Türkçe | English
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.jeoloji.ktu.edu.tr/
Tel: +90 0462 3772705
MF
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TURO109Türkçe :Yazılı Anlatım - I2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüBEDEN EĞİTİMİ ve SPOR BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Dilin tanımı ve işlevlerinden hareketle, anadil bilincini kavratmak ve bu doğrultuda Türkçe?nin hatalı kullanımlarına dikkat çekerek doğru kullanımı alışkanlık haline getirebilmek. Yazılı metinlere bütüncül bakış açısı getirerek metnin iç ve dış yapı özelliklerini kavratabilmek. Kompozisyon türleri (form yazılar, öğretici metinler, edebi türler) ile ilgili bilgileri ve örnekleri hatırlatıp uygulatarak , bu tip yazıların oluşturulma biçimine dikkat çekmek, bu alandaki eksiklikleri gidermek. Dili doğru kullanabilmenin ön şartlarından olan not alma ve hızlı okuma tekniklerini hayata geçirebilmek
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenir.2,7,141
ÖK - 2 : Edebî eserleri tanır ve okuma becerisi kazanır. Okur-yazar kimliğini geliştirir.11
ÖK - 3 : Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade eder.2,6,13,141
ÖK - 4 : Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanır.1,3,5,7,131
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikler
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Türkçede yazılı anlatımın sorunları ve çözüm yolları; iletişim-dil-milli kültür ilişkisi; okumanın insan hayatındaki önemi; öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırabilmek için yapılması gerekenler.
 Hafta 2Farklı okuma tekniklerinin örneklerle anlatılması (amaçsız okuma, özgür okuma, sesli okuma, sessiz okuma, eleştirel okuma, toplu okuma)
 Hafta 3Etkili okumayı engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; okunan bir metnin kalıcı hale getirilmesi; hızlı okuma becerisinin geliştirilmesi
 Hafta 4Yazma becerisinin önemi; yazılı anlatımda başarılı olmanın yolları (üslup, gözlem, okumak, düşünmek
 Hafta 5Yazılı anlatımın biçim ve içerik yönünden planlanmasının örneklerle anlatılması
 Hafta 6Metnin başarılı olması için gerekenler; iyi bir cümlenin ve iyi bir paragrafın özellikleri; paragraf oluşturma çalışmalarının yapılması
 Hafta 7Anlatım biçimlerinin örneklerle tanıtılması (açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tasvir edici anlatım, öyküleyici anlatım, manzum anlatım, konuşma yoluyla anlatım
 Hafta 8Yazma öğretim yöntemlerinin örneklerle tanıtılması (kontrollü yazma, serbest yazma, dikte yöntemiyle yazma, araştırmaya dayalı yazma, güdümlü yazma, küme çalışmasıyla yazma)
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (öz geçmiş, dilekçe, rapor); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
 Hafta 11Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (mektup, telgraf, tutanak ve tebliğ); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
 Hafta 12Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (makale, eleştiri, deneme, sohbet ve fıkra); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
 Hafta 13Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (röportaj, hatıra, biyografi ve gezi); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
 Hafta 14Edebî türlerin örneklerle tanıtılması (destan, masal, fabl, hikâye, roman ve şiir)
 Hafta 15Yazılı anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara.
 
İlave Kaynak
1Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara
2Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara
3Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 17/11/2012 1 50
Dönem sonu sınavı 16 7/01/2013 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Arasınav için hazırlık 1 5 5
Arasınav 1 1 1
Kısa sınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 1 14 14
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü50