|
EKO 324 | Karar Verme ve Oyun Teorisi | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | EKONOMETRİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Tuba YAKICI AYAN | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin interaktif ortamlarda stratejik düşünme yeteneklerini güçlendirmeyi ve onlara karar almada riskleri göz önünde bulundurarak beklentilerini en yüksek düzeye çıkarabilmenin kantitatif yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında işlenen bütün konular, gerçek yaşamda alınabilecek her konudaki kararların sonuçlarının yalnız karar vericiye değil aynı zamanda rakiplerin davranışlarına ve dış koşullara da bağlı olduğu gerçeği ışığında ele alınmaktadır |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | çok seçenek arasından seçim yapmak için kullanılabilecek sayısal yöntemleri belirleyebileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7 | 1 | ÖK - 2 : | karar verme yöntemlerinin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7 | 1 | ÖK - 3 : | karar verme problemlerini öğrenilen yöntemlerle çözebileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7 | 1 | ÖK - 4 : | karar ortamına uygun olan yöntemi seçebileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7 | 1 | ÖK - 5 : | öğrenilen yöntemleri kullanarak alternatifler arasından en uygun kararı alabilecek ve yorumlayabileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Belirsizlik altında karar verme : Maximin kriteri, maximax kriteri, laplace kriteri, hurwicz kriteri, pişmanlık kriteri, Risk ortamında karar kuralları : Maksimum olasılık kriteri, beklenen minimum fırsat maliyeti, bilgi edinmenin beklenen değeriKarar ağaçları : Karar ağacı çizme, ağaç değerlerini hesaplama, belirsiz çıkış düğümlerini hesaplama, karar düğümlerinin değerlerini hesaplama, karar vermeOyun teorisi : İki kişilik sıfır toplamlı oyunların formülasyonu, Basit oyunların çözülmesi, karışık stratejili oyunlar, grafik çözüm prosedürü, doğrusal programlama ile çözümKuyruk teorisi : Kuyruk modellerinin temel yapısı, üstel dağılım içeren kuyruk modelleri, doğum-ölüm prosesine dayanan modeller, üstel olmayan dağılım içeren modeller, kuyruk şebekeleri, tek kanallı kuyruk modelleri, çok kanallı kuyruk modelleri |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin amacı ve içeriği | | Hafta 2 | Belirsizlik altında karar verme, Maximin kriteri, maximax kriteri, laplace kriteri, hurwicz kriteri, pişmanlık kriteri | | Hafta 3 | Risk ortamında karar kuralları: Maksimum olasılık kriteri, beklenen minimum fırsat maliyeti, bilgi edinmenin beklenen değeri | | Hafta 4 | Karar ağaçları: Karar ağacı çizme, ağaç değerlerini hesaplama, belirsiz çıkış düğümlerini hesaplama, karar düğümlerinin değerlerini hesaplama, karar verme | | Hafta 5 | Oyun teorisi: İki kişilik sıfır toplamlı oyunların formülasyonu, Basit oyunların çözülmesi, karışık stratejili oyunlar | | Hafta 6 | Grafik çözüm prosedürü | | Hafta 7 | Doğrusal programlama ile çözüm | | Hafta 8 | Kuyruk teorisi: Kuyruk modellerinin temel yapısı | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Üstel dağılım içeren kuyruk modelleri, doğum-ölüm prosesine dayanan modeller | | Hafta 11 | Üstel olmayan dağılım içeren modeller | | Hafta 12 | Kuyruk şebekeleri, tek kanallı kuyruk modelleri | | Hafta 13 | Çok kanallı kuyruk modelleri | | Hafta 14 | Örnek çözümü | | Hafta 15 | Tekrar | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Clemen, R. , Reilly, T. , 2004, Making Hard Decisions with Decision Tools Suite, 1st ed, Duxbury Pres. | | |
1 | Hillier, F. , Liberman, G. , 2005, Introduction to Operations Research, 8 st ed. , Mc Graw-Hill Science. | | 2 | Neumann, J. , Morgenstern, O. , 2004, Theory of Games and Economics Behavior, 16th ed. , Princeton University Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 04/2016 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 05/2016 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 11 | 3 | 33 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|