Türkçe | English
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / İKTİSAT BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://katalog.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772585
İİBF
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / İKTİSAT BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

PEM2018Çevresel Davranış2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüPEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Sema MUMCU
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı öğrencilere çevresel psikolojiye dair temel konular hakkında bilgi vermek, algı-biliş-davranış sürecini ve çevre-davranış araştırmalarının bulgularını projelerde kullanmayı öğretmektir, insan gereksinimlerinin türleri ve mekan örgütlenmesine ilişkin bilgileri projelerine nasıl yansıtacaklarını ve belirli bir proje konusu doğrultusunda insan gereksinimlerini nasıl analiz edecekleri öğretilecektir.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : belirli bir proje alanındaki insan gereksinimlerinin neler olduğunu analiz edebileceklerdir.1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,13
ÖK - 2 : çevre-davranış araştırmalarındaki yöntemleri araçları kullanıp veriler elde edebilecek, bunları analiz edebilecek ve bunlardan gelen bulguları tasarım sürecinde kullanabileceklerdir.1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,131,3,5
ÖK - 3 : mekan örgütlenmesine ilişkin insan ihtiyacı, etkinlik, mekan komposizyonu gibi bilgilerini çevre tasarım projelerine yansıtabileceklerdir.1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,131,3,5
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
İnsan-çevre ilişkisinin tarih içinde değişimi, felsefi yaklaşımlar, Çevresel psikolojinin ortaya çıkışı İnsan çevre ilişkileri, İnsan gereksinimleri, Maslow' un insan gereksinimleri hiyerarşisi. Algı, biliş, davranış kavramları Peyzaj algısı ve tercihine ilişkin teorileri Mekansal örgütlenme kavramları, mekan türleri, insan ihtiyaçları-etkinlik türleri- mekansal örgütlenme ilişkileri, çevre tasarım proje senaryolarının mekan örgütlenmesine oturtulması, mekan komposizyonu
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin genel içeriği, ele alınacak konular, amaçlananlar hakkında genel bilgi verilişi. Dersin Peyzaj Mimarlığı meslek disiplini ile ilişkisi, öğrencilerin bu bilgileri nasıl-nerede kullanacakları hakkında bilgilendirilmeleri
 Hafta 2Çevresel psikoloji, ortaya çıkışı ve gelişimi, ele aldığı konular. Çevresel davranış bilgisi-tasarım ilişkisi.Çevre-davranış araştırmalarından örnekler.
 Hafta 3insan-çevre (doğa) ilişkisinin tarihi süreç içinde değişimi (1); aydınlama çağı öncesi ve sonrası insan-doğa ilişkisi, pozitivizm ve bilimsel yöntem, peyzaj mimarlığı meslek disiplinine etkileri, eleştiriler
 Hafta 4insan-çevre (doğa)ilişkisinin tarihi süreç içinde değişimi (2);insan-çevre ilişkisinde alternatif yaklaşımlar, romantizm, ekspresyonizm, kuantum fiziği, yeni görüşler doğrultusunda insan-çevre ilişkisi
 Hafta 5İnsan-çevre etkileşiminin yapısı. Çevre kavramı, tanımı, sınıflandırılması,
 Hafta 6Mekan kavramı, çeşitli tanımlar, sınıflandırılması, örnekler. Mekan örgütlenmesi kavramı; ihtiyaç-etkinlik-mekan ilişkisinin tasarım projeleri senaryolarında ele alınması
 Hafta 7Mekan bileşen ve öğeleri tanımları; üstlendikleri yardımcı görevler
 Hafta 8Mekan komposizyonu tanımı ve çevresel davranış bakımından önemi; birlik, denge, ölçü, biçim, simetri kavramları, çevresel davranış ile ilişkisi, kavramların örnekler üzerinde analizi
 Hafta 9yazılı sınav
 Hafta 10Davranış konumları; davranış konumu teorisi, temel kavramlar; davranış örüntüleri, ortam, eşgüdüm; temel özellikler. Davranış konumlarına ilişkin kavramların ve ilişkilerinin çeşitli örnekler üzerinde analizi
 Hafta 11Davranış mekanizmasına giriş, insan ihtiyaçları, motivasyon-güdülenme, ihtiyaçların etkinlik ve mekana yansımaları
 Hafta 12Algı, biliş, değerlendirme süreci; algılama tanımı, algılama kuramları
 Hafta 13Biliş tanımı, biliş haritaları, değerlendirme tanımı, çevresel tercih kavramı, temel yaklaşımlar
 Hafta 14Çevresel davranış; davranışa ilişkin temel özellikler, insan davranışına ilişkin modeller; insan davranışını açıklamaya yönelik ekolojik yaklaşımın derinlemesine ele alınması.; mahremiyet, kişisel mekan, egemenlik davranışı, kendileme, kulis davranışı
 Hafta 15Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Gür, Ş. 1996; Mekan Örgütlenmesi (Spatial Organization), Gür Matbaacılık, Trabzon
2Proshansky, H. M., Ittelson, W. H., Rivlin, L. G. (Eds.) 1976; Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Kısa sınav 9 1 30
Ödev 15 16 20
Dönem sonu sınavı 15 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 0 0 0
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 8 1 8
Arasınav 1 1 1
Uygulama 0 0 0
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 6 6 36
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 2 16
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü90