Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr/
Tel: +90 0462 3774075
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SEHL7370Kırsal Dönüşüm Dinamikleri3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLU
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Kırsal yerleşimlerde değişimin ne yönde olduğunu sorgulamak ve değişimin nasıl yönlendirilebileceğini yerel kalkınma, planlama ve tasarım ekseninde tartışmak. Kırsal alanların sahip olduğu sosyo-kültürel, demografik, ekonomik, ekolojik ve mekânsal çeşitliliğin sürdürülebilir kalkınma potansiyeli çerçevesinde değerlendirilebilmesini sağlamak.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Ülkemizdeki kırsal yerleşmelerin fiziki ve sosyo-ekonomik niteliklerinin farkında olunması10,161,3,5,
ÖK - 2 : Farklı ölçeklerde (yerleşme, bölge ve ülke) kırsal planlama yaklaşımlarının kavranması10,163,5,
ÖK - 3 : AB ve diğer ülkelerdeki kırsal planlama yaklaşımlarına hakim olunması10,163,5,
ÖK - 4 : Sürdürülebilir kırsal kalkınma politikalarının kavranması10,163,5,
ÖK - 5 : Kırsal yerleşmeler için planlama politikalarının geliştirilmesi10,163,5,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Kırsal yerleşmelerin özellikleri, Kırsal yerleşmelerde planlama sorunları, Kırsal yerleşmeler için planlama yaklaşımları, Farklı ülkelerdeki kırsal planlama uygulamalarının değerlendirilmesi. Kırsal kalkınma ve dönüşüm, Kırsal kalkınma modelleri, AB ve kırsal kalkınma (SAPARD, IPARD), Kalkınma ajansları, Kırsal tasarım rehberleri
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Kırsal alan tanımları ve kırsal alan sorunları
 Hafta 2Kırsal kalkınma
 Hafta 3AB ve kırsal kalkınma
 Hafta 4Kırsal kalkınma programları (SAPARD, IPARD)
 Hafta 5Kırsal kalkınma ile ilgili kurum ve kuruluşlar / Kalkınma ajansları
 Hafta 6Kırsal dönüşüm / Türkiye'de kırsal değişim ve dönüşüm / Kırsal turizm
 Hafta 7Kırsal kalkınma modelleri ve uygulamaları
 Hafta 8Türkiye'de uygulanan kırsal kalkınma modellerinin analizi
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Ulusal kırsal kalkınma stratejisi (2014-2020)
 Hafta 11Kırsal kalkınma ve kırsal dönüşüme ilişkin dünya uygulamaları
 Hafta 12Sürdürülebilir kırsal alanların oluşturulması
 Hafta 13Kırsal tasarım rehberleri
 Hafta 14Ödev sunumları
 Hafta 15Ödev sunumları
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1A. Çetiner, 1990, Kırsal yerleşmeler ve fiziki düzenleme ilkeleri, İstanbul: İTÜ.DPT, 2006
2Joe Morris ... [et al.], 2001, Rural planning and management, Cheltenham, UK ;Northampton, MA, USA : Edward Elgar Pub
3Bakırcı M., 2007, Türkiye'de Kırsal Kalkınma, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
4Can, M., 2007, "Avrupa Birliği Kırsal Kalkınma Programlarının Türkiye'nin Kırsal Kalkınması Açısından İncelenmesi: Sapard ve Ipard Örneği", Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü, Ankara.
5Kırsal Dönüşüm Çalıştayı Sonuç Raporu, 2015, İller Bankası ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
 
İlave Kaynak
1F. Doğanay, 1993, Kırsal kalkınma, DPT.
2T. Eren, 1992, Kırsal kalkınmada bir model: Köylere hizmet götürme birliği, DPT
3UN HABITAT, 1991, Rural settlement development in developing countries, UNCentre for Human Settlements (Habitat), Nairobi.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 27/11/2023 2 30
Ödev 6
7
8
12
06/11/2023
13/11/2023
20/11/2023
18/12/2023
3
3
3
3
20
Dönem sonu sınavı 16 15/01/2023 3 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 6 1 6
Arasınav 2 1 2
Ödev 5 3 15
Dönem sonu sınavı için hazırlık 10 1 10
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Toplam Çalışma Yükü120