|
TURO109 | Türkçe I :Yazılı Anlatım - | 2+0+0 | AKTS:2 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MATEMATİK ve FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Güzel ve etkili yazma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermekt |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğreneceklerdir. | 1 | 1 | ÖK - 2 : | edebî eserleri tanır ve okuma becerisi kazanıp okur-yazar kimliğini geliştireceklerdir. | 1 | 1 | ÖK - 3 : | Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade edebileceklerdir. | 1 | 1 | ÖK - 4 : | eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanacaklardır. | 1 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Türkçede yazılı anlatımın sorunları ve çözüm yolları; iletişim-dil-milli kültür ilişkisi; okumanın insan hayatındaki önemi; öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırabilmek için yapılması gerekenler. | | Hafta 2 | Farklı okuma tekniklerinin örneklerle anlatılması (amaçsız okuma, özgür okuma, sesli okuma, sessiz okuma, eleştirel okuma, toplu okuma) | | Hafta 3 | Etkili okumayı engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; okunan bir metnin kalıcı hale getirilmesi; hızlı okuma becerisinin geliştirilmesi | | Hafta 4 | Yazma becerisinin önemi; yazılı anlatımda başarılı olmanın yolları (üslup, gözlem, okumak, düşünmek) | | Hafta 5 | Yazılı anlatımın biçim ve içerik yönünden planlanmasının örneklerle anlatılması | | Hafta 6 | Metnin başarılı olması için gerekenler; iyi bir cümlenin ve iyi bir paragrafın özellikleri; paragraf oluşturma çalışmalarının yapılması | | Hafta 7 | Anlatım biçimlerinin örneklerle tanıtılması (açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tasvir edici anlatım, öyküleyici anlatım, manzum anlatım, konuşma yoluyla anlatım) | | Hafta 8 | Yazma öğretim yöntemlerinin örneklerle tanıtılması (kontrollü yazma, serbest yazma, dikte yöntemiyle yazma, araştırmaya dayalı yazma, güdümlü yazma, küme çalışmasıyla yazma) | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (öz geçmiş, dilekçe, rapor); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 11 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (mektup, telgraf, tutanak ve tebliğ); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 12 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (makale, eleştiri, deneme, sohbet ve fıkra); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 13 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (röportaj, hatıra, biyografi ve gezi); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | | Hafta 14 | Edebî türlerin örneklerle tanıtılması (destan, masal, fabl, hikâye, roman ve şiir) | | Hafta 15 | Yazılı anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara. | | |
1 | Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara. | | 2 | Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara. | | 3 | Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 19/11/2013 | 1 | 30 | Kısa sınav | 12 | 09/12/2013 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/01/2014 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 1 | 5 | 5 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 14 | 14 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 50 |
|