Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EKONOMETRİ ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/sbeekonometri
Tel: +90 0462 +90 462 377 20 22
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EKONOMETRİ ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

EKO5080Zaman Serisi Analizleri - I3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüEKONOMETRİ ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Rahmi YAMAK
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu ders zaman serisi ekonometrisi ve onun uygulamalarıyla ilgilidir. Dersin temel amacı zaman serilerinin kullanıldığı bazı yeni teknikleri tanıtmaktır. Uygulamalar EViews veya WinRATS istatistiksel programları kullanılarak yapılmaktadır.
 
Program KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
PK - 1 : yakın zamanda geliştirilen zaman serileri tekniklerini tanırlar.1,61,3,
PK - 2 : söz konusu tekniklerin hangi durumda (ne zaman) ve nasıl kullanılacağını ayırt edebilirler.1,61,3,
PK - 3 : zaman serilerini kullanarak öngörü üretebilir ve iktisadi, mali veya finansal hipotezlerin geçerliliğini inceleyebilirler.1,61,3,
PK - 4 : öngörüleri değerlendirerek en güçlüsünü ve araştırılan hipotezlerin Türkiye örneğine uygun olanlarını seçebilirler.1,61,3,
PK - 5 : seçilen öngörüye ve incelenen hipoteze bağlı olarak mikro veya makro düzeyde politikalar üretebilirler.1,61,3,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Durağan Zaman Serisi Modellerinin Gözden Geçirilmesi: ARMA Modelleri, Durağanlık, Otokorelasyon Fonksiyonu, Kısmi Otokorelasyon Fonksiyonu ve Box-Jenkis Model Seçimi. Öngörü Değerlendirme Kriterlerinin İncelenmesi. Değişkenliğin Modellenmesi: ARCH ve GARCH Modelleri, ARCH Etkisinin Testi, ARCH-M Modeli, IGARCH Modeli, Şartlı Varyans Denkleminde Açıklayıcı Değişkenler, Kaldıraç Etkisinin Testi ve Asimetrik Modeller.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Durağan Zaman Serisi Modelleri, ARMA Modelleri, durağanlık, Otokorelasyon Fonksiyonu, Kısmi Otokorelasyon Fonksiyonu.
 Hafta 2Durağan bir serinin örnek otokorelasyonları, Box-Jenkis Model Seçimi.
 Hafta 3Öngörü Değerlendirmesi: Granger-Newbold ve Diebold-Mariano testleri.
 Hafta 4Mevsimsellik: mevsimsel seri için modeller, mevsimsel fark.
 Hafta 5Otoregresif Şartlı Değişen Varyans Modellerine Giriş: ARCH süreçlerinin temel özellikleri.
 Hafta 6ARCH Etkisinin Araştırılması: hata karelerinin otokorelasyon fonksiyonu ve ARCH LM Testi.
 Hafta 7ARCH modelinin uygunluğunun araştırılması, ARCH modelinin diagnostik incelemesi.
 Hafta 8ARCH-M Modeli, GARCH Modeli, GARCH Modellerinin En Yüksek Olabilirlik Tahmini.
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Entegre olmuş GARCH Modeli, şartlı varyans denkleminde açıklayıcı değişkenler.
 Hafta 11Asimetrik Bir Model: Eşik ARCH (TARCH) Modeli.
 Hafta 12Ödev
 Hafta 13Asimetrik Diğer Bir Model: Üssel GARCH Modeli, Kaldıraç etkisinin testi.
 Hafta 14Hata terimlerinin dağılımına ilişkin bir tartışma: normal dağılmayan hata terimleri.
 Hafta 15Hata terimlerinin t dağılımı gösterdiği bir ARCH Modelinin tahmini, hata terimlerinin genelleştirilmiş hata (GED) dağılımı gösterdiği bir ARCH Modelinin tahmini.
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Enders, W. 2004; Applied Econometric Time Series, John Wiley and Sons, 2.,USA.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 11/2023 1 30
Ödev 12 12/2023 2 20
Dönem sonu sınavı 16 01/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 7 14 98
Arasınav için hazırlık 12 3 36
Arasınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 15 3 45
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü225