|
TRH5700 | Tarih Felsefesi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi İhsan ERDİNÇLİ | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ahmet Karaçavuş | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Tarihi vak'aların sosyal, kültürel süreçleri içinde tahlil edilmesi. İnsanı ve düşünceyi temel alarak hayatın, beşeri münasebetlerin, beşeri birikimlerin tarihi bir perspektif içinde yorumlanması. Bu alandaki fikirlerin eleştirilmesi, tartışılması. Tarih telakkisi, önemi ve özelliğinin incelenmesi. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Tarih felsefesinin ortaya çıkışını ve gelişimini, tarih felsefesi ile tarihin ilişkisini özetleyebileceklerdir. | 14 | 1, | ÖK - 2 : | tarihi hadiselerin yorumlanması ve burada tarih felsefesinin fonksiyonunu, tarih çeşitleri ve tarihi düşüncenin gelişimini ifade edebileceklerdir. | 14 | 1, | ÖK - 3 : | derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır. | 2 | 6, | ÖK - 4 : | bu konu hakında dinleyici önünde bilgi verebileceklerdir. | 1,3 | 5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarih ilminin konusu, Tarih araştırmalarının toplumun kalkınmasındaki tesiri, Tarih ilminin diğer ilimlerle münasebetleri, Tarihin bölümlere ayrılması, Tarih yazıcılığının çeşitleri. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş, kaynak tanıtımı ve konu dağıtımı | | Hafta 2 | Tarih ve tarih felsefesi nedir? | | Hafta 3 | Tarih felsefesinin tarihçesi ve geçirdiği dönemler | | Hafta 4 | Tarihin çağlara ayrılması nasıl olmalı ve mevcut uygulama | | Hafta 5 | Tarih yazımı ve tarih felsefesi | | Hafta 6 | Ortaçağ'da Tarih Yazımı | | Hafta 7 | Rönesans ve Aydınlanma Çağında Tarih Anlayışı | | Hafta 8 | 19. Yüzyılda Tarih Yazımı | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | İlerleme İdeası: Kant ve Herder | | Hafta 11 | Tarih Felsefesi ve Hegel | | Hafta 12 | konu anlatımı ve tartışma | | Hafta 13 | konu anlatımı ve tartışma | | Hafta 14 | konu anlatımı ve tartışma | | Hafta 15 | Değerlendirme | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Özlem, Doğan. 2017; Tarih Felsefesi, Notos Kitap, İstanbul. | | 2 | Tosh, John. 2020. Tarihin Peşinde, Kronik Kitap, İstanbul. | | 3 | Collingwood, Robin George. 1996; Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Ankara. | | 4 | Bıçak, A. 2004. Tarih Düşüncesi III: Tarih Felsefesinin Oluşumu. İstanbul: Dergah Yayınları. | | 5 | Simmel, George. 2008. Tarih Felsefesinin Problemleri, Gürsel Aytaç (Trc.), Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/04/2024 | 2 | 30 | Sunum | 14 | 08/05/2024 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03/06/2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 3 | 9 | 27 | Ödev | 5 | 10 | 50 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 6 | 36 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|