|
SOS5100 | Toplumsal Cinsiyet ve Feminist Teori | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Öğretim Gör. Elif BAŞ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kavramının farkını, kültür ve toplumsal cinsiyet kalıpları arasındaki ilişkiyi, sosyolojik perspektiften toplumsal cinsiyet kavramına bakışı, kadın hareketleriyle şekillenen feminist kuramın tarihsel seyrini, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin farklı yapılardaki izdüşümlerini ve cinsiyet eşitliğinin önemini kavratacak bir vizyon kazandırmaktır. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Sosyal cinsiyet analizleri içindeki temel kuramsal gelişmeleri, sosyal ve kültürel çalışmalar içinde tartışmak dersin kapsamını oluşturmaktadır. Klasik feminist kuramlardan günümüz kuramlarına uzanan geniş bir yelpaze içinde kuramsal yaklaşımları: liberal, sosyalist, radikal, materyalist, postmodernist, Post yapısalcı vs., kavramsal, sorunsal ve yöntemsel açılardan karşılaştırarak değerlendirmek; Aile, eğitim, ekonomi, siyaset vb. kurumsal yapılar içindeki sosyal cinsiyetçi ayrımcılığı ele almak ve bu konuda yapılmış çalışmaları incelemek. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kavramsal analiz: cinsiyet, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği | | Hafta 2 | Cinsiyet/ Toplumsal Cinsiyet İkirciliği Üzerine Farklı Yaklaşımlar | | Hafta 3 | Toplumsal Cinsiyet Üzerine Sosyolojik Perspektifler-I: Yapısal-İşlevselci ve Sosyal Çatışma Kuramı | | Hafta 4 | Toplumsal Cinsiyet Üzerine Sosyolojik Perspektifler-II: Sembolik Etkileşimcilik | | Hafta 5 | Batı?da Kadın Hareketleri ve Feminist Yaklaşımlar - I | | Hafta 6 | Batı?da Kadın Hareketleri ve Feminist Yaklaşımlar - II | | Hafta 7 | Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın | | Hafta 8 | Türkiye de Kadın Hareketleri | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Ortadoğu da Kadın Hareketleri | | Hafta 11 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden | | Hafta 12 | Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet - Kadına karşı şiddet - Namus kavramı | | Hafta 13 | Dünyada ve Türkiye de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliklerinin Görünümü (İşgücü, Eğitim, Siyaset) | | Hafta 14 | Dünyada ve Türkiye de Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Politikaları: Çalışma Yaşamındaki Eşitlik Politikaları | | Hafta 15 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Türk Romanlarında Kadın İmgesi | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | | | | | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 3 | 4 | 12 | Arasınav | 3 | 4 | 12 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 5 | 10 | Diğer 1 | 12 | 2 | 24 | Diğer 2 | 12 | 3 | 36 | Toplam Çalışma Yükü | | | 160 |
|