| 
                
             | 
            
                 
                
    | IST4019 | Yapay Zekaya Giriş | 4+0+0 | AKTS:6 |  | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi |  | Ders Duzeyi | Lisans |  | Yazılım Şekli |  Seçmeli |  | Bölümü | İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ |  | Ön Koşul | Yok |  | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama |  | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik |  | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Orhan KESEMEN |  | Diğer Öğretim Üyesi | DR. ÖĞR. ÜYESİ Tolga BERBER |  | Öğretim Dili | Türkçe |  | Staj | Yok |  |   |   | Dersin Amacı: |  | Öğrencilere, problem çözümlerinde değişik yaklaşımları öğretmek, makine öğrenimi alanında temel bilgileri vermek, bilgisayarlı görme ve doğal dil işleme alanlarında değişik yaklaşımları araştırıp bunları uygulatmak. |  
 | Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY |  | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler  : |   |    |  | ÖK - 1 :  | problem çözümlerinde değişik yaklaşımları öğrenip uygulayabileceklerdir | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 2 :  | makine öğrenimi alanında temel bilgileri alıp uygularlar | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 3 :  | bilgisayarlı görme ve doğal dil işleme alanlarında değişik yaklaşımları araştırıp bunları uygularlar | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 4 :  | sezgisel yaklaşımla problem çözüp program yazabilirler | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  |  PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı   |  |   |    
			 | Yapay Zekaya Giriş: Temel AI tekniklerinin öğrenilmesi, uygulanabilir örnekler ve onların sınırlarının incelenmesi; Durum Uzayı Aramları: Sorun uzayının tanımlanması, işleçler, durum uzayı aramları, amaç durumu; Kör Aramlar: temel arama stratejilerinin öğrenilmesi; Sezgisel Aramalar: Sezgisel değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; Tepeye çıkma teknikleri; En iyi Birinci Arama: En iyi arama ve A* aramalarını öğrenilmesi; değişik arama algoritmalarını karşılaştırılması; Sezgisel işlevler; Minimax Aramaları: İki kişilik oyunların öğrenilmesi; oyun değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; minimax aramlarının öğrenilmesi; Derinlik sınırlarının öğrenilmesi; alpha beta nın öğrenilmesi, minimax için kabul edilebilir sezgisel aramalar; Uzman Düzenekler: Uzman Düzeneklerinin öğrenilmesi; Doğal Dil İşleme: Doğal Dil işlemedeki sorunlar; Gramer, Ayıklama, Gramer cümlesinin tanımlanması; Ayıklama Ağacının Oluşturulması; Biligisayarlı Öğrenme: Öğrenme programlarının amacı; Öğrenme programlarının değerlendirilmesi; bağlaç kuralları; Karar ağacıyla sınıflandırma; Karar ağacının öğrenilmesi. |  
			 |   |   
 | Haftalık Detaylı Ders Planı |  |  Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak |  |  Hafta 1 | Yapay Zekaya Giriş: Temel AI tekniklerinin öğrenilmesi, uygulanabilir örnekler ve onların sınırlarının incelenmesi;	 |  |  |  Hafta 2 | Durum Uzayı Aramaları: Sorun uzayının tanımlanması, işleçler, durum uzayı aramaları, amaç durumu;	 |  |  |  Hafta 3 | Kör Aramalar: temel arama stratejilerinin öğrenilmesi;	 |  |  |  Hafta 4 | Sezgisel Aramalar: Sezgisel değerlendirme işlevinin öğrenilmesi;	 |  |  |  Hafta 5 | Tepeye çıkma teknikleri;	 |  |  |  Hafta 6 | En iyi Birinci Arama: En iyi arama ve A* aramalarını öğrenilmesi;	 |  |  |  Hafta 7 | Değişik arama algoritmalarını karşılaştırılması;	 |  |  |  Hafta 8 | Sezgisel işlevler; Minimax Aramaları: İki kişilik oyunların öğrenilmesi; |  |  |  Hafta 9 | Arasınav 	 |  |  |  Hafta 10 | oyun değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; minimax aramalarının öğrenilmesi;	 |  |  |  Hafta 11 | Derinlik sınırlarının öğrenilmesi; alpha beta nın öğrenilmesi, minimax için kabul edilebilir sezgisel aramalar;	 |  |  |  Hafta 12 | Uzman Düzenekler: Uzman Düzeneklerinin öğrenilmesi;	 |  |  |  Hafta 13 | Doğal Dil İşleme: Doğal Dil işlemedeki sorunlar;	 |  |  |  Hafta 14 | Gramer, Ayıklama, Gramer cümlesinin tanımlanması; Ayıklama Ağacının Oluşturulması;	 |  |  |  Hafta 15 | Bilgisayarlı Öğrenme: Öğrenme programlarının amacı; Öğrenme programlarının değerlendirilmesi;	 |  |  |  Hafta 16 | Dönem sonu sınavı |  |  |   |   
 | 1 | Stuart Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence A Modern Approach,  Prentice-Hall (2003 - 2nd Edition)  |  |  |   |   
 | 1 | Vasif V. NABİYEV, 2003, Yapay Zeka, problemler ? yöntemler ? algoritmalar, Seçkin Yayınevi, Ankara |  |  |   |   
 |  Ölçme Yöntemi   |  | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) |  |  Arasınav |  9 |  25/11/2021 |  2 |  50 |  |  Dönem sonu sınavı |  16 |  11/01/2022 |  2 |  50 |  |   |   
 |  Öğrenci Çalışma Yükü  |  | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı |  |  Yüz yüze eğitim |  4 |  14 |  56 |  |  Sınıf dışı çalışma |  3 |  14 |  42 |  |  Ödev |  3 |  10 |  30 |  |  Dönem sonu sınavı için hazırlık |  6 |  1 |  6 |  |  Dönem sonu sınavı |  1 |  1 |  1 |  | Toplam Çalışma Yükü |  |  | 135 |  
  
                 
             |