|
EHM3013 | Mühendislik Etiği | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ELEKTRONİK ve HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Erhan SESLİ | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Mühendislikte etik kavramlarının öneminin kavranılması, kişisel ve iş etiği arasındaki farkın belirlenmesi, mühendislik tasarımı ve etik problemlerinin çözümü arasındaki benzerliğin anlaşılması amaçlanmaktadır. Ayrıca, öğrenciler kendi bakış açıları ile mühendislik problemlerinin ele alındığı örnek olayları sunma ve tartışma fırsatı yakalayacaklardır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mühendislikteki etik ikilemleri tanımlayabilir | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 2 : | Karşılaştığı ikilemlerdeki zorlukları araştırabilir ve analiz edebilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 3 : | Farklı çözüm alternatiflerini belirleyebilir ve değerlendirebilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 4 : | Çözüm için atılacak adımın sonuçlarını tanımlayabilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 5 : | Çözüm için atılacak adımı yönlendirecek etik kodları göz önünde bulundurabilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 6 : | Mühendislik için etik bir çerçeve tanımlayabilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 7 : | Bir takım üyesi olarak etik ikilemleri sunabilir ve tartışabilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 8 : | Mühendislik tasarım ve çözümlerinin etkilerini küresel ve sosyal boyutları ile tanımlayabilir. | 8,9,10,11 | 1, | ÖK - 9 : | Uygun bir plan aracılığıyla etik bir problem için pratik çözüme ulaşabilir. | 8,9,10,11 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Etik kavramlara giriş, Profesyonellik ve etik kodlar , Etik problemlerin analizi, Etik problemlerin çözüm yöntemleri, Risk, güvenlik ve kaza,
Mühendislikte haklar ve sorumluluklar, Araştırma ve deneylerde etik, Teknoloji, mühendis ve toplum ilişkisi, Örnek olay incelemeleri
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Etiğin görevi ve mesleki etiğin gerekliliği | | Hafta 2 | Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, tarihsel gelişim süreci içerisinde etiğe bakış, etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi, etik-ahlak ilişkisi | | Hafta 3 | Etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler, kişi eyleminin değerlendirilmesi, etik ilişki | | Hafta 4 | Etiğin temel ilkeleri, temel etik kuramı tipleri, etik modelleri, etiğin insan pratiğindeki önemi, etiğin ampirik ve normatif bilimlerle ilişkisi | | Hafta 5 | İş ve meslek etiği kavramları, mühendislik etiği ve tanımı, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu, ürün sorumluluğu
| | Hafta 6 | Etik gerekçelendirme ve temellendirmeler, etiğin küresel ve evrensel boyutu
| | Hafta 7 | Bir kurum olarak meslek, bilimsel mesleki etik standartlar, mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu
| | Hafta 8 | Mühendislik etiği ilkeleri, topluma karşı sorumluluk, doğaya ve çevreye karşı sorumluluk
| | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk, işveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk
| | Hafta 11 | TMMOB Mesleki davranış ilkeleri ve Dünya Mühendisler Birliği?nin etik kodları
| | Hafta 12 | Vaka analizleri, sınıf içi değerlendirilmesi ve tartışma | | Hafta 13 | Vaka analizleri, sınıf içi değerlendirilmesi ve tartışma | | Hafta 14 | Vaka analizleri, sınıf içi değerlendirilmesi ve tartışma | | Hafta 15 | Vaka analizleri, sınıf içi değerlendirilmesi ve tartışma | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Oğulat, R.T., 2021, Mühendislik Etiği | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9. hafta | 27.11.2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16. hafta | 25.01.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 2 | 9 | 18 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 6 | 18 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 2 | 6 | 12 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|