkarma, sınıflandırma algoritmaları | | Hafta 13 | Kontrolsüz sınıflandırma | | Hafta 14 | Kontrollü sınıflandırma, | | Hafta 15 | Sınıflandırma uygulamaları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Mather, P.M. 1987; Computer Processing of Remotely Sensed Images, USA. | | 2 | Erdas Fieldguide | | |
1 | Lillesand, T.M , Kiefer, R.W., 1997; Remote Sensing and Image Interpretation, John Wiley Sons, USA. | | 2 | Campbell, J. B., 1996; Introduction to Remote Sensing, The Guilford Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Ödev | 13 15 | | 18 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 5 | 8 | 40 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 124 |
|