|
TDE5954 | Edim Bilimi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Pelin SEÇKİN | Diğer Öğretim Üyesi | As. Pro. Muzaffer Uzun | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilerin edim bilimi ile ilgili temel kavram ve uygulamalar konusunda gerekli bilgileri elde ederek dil ve kullanım ilişkisini toplumsal bağlam çerçevesinde açıklayabilmesini amaçlamaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Edim bilimi kavram ve kuramlarını öğrenebilir.
| 1,7 | 1,3, | ÖK - 2 : | Dilin söz edimlerini gerçekleştirmek için kullanıldığını bilir.
| 1,5 | 1,3, | ÖK - 3 : | Söz edimlerinin kültüre göre değişebileceğini fark edebilir. | 4 | 1,3, | ÖK - 4 : | Edim bilimi kurallarını dil öğretiminde uygulayabilir. | 7 | 3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil kurallarını, toplumun dili kullanma şekline bağlı olarak açıklanması; dil, toplum ve kültür ilişkisinin edim bilimi bakış açısıyla değerlendirilmesi; edim bilimin diğer bilim dallarıyla ilişkisinin belirlenmesi, edim bilimin dil öğretimindeki rolünün vurgulanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Edim Bilimin Tarihsel Gelişimi | | Hafta 2 | Edim bilimin felsefe İle ilişkisi | | Hafta 3 | Söz Edimleri Kuramı | | Hafta 4 | Nezaket İlkesi
| | Hafta 5 | İş Birliği İlkesi | | Hafta 6 | Sezdirim Türleri
| | Hafta 7 | Dolaylı Anlatım | | Hafta 8 | Analiz örnekleri | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Önvarsayım Ve Edim Bilimi | | Hafta 11 | Kültürlerarası Edim Bilimi | | Hafta 12 | Ara Sınav | | Hafta 13 | Edim Bilimi Ve Toplum İlişkisi | | Hafta 14 | Konuyla İlgili Güncel Çalışmalar | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme | | Hafta 16 | Yılsonu Sınavı | | |
1 | Duman, Seyyare (2022), Edimbilim Kavramlar-Yöntemler- Alanlar, Ankara: Dorlion Yayınları. | | 2 | Yılmaz, Engin (2021), Edim Bilimine Giriş Kavram-Kuram-Uygulama, Ankara: Pegem Yayınları. | | |
1 | Levinson, Stephen C. (2003), Pragmatics, Cambrdige: Cambrdige University Press. | | 2 | Yozgat, Ümit (2018), ?Dilbilimde Biçimci ve İşlevci Düzlem?, Dilbilim Kuramları (Ed. Özge Can), İstanbul: İthaki Yay. | | 3 | İmer, Kâmile vd. (2011), Dilbilim Sözlüğü, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. | | 4 | İlgili makaleler | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 16.01.2025 | | | 20 | Yıl içi çalışma | 07.05.2025 | | | 30 | Dönem sonu sınavı | 17.06.2025 | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Arasınav için hazırlık | 9 | 1 | 9 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 8 | 3 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|