Türkçe | English
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM) - %100 ingilizce
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/uls
Tel: +90 0462 3772915
İİBF
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM) - %100 ingilizce
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

INTR3001Turkish Foreign Policy - I3+0+0AKTS:5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. İsmail KÖSE
Diğer Öğretim ÜyesiÖgr. Görevlisi Emre Yürük
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu ders ile, öğrencilerin TDP?ye, bilimsel temelli yeni bir bakış açısı kazanması amaçlanmıştır. Beklenen değerlendirme ve öğretim amaçları aşağıdaki gibi olacaktır: ? TDP?nin geleneksel çizgisi ? TDP?nin kuramsal çerçevesi ? Balkanlar ve TDP ? Dünya?daki gelişmelerin TDP?ye etkisi ? Hükümetlerin yaklaşımları ve TDP çizgisindeki sapmalar ? Tek parti dönemi TDP ? Soğuk Savaş ve TDP
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Türk Dış Politikası'nın tarihsel kaynaklarını öğrenmek.1,21,
ÖK - 2 : Türk Dış Politikası'ndaki çeşitli değişik kalıpları öğrenmek.1,21,
ÖK - 3 : Öğrencilerin karşılaştırmalı bir dış politika analizi yapmalarını sağlayacak bir temel oluşturabilme.1,21,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Türk Dış Politikasını (TDP) Osmanlı Devleti?nin son yüzyılından başlatmak mümkündür. Özellikle II. Abdülhamit (1876-1909) iktidara geldikten sonra Türk Dış Politikası büyük güçlerin çıkarları arasında denge siyaseti takip ederek varlığını korumayı bu esnada da etkinliğini artırmayı hedeflemiştir. II. Abdülhamit?in kurumsallaştırdığı zikredilen TDP yaklaşımı Osmanlı Devleti?nin ömrünü uzatmıştır denilebilir. İttihat Terakki Döneminde (1909-1918) biraz da şartların zorlaması ile denge politikası çizgisinden sapan TDP Milli Mücadele ile yeniden geleneksel çizgisine dönmüş, Cumhuriyet Dönemi?nde Hatay?ın anavatana katılması (1939) ve I.-II. Kıbrıs Barış Harekâtları (Temmuz-Ağustos 1974) istisna olmak üzere geleneksel çizgisinden sapmamıştır. Osmanlı sonrası Türkiye Cumhuriyeti, imparatorluktan eksen ülkeye dönüşümde sancılı bir süreç yaşamış ve zikredilen süreç kaçınılmaz olarak TDP yaklaşımlarını da etkilemiştir. Söz konusu nedenden ötürü Türk Dış Politikası ne Cumhuriyet Dönemi?nde ne de Osmanlı?nın son yüzyılında bir başarı hikâyesi değildir. Eksikleri, zafiyetleri, yetersizlikleri, tarihi mirasın dayattığı zorluklar (Ortadoğu ve Balkan Devletleri ile ilişkiler) ve sağladığı avantajlar (Dünya?nın hemen her yerinde Türk izinin bulunması) ile yürümeye çalışmaktadır. 2015 yılına gelindiğinde TDP?nin tüm bu zorlukları ve avantajları yaşadığı açıkça görülmektedir. Bu derste; Dış politikadaki temel kavramlar ele alınacak, interaktif bir ortamda eleştirel bir bakış açısıyla, düşüncülerin serbestçe ifade edilebileceği, kavramsal, kuramsal ve bilimsel veriler ışığında 19123-1980 yılları arasındaki TDP değerlendirilecektir. Lisans öğrencilerinin analiz yeteneğinin geliştirilmesine çalışılacaktır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1- TDP genel bilgiler - Ders Formatı
 Hafta 2- TDP'nin teorik yapısı - TDP'nin uygulanışı
 Hafta 3- Donemin Genel Özellikleri - Mondros, Sevr, Batı ve Sovyetker
 Hafta 4- Yunanistan, Orta Doğu, Mudanya ve Lozan
 Hafta 5- Batı ile İlişkiler - SSCB, Yuanistan
 Hafta 6-Orta Doğu, Möntrö Anlaşması
 Hafta 7- 2. Dünya Savaşı ve Türkiye
 Hafta 8- SSCB, NATO
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10- Yunanistan, Orta Doğu
 Hafta 11ABD, NATO
 Hafta 12- Türk Boğazları, İnsan Hakları, Balkanlar
 Hafta 13- ABD, NATO ve AT
 Hafta 14- Orta Doğu ve Balkanlar
 Hafta 15- Genel Bilgiler
 Hafta 16- Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Turkish Foreign Policy-I, AOF Publications, 2019.
 
İlave Kaynak
1Articles will be given during the Class
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 11/2021 1 50
Dönem sonu sınavı 16 01/2022 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 30 1 30
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 34 1 34
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü150