|
JLJ2022 | Jeoistatistik | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Gülten YAYLALI ABANUZ | Diğer Öğretim Üyesi | DOÇ. DR. Gülten YAYLALI ABANUZ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Jeolojik problemlerin çözümünde uygun istatistiksel yöntemi belirleyip uygulamak |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Verilerin grafiksel sunumunu hazırlayabilir | 1,2,3 | 1,3 | ÖK - 2 : | Verileri düzenleyip yorumlayabilir | 1,2,3 | 1,3 | ÖK - 3 : | Jeolojik problemleri istatistiksel açıdan çözebilir | 1,2,3 | 1,3 | ÖK - 4 : | Jeolojik olayların oluşum mekanizmalarını olasılık teorileriyle açıklayabilir | 1,2,3 | 1,3 | ÖK - 5 : | İstatistik verilerden yararlanarak bilinmeyen jeolojik olayları açıklayabilir | 1,2,3 | 1,3 | ÖK - 6 : | Öğrencinin kavrama yeteneğinin gelişmesine katkı sağlar | 1,2,3 | 1,3 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Verilerin grafiksel gösterimi: Histogramlar, Frekans eğrileri, Dairesel grafikler, Kutu diyagramları, İstatistik: Olasılıklar, Dağılımlar, Hipotez testi, Basit örnekleme teorisi, Ki-kare testi, Varyans Analizi, Korelasyon teorisi, En küçük kareler yöntemi, Basit lineer regresyon. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İstatistiğe giriş, İstatistiksel kavramlar (Populasyon, örnek, değişken, veri, ölçme), İstatistik çeşitleri | | Hafta 2 | Verilerin sunumu - Frekans dağılımı ve grafiksel sunum, Frekans tablolarının, histogramların, frekans ve kümülatif frekans grafiklerinin ve dairesel diyagramların hazırlanması | | Hafta 3 | Merkezi eğilim parametreleri (aritmetik ortalama, Geometrik ortalama, Medyan, Mod) | | Hafta 4 | Dağılım parametreleri (Varyans ve standart sapma-standart sapmanın özellikleri, grafiksel standart sapma- Çarpıklık, Basıklık-sivrilik katsayılarının hesaplanması, Çeyrekler, Yüzdeler) | | Hafta 5 | Olasılık
Olasılık kuralları (Toplama kuralı, çarpma kuralı) Olasılık ağaçları, Bayes teoremi, matematiksel beklenti, Permutasyon, Kombinasyon
| | Hafta 6 | Olasılık dağılımları
Binom dağılımı, Poisson dağılımı, Negatif binom dağılımı, Geometrik dağılım
| | Hafta 7 | Örnekleme ve istatistiksel tahmin teorisi,
Rasgele örnekleme-rasgele örneklemenin testi, Merkezi limit teoremi
| | Hafta 8 | Örnek ortalamalarının dağılımı, Populasyon parametrelerinin tahmini | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Z testi | | Hafta 11 | T-testi-Önemlilik testi, Serbestlik derecesinin bulunması, T tablosu, Tek bir örneğe göre t-testi, Bağımlı iki örnek için t-testi, Bağımsız iki örnek için t-testi | | Hafta 12 | Ki-kare testi | | Hafta 13 | F-testi, Varyans analizi Tek yönlü varyans analiz (ANOVA), İki yönlü varyans analizi, Varyansların eşitliğinin testi, Hartley Maximum testi, Cochran testi | | Hafta 14 | Korelasyon-Basit korelasyon, Dağılım diyagramların hazırlanması, korelasyon katsayısının hesabı, korelasyon katsayısının öneminin test edilmesi | | Hafta 15 | Basit regresyon analizi, Regresyon analizi tablosu, Regresyon doğrusunun çizilmesi | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Tüysüz, N., Yaylalı, G. 2005; Jeoistatistik-Kavramlar ve bilgisayarlı uygulamalar, KTÜ yayınları, No 220, Trabzon | | |
1 | Spiegel M.R. and Difranco,D., 1997, Schaum's outline of Theory and problems of statistics, Mc Graw Hill, USA | | 2 | Till, R., 1974. Statistical methods for the earth scientist-an introduction, Macmillan press USA | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 9 | 0/03/2013 | 3 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 25/05/2013 | 3 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 3 | 11 | 33 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 151 |
|