|
IKT4024 | Sürdürülebilir Kalkınma | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | İKTİSAT BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Lütfü ÖZTÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere çevre sorunları ve bu sorunların çözümü için önerilen çözümleri anlatmak, kalkınmanın ekonomik, toplumsal ve çevresel yönlerine dikkat çekmek, sürdürülebilir kalkınmanın genel özelliklerini vurgulamak, |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | çevrenin ekonomideki ve yaşamdaki önemini anlar | 6 | 1 | ÖK - 2 : | kalkınmanın ekonomik sosyal ve çevresel boyutlarını öğrenir | 6 | 1 | ÖK - 3 : | sürdürülebilir ve sürdürülemez kalkınma arasında ayrım yapar | 6 | 1 | ÖK - 4 : | küresel çevre sorunları hakkında bilgi edinir | 6 | 1 | ÖK - 5 : | sürdürülebilirlik göstergelerini tanır | 6 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İnsan ve Doğa İlişkişi, Çevre Sorunları, Çevre ve Büyüme, Çevre ve Ticaret, Geleneksek Kalkınma Anlayışı, Sürdürülebilir Kalkınma Yaklaşımları, Politik Ekoloji, Sürdürülebilirlik Kavramı, Ekonomi-Toplum-Çevre Üçgeni, İktisadi Sürdürülebilirlik, Çevresel Sürdürülebilirlik, Sosyal Sürdürülebilirlik, Doğanın Ekonomik Değeri, Yeşil Milli Gelir, Ekolojik Ayak izi. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İnsan ve Doğa, İnsanın Nükleer Gücü, Sessiz Bahar, Modern Çevreci Hareketlerin Doğuşu
| | Hafta 2 | Nüfus Sorunsalı, Thomas R. Malthus'un Nüfus Teorisi, Nüfus Patlaması ve Aile Planlaması,
Cankurtaran Botu Etiği, Ekolojik Yaklaşımlar: J-Eğrisi ve S-Eğrisi, Demografik Dönüşüm | | Hafta 3 | Büyümenin Sınırları, Kovboy Ekonomisi,Sınırsız Büyüme Tartışması, Büyümenin Sınırları Raporu,
Büyümenin Termodinamik Sınırları, Sürdürülebilir Bir Büyümeye Doğru
| | Hafta 4 | Uluslararası Düzeydeki Çözüm Arayışları, İnsan Çevresi Konferansı, Dünya Koruma Stratejisi,
Brundtland Raporu-Ortak Geleceğimiz, Ozon Tabakası ve Montreal Protokolü, Rio Zirvesi ve Gündem 21, Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü, Birlemiş Milletlerin Yeni Bin Yıl Hedefleri, Dünya Sürdürülebilir Kalkınma Zirvesi, Rio +20 Zirvesi, İstediğimiz Gelecek | | Hafta 5 | Çevre ve Küreselleşme, Çevre ve Dünya Ticaret Örgütü, Çevre ve Dünya Bankası,
Serbest Ticaretin Çevreye Yararları, Serbest Ticaretin Çevreye Zararları
| | Hafta 6 | Serbest Piyasa Çevreciliği, Sürdürülebilir Büyüme, Doğal Kaynaklar İktisadı,
Neo-klasik Çevre İktisadı, Çevresel Kuznets Eğrisi, Ekolojik Modernizasyon, Reformcu Yaklaşımlar | | Hafta 7 | Ekoloji ve Ekosistem, Ekolojik İktisat, Politik Ekoloji, Derin Ekoloji, Eko-Feminizm, Eko-Sosyalizm, Eko-Anarşizm, Eko-Faşizm, | | Hafta 8 | Kalkınma İktisadının Evrimi, Klasik İktisatçılarda Büyüme Sorunsalı, Kalkınma İktisadının Doğuşu, Kalkınmanın Bunalımı ve Marksist Azgelişmişlik, Serbest Piyasanın Yeniden Yükselişi,
Çevre Krizleri ve Sürdürülebilir Kalkınma | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Sürdürülebilir Kalkınma Tanımları, Sürdürülebilirlik Kapsamı, Ekonomik Sürdürülebilirlik,
Çevresel Sürdürülebilirlik, Sosyal Sürdürülebilirlik, Zayıf ve Güçlü Sürdürülebilir Kalkınma Ayrımı | | Hafta 11 | Bir Dönüşüm Olarak Sürdürülebilir Kalkınma, Meta-merkezci ve İnsan-merkezci Kalkınma,
Ego-merkezci ve Eko-merkezci Kalkınma, Avrupa-merkezci ve Dünya-merkezci Kalkınma,
Sürdürülemez ve Sürdürülebilir Kalkınma, Bir Sürdürülebilir Kalkınma Örneği: Kerala
| | Hafta 12 | Doğanın Ekonomik Değeri Nedir? Toplam Sermaye Sorunu, iktisadi sermaye, doğal sermaye, beşeri sermaye, sosyal sermaye
| | Hafta 13 | Ekonomi Merkezli Ölçütler, Düzeltilmiş GSYİH ve Yeşil Milli Gelir, Gerçek Tasarruf
| | Hafta 14 | İnsani Gelişme İndeksi, Sürdürülebilir İnsani Gelişme İndeksi, Sürdürülebilir Ekonomik Refah İndeksi, Gerçek İlerleme Göstergesi, Mutlu Gezegen İndeksi
| | Hafta 15 | Çevresel Uzam, Ekolojik Ayakizi, Yaşayan Gezegen İndeksi, Sendrom Yaklaşımı
Baskı-Durum-Tepki Modeli | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Öztürk, Lütfü (2016), Sürdürülebilir Kalkınma Ders Notları, Derya Kitabevi, Trabzon | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 1 | 04/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 1 | 06/2023 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 7 | 2 | 14 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|