|
SOS5090 | Sapma ve Suç Sosyolojisi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin YADİGAROĞLU | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere suç ve suçlu tanımı, sınıflandırması, suç ilişkin psikolojik, sosyolojik ve biyolojik teorileri, suçun tahmini ve önlenmesi ile ilgili temel bilgiler vermek ve farklı yönleriyle değerlendirme yeteneği geliştirmektir. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Sapma ve suç olgusunun karakteristik niteliklerini ve çeşitlerini öğrenir | | 1 | PK - 2 : | Suç ve sapmayı açıklayan başat kuramları öğrenir | | 1 | PK - 3 : | Sapma ve suç olgusun dahil olan konularda analizler yapar ve kuramsal ilişkiler kurar | | 1 | PK - 4 : | Günümüz toplumlarının yapı ve kültürünün suç ve sapma üretme potansiyelini kavrar | | 1 | PK - 5 : | Suç ve sapmanın mağdurlarını ve bu olguların coğrafi dağılımlarının bilgisini edinir | | 1 | PK - 6 : | Suç ve Suçluyla mücadele sistematiğini öğrenir | | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu derste suç biliminin konusu, tanımı, alanı, önemi, kriminolojik araştırmada metotlar, kriminolojinin tarihsel gelişimi ve teoriler çerçevesinde günümüz kriminolojisine göre suç nedenlerine diğer bir ifadeyle suçu açıklayan görüşlere değinilmektedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Suç ve sapmanın bilimi: temel kavramlar ve temalar ve tarihsel gelişim | | Hafta 2 | Suç biliminin alanı, önemi ve metodu | | Hafta 3 | Rasyonel seçim, caydırıcılık teorileri ve klasik okul | | Hafta 4 | Pozitivist okulun suç teorisi | | Hafta 5 | Suç ve sapmaya yönelik psikolojik teoriler | | Hafta 6 | Ekolojik yaklaşımlar ve sosyal düzensizlik teorisi | | Hafta 7 | Anomi ve gerilim teorileri | | Hafta 8 | Radikal kriminoloji, güç ve çatışma bağlamında suç analizi | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Alt kültür teorileri | | Hafta 11 | Kontrol teorileri öğrenme teorileri | | Hafta 12 | Damgalama teorisi | | Hafta 13 | Feminist kriminoloji | | Hafta 14 | Sapma ve Suç Fenomeni ve Türkiye | | Hafta 15 | Suça maruz kalmanın bilimi: Viktimoloji | | Hafta 16 | Dönem sonu Sınavı | | |
1 | Dolu, O. 2010; Suç Teorileri: Teori, Araştırma ve Uygulamada Kriminoloji. Ankara | | 2 | Güçlü, İ. ve Akbaş, H. 2016; Suç Sosyolojisi: Kavram, Teori ve Uygulama, Seçkin Yayınları, Ankara. | | 3 | Cohen, S. 2019; Halk Düşmanları Ve Ahlaki Panikler, Heretik Yayıncılık, Ankara | | 4 | Becker, H.S. 2013; Hariciler (Outsiders) Bir Sapkınlık Sosyolojisi Çalışması, Heretik Yayıncılık, Ankara | | 5 | Goffman E. 2014; Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar, Heretik Yayıncılık, Ankara | | 6 | Girtler, R. 2006; Terbiyesizliğin Teorisi, Kale Yayınları | | |
1 | İcel, K. /Y. Ünver (Ed.) 2005; Çocuklar ve Suç - Ceza. Ankara | | 2 | Demirbaş, T. 2001; Kriminoloji, 3. Baskı, Seçkin Yayınevi, Ankara | | 3 | Korkmaz, A ve Kocadaş B. 2015; Toplumsal Sapma. Doğu Kütüphanesi, İstanbul | | 4 | Durkheim, E.1992; İntihar, İmge, Ankara | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 14/11/2023 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/01/2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Arasınav için hazırlık | 15 | 2 | 30 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 7 | 1 | 7 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 2 | 30 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|