|
ARK2005 | Mezopotamya - II | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ARKEOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Serkan DEMİREL | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı MÖ. IV. binyıl sonundan MÖ. III. binyıl sonuna kadar Mezopotamya kültürleri ve arkeolojisi hakkında bilgi vermektir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Tarihteki ilk kayıt tutma teknolojileri ve yazının gelişimi hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | | | ÖK - 2 : | Uruk, Cemdet Nasr, Er Hanedan ve Akad dönemlerine ilişkin arkeolojik malzeme üzerinde bilgi sahibi olacaklardır. | | | ÖK - 3 : | Mezopotamya'nın MÖ. 4. binyıl sonundan MÖ. 3. binyıl sonuna kadar ki kültür ve siyasi tarihi hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
MÖ IV. Binyılın sonu Uruk döneminden başlamak üzere MÖ. III. binyıl sonu Akad devrinin bitimine kadar Mezopotamya tarihi ve arkeolojisi bu ders içerisinde anlatılmaktadır. Uruk ve sırasıyla Cemdet Nasr, Er Hanedanlar Dönemi ve Akad devrine ait arkeolojik yerleşim alanları ve bu alanlardan elde edilen malzemeler karakteristik özellikleri ile tanıtılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca yine söz konusu dönemlerin kayıt teknolojisindeki gelişmeleri de bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Uruk Dönemi ve Bu Dönemde Yaşanan Kültürel İlerlemeler | | Hafta 2 | Kayıt Tutmanın Kökenleri ve Yazının Evrimi | | Hafta 3 | Cemdet Nasr Dönemi (MÖ. 3100-2900): Yerleşim Biçimleri, Toplumsal Yapı
| | Hafta 4 | Cemdet Nasr Dönemi (MÖ. 3100-2900): Ekonomi (Haraç Ekonomisi, Mimari)
| | Hafta 5 | Cemdet Nasr Dönemi (MÖ. 3100-2900): Seramik, Mühürcülük, Taş İşçilik/Heykelcilik
| | Hafta 6 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Aşağı Mezopotamya'da Coğrafik Yapıdaki Değişim ve Etkileri, Yerleşim Biçimleri
| | Hafta 7 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Siyasi Tarih ve Kent Devletleri Arasındaki Sınır Çatışmaları, Kent Tanrıları Geleneği
| | Hafta 8 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Din Adamları ve Laik Yöneticiler, Mimari
| | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Ekonomi (Oikos/Hane Ekonomisi) | | Hafta 11 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Tekstil Üretimi, Çömlekçilik, Metal İşçiliği | | Hafta 12 | Er Hanedanlar Dönemi (MÖ. 2900-2250): Taş işçiliği, Mühürcülük
| | Hafta 13 | Akad Dönemi (MÖ. 2335-2150): Samilerin Göçü ve Akad Siyasi Tarihi | | Hafta 14 | Akad Dönemi (MÖ. 2335-2150): Akad Yerleşim Alanları ve Maddi Buluntular | | Hafta 15 | Akad Dönemi (MÖ. 2335-2150):Akad Yerleşim Alanları ve Maddi Buluntular | | Hafta 16 | Yıl Sonu Sınavı | | |
1 | Crawford, H. 2015; Sümer ve Sümerler, Arkadaş Yayınları, İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 40 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 40 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 56 |
|