|
TURO109 | Türkçe :Yazılı Anlatım - I | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dilin tanımı ve işlevlerinden hareketle, anadil bilincini kavratmak ve bu doğrultuda Türkçe?nin hatalı kullanımlarına dikkat çekerek doğru kullanımı alışkanlık haline getirebilmek. Yazılı metinlere bütüncül bakış açısı getirerek metnin iç ve dış yapı özelliklerini kavratabilmek. Kompozisyon türleri (form yazılar, öğretici metinler, edebi türler) ile ilgili bilgileri ve örnekleri hatırlatıp uygulatarak , bu tip yazıların oluşturulma biçimine dikkat çekmek, bu alandaki eksiklikleri gidermek. Dili doğru kullanabilmenin ön şartlarından olan not alma ve hızlı okuma tekniklerini hayata geçirebilmek |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenir. | 2,7,14 | 1 | ÖK - 2 : | Edebî eserleri tanır ve okuma becerisi kazanır. Okur-yazar kimliğini geliştirir. | 1 | 1 | ÖK - 3 : | Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade eder. | 2,6,13,14 | 1 | ÖK - 4 : | Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanır. | 1,3,5,7,13 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikler |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Türkçede yazılı anlatımın sorunları ve çözüm yolları; iletişim-dil-milli kültür ilişkisi; okumanın insan hayatındaki önemi; öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırabilmek için yapılması gerekenler. | | Hafta 2 | Farklı okuma tekniklerinin örneklerle anlatılması (amaçsız okuma, özgür okuma, sesli okuma, sessiz okuma, eleştirel okuma, toplu okuma) | | Hafta 3 | Etkili okumayı engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; okunan bir metnin kalıcı hale getirilmesi; hızlı okuma becerisinin geliştirilmesi | | Hafta 4 | Yazma becerisinin önemi; yazılı anlatımda başarılı olmanın yolları (üslup, gözlem, okumak, düşünmek | | Hafta 5 | Yazılı anlatımın biçim ve içerik yönünden planlanmasının örneklerle anlatılması | | Hafta 6 | Metnin başarılı olması için gerekenler; iyi bir cümlenin ve iyi bir paragrafın özellikleri; paragraf oluşturma çalışmalarının yapılması | | Hafta 7 | Anlatım biçimlerinin örneklerle tanıtılması (açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tasvir edici anlatım, öyküleyici anlatım, manzum anlatım, konuşma yoluyla anlatım | | Hafta 8 | Yazma öğretim yöntemlerinin örneklerle tanıtılması (kontrollü yazma, serbest yazma, dikte yöntemiyle yazma, araştırmaya dayalı yazma, güdümlü yazma, küme çalışmasıyla yazma) | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (öz geçmiş, dilekçe, rapor); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 11 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (mektup, telgraf, tutanak ve tebliğ); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 12 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (makale, eleştiri, deneme, sohbet ve fıkra); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 13 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (röportaj, hatıra, biyografi ve gezi); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 14 | Edebî türlerin örneklerle tanıtılması (destan, masal, fabl, hikâye, roman ve şiir) | | Hafta 15 | Yazılı anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara. | | |
1 | Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara | | 2 | Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara | | 3 | Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara.
| | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 17/11/2012 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 7/01/2013 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 1 | 5 | 5 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 14 | 14 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 50 |
|