|
SEHL7370 | Kırsal Dönüşüm Dinamikleri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Kırsal yerleşimlerde değişimin ne yönde olduğunu sorgulamak ve değişimin nasıl yönlendirilebileceğini yerel kalkınma, planlama ve tasarım ekseninde tartışmak.
Kırsal alanların sahip olduğu sosyo-kültürel, demografik, ekonomik, ekolojik ve mekânsal çeşitliliğin sürdürülebilir kalkınma potansiyeli çerçevesinde değerlendirilebilmesini sağlamak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Ülkemizdeki kırsal yerleşmelerin fiziki ve sosyo-ekonomik niteliklerinin farkında olunması | 10,16 | 1,3,5, | ÖK - 2 : | Farklı ölçeklerde (yerleşme, bölge ve ülke) kırsal planlama yaklaşımlarının kavranması | 10,16 | 3,5, | ÖK - 3 : | AB ve diğer ülkelerdeki kırsal planlama yaklaşımlarına hakim olunması | 10,16 | 3,5, | ÖK - 4 : | Sürdürülebilir kırsal kalkınma politikalarının kavranması | 10,16 | 3,5, | ÖK - 5 : | Kırsal yerleşmeler için planlama politikalarının geliştirilmesi | 10,16 | 3,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kırsal yerleşmelerin özellikleri, Kırsal yerleşmelerde planlama sorunları, Kırsal yerleşmeler için planlama yaklaşımları, Farklı ülkelerdeki kırsal planlama uygulamalarının değerlendirilmesi.
Kırsal kalkınma ve dönüşüm, Kırsal kalkınma modelleri, AB ve kırsal kalkınma (SAPARD, IPARD), Kalkınma ajansları, Kırsal tasarım rehberleri |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kırsal alan tanımları ve kırsal alan sorunları | | Hafta 2 | Kırsal kalkınma
| | Hafta 3 | AB ve kırsal kalkınma
| | Hafta 4 | Kırsal kalkınma programları (SAPARD, IPARD) | | Hafta 5 | Kırsal kalkınma ile ilgili kurum ve kuruluşlar / Kalkınma ajansları
| | Hafta 6 | Kırsal dönüşüm / Türkiye'de kırsal değişim ve dönüşüm / Kırsal turizm
| | Hafta 7 | Kırsal kalkınma modelleri ve uygulamaları
| | Hafta 8 | Türkiye'de uygulanan kırsal kalkınma modellerinin analizi
| | Hafta 9 | Ara sınav
| | Hafta 10 | Ulusal kırsal kalkınma stratejisi (2014-2020)
| | Hafta 11 | Kırsal kalkınma ve kırsal dönüşüme ilişkin dünya uygulamaları
| | Hafta 12 | Sürdürülebilir kırsal alanların oluşturulması
| | Hafta 13 | Kırsal tasarım rehberleri
| | Hafta 14 | Ödev sunumları
| | Hafta 15 | Ödev sunumları
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | A. Çetiner, 1990, Kırsal yerleşmeler ve fiziki düzenleme ilkeleri, İstanbul: İTÜ.DPT, 2006
| | 2 | Joe Morris ... [et al.], 2001, Rural planning and management, Cheltenham, UK ;Northampton, MA, USA : Edward Elgar Pub
| | 3 | Bakırcı M., 2007, Türkiye'de Kırsal Kalkınma, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
| | 4 | Can, M., 2007, "Avrupa Birliği Kırsal Kalkınma Programlarının Türkiye'nin Kırsal Kalkınması Açısından İncelenmesi: Sapard ve Ipard Örneği", Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü, Ankara.
| | 5 | Kırsal Dönüşüm Çalıştayı Sonuç Raporu, 2015, İller Bankası ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. | | |
1 | F. Doğanay, 1993, Kırsal kalkınma, DPT.
| | 2 | T. Eren, 1992, Kırsal kalkınmada bir model: Köylere hizmet götürme birliği, DPT
| | 3 | UN HABITAT, 1991, Rural settlement development in developing countries, UNCentre for Human Settlements (Habitat), Nairobi.
| | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 27/11/2023 | 2 | 30 | Ödev | 6 7 8 12 | 06/11/2023 13/11/2023 20/11/2023 18/12/2023 | 3 3 3 3 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 15/01/2023 | 3 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 5 | 3 | 15 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|