|
SOS5030 | Klasik Sosyoloji Teorileri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Musa Yavuz Alptekin | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci, çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırmalı olarak anlar ve ifade eder; sanayileşme, kapitalist gelişme ve modernleşmenin tarihsel-toplumsal dinamikleri ve sonuçlarını anlar ve ifade eder, doğrusal gelişme kuramlarının avantaj ve dezavantajlarını, pozitivist bilim anlayışını, evrimci, işlevselci ve çatışmacı toplum kuramlarının temel yaklaşımlarını anlar, açıklar ve günümüz sorunlarını anlama ve açıklamadaki geçerliliklerini verilen bir sorunla bağlantılı olarak gösterir ve tartışır. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve kuramlarını sunabilir. | | | PK - 2 : | Bu düşünürlerin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırabilir
| | | PK - 3 : | Sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişim sürecini yazabilir
| | | PK - 4 : | Sosyoloji biliminde bugüne kadar üretilmiş sosyoloji teorilerini sunabilir
| | | PK - 5 : | Toplumsal olgu, olay ve sorunları kuramsal açıdan açıklama ve yorumlama bilgisine sahip olabilir.
| | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Derste modern kapitalizm ve sanayi toplumunun ortaya çıkış süreci ve bununla paralel olarak bilim, kültür, ekonomi ve siyasette meydana gelen değişmeler ve aynı sürece eşlik eden temel toplumsal dönüşüm ve sorunlar ele alınacaktır. Ardından, her bir döneme ilişkin farklı düşünürlerin görüşlerine yer verilecek, düşünürlerin yazınlarındaki anahtar kavramların (pozitivizm, işlevselcilik, evrim, toplumsal sınıf, sınıf çatışması, kapitalizm, sermaye, meta, becerisizleşme, yabancılaşma, proleterleşme, kutuplaşma gibi) nasıl inşa edildikleri ve bunların daha sonraki sosyolojik araştırma ve düşünce ekollerinin gelişmesi sürecinde nasıl bir yer edindiği irdelenecektir.
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Sosyolojik Teoriye Giriş
| | Hafta 2 | Rönesans ve Ortaçağda Sosyolojik Düşünce
| | Hafta 3 | 17. yüzyılda Sosyolojik Düşünce- Hobbes, Rousseau, Machiavelli, Montesquieu
| | Hafta 4 | 17. yüzyılda Sosyolojik Düşünce- Hobbes, Rousseau, Machiavelli, Montesquieu | | Hafta 5 | Aydınlanma Dönemi, İngiltere, Almanya. Fransa | | Hafta 6 | Aydınlanma Dönemi, İngiltere, Almanya. Fransa | | Hafta 7 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm- Simon, Comte, Spencer
| | Hafta 8 | Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm- Simon, Comte, Spencer | | Hafta 9 | Ara Sınav
| | Hafta 10 | Durkheim'da Sosyoloji | | Hafta 11 | Pareto'nun, Simmel'ın, Tönnies'in Toplum Kuramı
| | Hafta 12 | Pareto'nun, Simmel'ın, Tönnies'in Toplum Kuramı | | Hafta 13 | Sorokin'in ve Merton'un Toplum Kuramı | | Hafta 14 | Marx'ın Toplum Kuramı | | Hafta 15 | Weber'de Sosyoloji | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı
| | |
1 | Aron, Raymond. (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (çev. Korkmaz Alemdar) Ankara: Bilgi Yayınevi. | | 2 | Bottomore, T. ve Nisbet, R. (der.) (1990) Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso. | | 3 | Swingewood, Alan. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa tarihi. Bilim ve Sanat, Ankara. | | 4 | Ritzer, George. (1996). Classical Sociological Theory, 2nd ed. The McGraw-Hill Companies, Inc. | | 5 | Özlem, D. (2001). Max Weber'de Bilim ve Sosyoloji. İnkılap Yayınevi, İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 26.11.2023 | 120 dakika | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 14.01.2024 | 120 dakika | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 2 | 2 | 14 | 28 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|