|
EHM2015 | Elektronik Ölçme ve Entrümantasyon | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ELEKTRONİK ve HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Erhan SESLİ | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Emin Tuğcu, Dr.Öğr. Üyesi Cenk Albayrak | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere ölçme prensipleri, deneysel hatalar, kayıt cihazları, algılayıcılar, dönüştürücüler, ölçü aletleri, kalibrasyon, fiziksel büyüklük ölçümleri, ölçme hataları ve veri analizleri hakkında bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Elektrik sistemlerindeki ölçme ile ilgili teknikleri kullanabilir | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 2 : | Analog ve sayısal ölçme cihazlarının çalışma prensiplerini analiz edebilir. | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 3 : | Algılayıcıların çalışma prensiplerini analiz edebilir | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 4 : | Algılayıcılar ile devre tasarlayabilir | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 5 : | İşlemsel kuvvetlendiriciler ile gerçeklenen çeşitli ölçme devrelerini analiz edebilir. | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 6 : | Ölçme hatalarını analiz edebilir. | 1,2,3,4 | 1, | ÖK - 7 : | Kalibrasyon yöntem ve prosedürlerini açıklayabilir. | 1,2,3,4 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ölçmeye Giriş, Tanımlar: Ölçüm, Doğruluk ve Kesinlik, vd. Ölçme sistemlerinin statik ve dinamik özellikleri. Hata türleri, hata analizi. Analog sayaçlar: Çalışma prensibi, doğruluk. Dijital multimetreler; kalibrasyon ilkesi, ortak mod reddi. AC veya DC akım ve gerilim ölçümü ? standartlar, yöntemler ve araçlar. Köprü ölçümleri (Wheatsone, Kelvin, Maxwell ve Hay Bridge). İşlemsel amplifikatörlü ölçüm amplifikatörleri, ortalama ve RMS değeri dönüştürücüleri, faza duyarlı doğrultucu. Analog sinyalin, DAC'lerin ve ADC'lerin örnekleme ve nicemlenmesi ilkesi - ilke ve özellikler. Güç ölçümü ? tanımı, ölçüm yöntemleri, dijital wattmetre; enerji tüketiminin ölçülmesi. Sensörler ve dönüştürücüler: Çalışma prensipleri ve özellikleri. Analog ve Dijital Veri Toplama Sistemleri. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş. Tanımlar: Ölçme, hata, doğruluk, hassasiyet, vb. | | Hafta 2 | Ölçme sistemlerinin statik ve dinamik karakteristikleri. | | Hafta 3 | Hata türleri, hata analizi. | | Hafta 4 | Analog ölçü aleti: Çalışma prensipleri, doğrulukları. | | Hafta 5 | Sayısal ölçü aletlerinin yapısı, kalibrasyon prensibleri, Ortak mod bastırma oranları. | | Hafta 6 | AC veya DC akım ve gerilim ölçme yöntemleri ve standartları. | | Hafta 7 | Köprü ölçüm yöntemleri (Wheatsone, Kelvin, Maxwell, Hay bridge ). | | Hafta 8 | İşlemsel kuvvetlendirici ile ölçüm yükselteçleri, Ortalama ve efektif değer dönüştürücüleri, Faz duyarlı doğrultucu. | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Analog işaretlerin örneklenmesi ve kuantalanması. DAC ve ADC yapıları. | | Hafta 11 | Güç ve enerji ölçülmesi. | | Hafta 12 | Algılayıcılar: Çalışma prensipleri, Karakteristikleri. | | Hafta 13 | Algılayıcılar: Çalışma prensipleri, Karakteristikleri. | | Hafta 14 | Analog ve sayısal veri toplama sistemleri. | | Hafta 15 | Analog ve sayısal veri toplama sistemleri. | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Morris, A. S., & Langari, R. (2012). Measurement and instrumentation: theory and application. Academic Press.
| | 2 | D. A. Bell, (2003), Electronic Instrumentation and Measurements, PH1, 2nd Edition | | |
1 | H. S. Kalsi, (2004), Electronic Instrumentation, Second edition, Mc Graw-Hill | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 29.11.2023 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 19.01.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 2 | 6 | 12 | Toplam Çalışma Yükü | | | 114 |
|