|
JLJ3013 | Jeokimya | 3+1+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Gülten YAYLALI ABANUZ | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Gülten YAYLALI ABANUZ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | öğrencilerin yeryuvarını oluşturan katmanların mineralojik ve kimyasal bileşimi hakkında genel bir bilgi sahibi olmasının sağlanmasını, yeni minerallerin oluşumu sürecinde kimyasal reaksiyonların nasıl oluştuğunu anlayabilmelerini, yeryüzünde gelişen kimyasal işlemlerin anlaşılabilmesi için öğrendikleri bilgileri kullanabilmelerini ve yaşanabilir bir çevrenin sağlanması için yapılması gerekenleri öğrenmelerini amaçlamaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yıldızların oluşumunu özetleyebilir ve yıldızlar ile yeryuvarının oluşumu arasındaki ilişkiyi açıklayabilir | 1,2,5 | 1, | ÖK - 2 : | Farklı meteorit çeşitlerini tanımlayabilir ve mineralojik ve kimyasal bileşimlerine göre meteoritleri sınıflandırabilir | 1,2,5 | 1,3, | ÖK - 3 : | Yeryuvarının tüm katmanlarının mineralojik ve kimyasal bileşimlerini tanımlayabilir | 1,2,5 | 1, | ÖK - 4 : | Minerallerin oluşum nedenlerini sıralayabilir ve gerekli kimyasal reaksiyonları yazabilir | 1,2,5 | 1,3, | ÖK - 5 : | Su örneklerinin bileşimindeki iyonların etkilerini hesaplayabilir | 1,2,5 | 1,3, | ÖK - 6 : | Verilen herhangi bir mineral parajenezinin duraylılık alanlarını hesaplayabilir, oluşum koşullarını yorumlayabilir ve sonuçları grafiksel olarak sunabilir | 1,2,5 | 1,3, | ÖK - 7 : | Maden yataklarının aranmasına yönelik farklı yöntemleri uygulayabilir | 1,2,5 | 1,3,5,6 | ÖK - 8 : | Jeokimyasal örnekleme çalışmalarının sonuçlarını değerlendirebilir, maden yatakları açısından uygun olan alanları tanımlayabilir ve bir dinleyici kitlesi önünde bulguları gerekçeleriyle sunabilir | 1,2,5 | 1,3, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Çekirdek sentezleme reaksiyonları: Yıldızların oluşumu, ilkel bir yıldızın bileşimi, büyük patlamaMeteoritler: Sınıflama, çeşitleri, kökenleriYeryuvarının Bileşimi: Çekirdek, manto ve kabuğun mineralojik ve kimyasal bileşimiAsitler-bazlar: Kimyasal reaksiyonlar ve denge, asitlerin çözülmesi, silis ve tuzların çözünürlüğü, hidroliz.Aktivite ve konsantrasyonTermodinamik: Termodinamiğin birinci ve ikinci kanunlarıDuraylılık diyagramları: Eh-pH diyagramları, kısmî basınç diyagramları, konsantrasyona bağlı diyagramlar, bunların jeolojiye aktarılmasıDuraylı izotoplar: İzotop farklılaşmasının prensipleri, oksijen, kükürt, karbon ve hidrojen izotopları, değişik kayaçların ve sıvıların izotopsal bileşimi, mineraller arası izotop farklılaşması, farklılaşmanın sıcaklık hesabında kullanılmasıUygulamalı jeokimya: Birincil ve ikincil dağılım, elementlerin hareketliliği, jeokimyasal anomali, madenlerin prospeksiyonunda toprak, dere kumu ve bitki örneklemesiÇevresel jeokimya: Madenler ve toz, asit maden suları, asit yağmurları, atıkların depolanması, elementlerin çevredeki bolluk derecesi. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Jeokimyaya giriş: Tarihçe, konular, kapsam | | Hafta 2 | Elementler: Genel bilgiler, peryodik tablo, elementlerin kökeni,yıldızların gelişimi, hidrojen yanması, büyük patlama, elementlerin jeokimyasal sınıflandırılması | | Hafta 3 | İyon yarıçapı, kimyasal bağlar, koordinasyon prensibi, iyonik potansiyel, yer değiştirme | | Hafta 4 | Meteoritler: Sınıflandırma, kondiritlerin mineralojik ve kimyasal bileşimleri, meteoritlerin kökeni, meteoritlerin yeryuvarının oluşumu ile ilişkileri | | Hafta 5 | Yeryuvarının bileşimi: Çekirdek, manto, kıtasal kabuk, okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, mağma oluşumu | | Hafta 6 | Yeryuvarının bileşimi (devam): okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, mağma oluşumu | | Hafta 7 | Asitler ve bazlar: Reaksiyonlarda denge kavramı, çözünme, asitlerin ve bazların çözünmesi, hidroliz, amorf silisin çözünmesi, tuzların çözünmesi | | Hafta 8 | Aktivite ve Konsantrasyon, mineral çökelimi ve çözünmesi, doygunluk indeksi | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Termodinamik; Sistem, termodinamiğin 1. ve 2. yasaları, Gibbs serbest oluşum enerjisi, serbest enerjinin sıcaklık ve basınçla değişimi, denge sabitinin sıcaklıkla değişimi | | Hafta 11 | Mineral Duraylılık Diyagramları: Genel bilgiler, doğada Eh-pH değerleri, Eh-pH diyagramlarının hazırlanması | | Hafta 12 | Mineral Duraylılık Diyagramları: Eh-pH ve gaz basıncı diyagramları, Fe ve Mn minerallerinin duyarlılık alanları, çözünme ve kısmî basınç diyagramlarının hazırlanması, diyagramların yorumlanması, | | Hafta 13 | Uygulamalı Jeokimya: Temel Kavramlar, gösterge ve iz elementler, birincil jeokimyasal dağılım ve örnekleme yöntemleri | | Hafta 14 | Uygulamalı Jeokimya: İkincil jeokimyasal dağılım ve örnekleme şekillleri, drenaj jeokimyası, toprak jeokimyası, bitki jeokimyası | | Hafta 15 | İstatistiksel testler, anomali değerlerinin tesbiti, regresyon analizi, korelasyon analizi, çok değişkenli istatistilksel uygulamalar | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Akçay, M. 2002, Jeokimya: temel kavramlar ve uygulamaya aktarimlari. KTÜ, Trabzon, 506 p. | | 2 | http://www.makcay.ktu.edu.tr/dersler | | |
1 | Faure, G. 1994, Principles and Applications of Inorganic Geochemistry. MacMillan Pub., New York, 626 p. | | 2 | Rose, A.W., Hawkes, H.E., Webb, J.S., 1979, Geochemistry in Mineral Exploration, 2nd ed., Academic Press, London, 657 p. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 9 | 13/11/2012 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 12/01/2013 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 14 | 14 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 4 | 2 | 8 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 14 | 28 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 153 |
|