|
SEC 309 | İktisadi Düşünceler Tarihi | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin temel amacı iktisat teorilerinin gelişim evrimini, dönemlerin maddi ve düşünsel temelleri çerçevesinde kavramaktır. İktisat biliminin gelişiminin bilim metodolojisi çerçevesinde incelenmesinin daha sağlıklı olacağı düşünüldüğünden temel metodolojik kavram ve ekoller açıklanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | iktisadi düşüncelerin gelişimini öğrenebileceklerdir. | 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 2 : | değişik iktisatçıların görüşlerini karşılaştırabileceklerdir.
| 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 3 : | iktisadi okulların ana temalarını tanımlayabilecek ve tartışabileceklerdir.
| 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 4 : | değişik iktisadi düşünceler arasındaki ilişkileri analiz edebileceklerdir.
| 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 5 : | iktisadi teoriler, sistemler ve politikaların birbirleriyle bağlantısını kurabileceklerdir.
| 1,2,3,4,5 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihsel koşullar çerçevesinde iktisat bilimin bilim olma sürecinin gözden geçirilmesi, iktisat teorilerinin arka planının ve evrim sürecinin kavranması, farklı iktisadi okulların ve Ortodoks iktisat okullarının tartışılması |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin genel takdimi, İktisadın Tarihinin Başlangıcı Sorunu, İktisadın Doğuşu ve Gelişimi | | Hafta 2 | İktisat Öncesi İktisadi Düşünce (Eski Yunan): Yaşam Biçimi, İdeoloji, Sokrat Öncesi İktisadi Düşünce, Sokrates, Platon (İşbölümü, İdeal Devlet, Zenginlik, Mülkiyet Rejimi, Ekonomik Değişimler ve Siyasal Rejimler, Para) | | Hafta 3 | Aristo (İdeal devlet, İnsan ve Toplum, Devlet Yönetimi, Mülkiyet Rejimi, Kölelik, Ticari Faaliyet, Değer, Para), Yeni Felsefeler, Roma İmparatorluğu'nda İktisadi Düşünce, İmparatorluğun Siyasi Yapısı, İmparatorluğun İktisadi Yapısı, Romalı Düşünürler ve İktisadi Görüşleri | | Hafta 4 | Ortaçağda İktisadi Düşünce, Serflik Rejimi, Loncalar, Fuarların Gelişimi, St. Augustine, St. Thomas (Mülkiyet, Adil Fiyat, Ticaret, Faiz, Para), Oresme, Türk-İslam Ortaçağı, İslam Dini, Etkisi Fazla Olan İslam Düşünürleri (Dımeşki, İbn Teymiyye, İbn Rüşd, İbn Haldun, Makrizi) | | Hafta 5 | Yeni Çağların Başlangıcı ve Merkantilizm Akımı, Merkantilist Düşünceyi Etkileyen Gelişmeler, Ticaret Alanındaki Gelişmeler, Siyasetin Gelişmesi ve Ulus Devletlerin Doğuşu, Kültürel ve Manevi Değişmeler, | | Hafta 6 | Merkantilizmin Temel Görüşleri, Merkantilizmin İktisadi Analize Katkıları, Merkantilizmin Çöküşü ve İktisadi Liberalizme Geçişi Hazırlayan Şartlar, Merkantilizmden Liberalizme Geçişte İktisadi Düşünce, İngiltere'de Petty, Locke ve Hume | | Hafta 7 | Fizyokrasi: Fizyokratik İktisadi Düşüncenin Geliştiği Ortam, Fizyokratların Öncüleri (Boisguillebert, Cantillon), Quesnay (Doğal Düzen, Net Hasıla, Hasılanın Dolaşımı ve İktisadi Tablo, Tek Vergi Teorisi, Ticaret), Turgot, Fizyokrasinin İktisadi Analize Katkıları | | Hafta 8 | Adam Smith: Dönemin Ekonomik Yapısı, Üretim Teorisi (İşbölümü, Üretken-Üretken Olmayan Emek, Para), Değer (Fiyat) Teorisi (Kullanım-Mübadele Değeri, Emek ve Değer, Doğal-Piyasa Fiyatı) | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | David Ricardo ve Thomas Malthus | | Hafta 11 | Jean Baptiste Say ve John Stuart Mill | | Hafta 12 | Neoklasik İktisadi Düşünce I: Marjinal Devrim, Neoklasik Okulun İlk Temsilcileri (Thünen, Gossen ve Cournot), Düşünceyi Doğuran Şartlar ve Temel İlkeler, Objektif Değerden Sübjektif Değere Geçiş | | Hafta 13 | Neoklasik İktisadi Düşünce II: William Jevons ve Marjinal Fayda Teorisi, Neoklasik Düşünceye Yapılan Katkılar (Menger, von Wieser, Böhm Bawerk, Walras, Pareto, Marshall, Pigou, Wicksteed, Wicksell, Clark), Genel Değerlendirme | | Hafta 14 | Klasik Neoklasik İktisadi Düşünceye Tepkiler ve Eleştirel Yaklaşımlar (Milli Ekonomi Akımı, Tarihçi Okul, Sosyalist Akım) | | Hafta 15 | Klasik İktisadi Düşünce ve Karl Marx (Değer Analizi ve Artı Değer Üzerine, Değer ve Fiyat Sistemine Geçiş Probleminin Analizi, Karların Eşitlenmesi ve Fiyat Belirleme Süreci) | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Bocutoğlu ersan, 2012; İktisadi Düşünceler Tarihi, 2. Baskı, Murathan Yayınevi, İstanbul. | | |
1 | KÖK, Recep, 1999; İktisadi Düşünce-Kavramların Analitik Evrimi, İzmir. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|