Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI
SOSYOLOJİ TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/sosyoloji
Tel: +90 0462 3773425
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI / SOSYOLOJİ TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SOS5030Klasik Sosyoloji Teorileri3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüSOSYOLOJİ ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Musa Yavuz Alptekin
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenci, çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırmalı olarak anlar ve ifade eder; sanayileşme, kapitalist gelişme ve modernleşmenin tarihsel-toplumsal dinamikleri ve sonuçlarını anlar ve ifade eder, doğrusal gelişme kuramlarının avantaj ve dezavantajlarını, pozitivist bilim anlayışını, evrimci, işlevselci ve çatışmacı toplum kuramlarının temel yaklaşımlarını anlar, açıklar ve günümüz sorunlarını anlama ve açıklamadaki geçerliliklerini verilen bir sorunla bağlantılı olarak gösterir ve tartışır.
 
Program KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
PK - 1 : Çalışmaları incelenmiş olan düşünürlerden her birinin yaklaşım ve kuramlarını sunabilir.
PK - 2 : Bu düşünürlerin yaklaşım ve çözümlemelerinin temel kurgusunu kendi içinde ve diğer düşünürlerinki ile karşılaştırabilir
PK - 3 : Sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişim sürecini yazabilir
PK - 4 : Sosyoloji biliminde bugüne kadar üretilmiş sosyoloji teorilerini sunabilir
PK - 5 : Toplumsal olgu, olay ve sorunları kuramsal açıdan açıklama ve yorumlama bilgisine sahip olabilir.
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Derste modern kapitalizm ve sanayi toplumunun ortaya çıkış süreci ve bununla paralel olarak bilim, kültür, ekonomi ve siyasette meydana gelen değişmeler ve aynı sürece eşlik eden temel toplumsal dönüşüm ve sorunlar ele alınacaktır. Ardından, her bir döneme ilişkin farklı düşünürlerin görüşlerine yer verilecek, düşünürlerin yazınlarındaki anahtar kavramların (pozitivizm, işlevselcilik, evrim, toplumsal sınıf, sınıf çatışması, kapitalizm, sermaye, meta, becerisizleşme, yabancılaşma, proleterleşme, kutuplaşma gibi) nasıl inşa edildikleri ve bunların daha sonraki sosyolojik araştırma ve düşünce ekollerinin gelişmesi sürecinde nasıl bir yer edindiği irdelenecektir.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Sosyolojik Teoriye Giriş
 Hafta 2Rönesans ve Ortaçağda Sosyolojik Düşünce
 Hafta 317. yüzyılda Sosyolojik Düşünce- Hobbes, Rousseau, Machiavelli, Montesquieu
 Hafta 417. yüzyılda Sosyolojik Düşünce- Hobbes, Rousseau, Machiavelli, Montesquieu
 Hafta 5Aydınlanma Dönemi, İngiltere, Almanya. Fransa
 Hafta 6Aydınlanma Dönemi, İngiltere, Almanya. Fransa
 Hafta 7Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm- Simon, Comte, Spencer
 Hafta 8Sosyolojinin Doğuşu ve Erken Pozitivizm- Simon, Comte, Spencer
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10Durkheim'da Sosyoloji
 Hafta 11Pareto'nun, Simmel'ın, Tönnies'in Toplum Kuramı
 Hafta 12Pareto'nun, Simmel'ın, Tönnies'in Toplum Kuramı
 Hafta 13Sorokin'in ve Merton'un Toplum Kuramı
 Hafta 14Marx'ın Toplum Kuramı
 Hafta 15Weber'de Sosyoloji
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Aron, Raymond. (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (çev. Korkmaz Alemdar) Ankara: Bilgi Yayınevi.
2Bottomore, T. ve Nisbet, R. (der.) (1990) Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso.
3Swingewood, Alan. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa tarihi. Bilim ve Sanat, Ankara.
4Ritzer, George. (1996). Classical Sociological Theory, 2nd ed. The McGraw-Hill Companies, Inc.
5Özlem, D. (2001). Max Weber'de Bilim ve Sosyoloji. İnkılap Yayınevi, İstanbul
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 26.11.2023 120 dakika 50
Dönem sonu sınavı 16 14.01.2024 120 dakika 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 1 14 14
Arasınav için hazırlık 5 1 5
Arasınav 2 1 2
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 1 6
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Diğer 2 2 14 28
Toplam Çalışma Yükü100