|
MBG2004 | Temel Genetik | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ ve GENETİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Cihan İNAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere temel genetik kavramların hemen hemen tamamını öğretmek ve klasik Mendel genetiğinin bütün alanlarında öğrencilerde bir temel oluşturmaktır. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler için bu dersin nihai hedefi ise, Mendel'in temel yasaları ve modern genetiğin bu alana getirdiği katkıları konusunda öğrencileri bilgi sahibi yapmak, genetiğin daha ileri konularını anlayabilecek temel ve yeterli bilgilerle öğrencileri donatmaktır. Bunu başarabilmek için, öğrencilerin problem çözme ve analitik düşünme kabiliyetleri geliştirilecek ve genetikçilerin problemleri nasıl çözdüğü ve yeni keşifleri nasıl yaptığı öğretilecektir. Ayrıca eşey tayini, eşeyle ilgili kalıtım, sitoplazmik kalıtım, populasyon genetiği, evrim genetiği ve moleküler genetik konularında öğrencileri yeterli bilgi ile donatmaktır. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler için bu dersin nihai hedefi ise, öğrencilerin problem çözebilmelerini, analitik düşünebilmelerini, DNA teknolojisinin gücünü anlayabilmelerini, genetiğin ve moleküler biyolojinin temel kavramlarını bilmelerini, genetiğin bütün alanlarında yeterince bilgili olmalarını, hücre ve moleküler biyolojinin daha ileri konularını kavrayabilir hale gelmelerini sağlamaktır |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mendelin 1. ve 2. kanunlarını ve bu kanunların sitogenetik ile ilişkisini anlamalı | 3,11,12 | 1, | ÖK - 2 : | Punnet karesini kullanarak çaprazlamaların sonuçları bulabilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 3 : | Çaprazlama sonuçlarına khi kare testini uygulayabilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 4 : | Test çaprazlamalarını da kullanarak genotipleri belirleyeceği bir deney dizayn edebilmeli ve deneyi açıklayabilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 5 : | Eksik baskınlık ile eş baskınlığı karşılaştırabilmeli ve bunların kalıtım modunu tahmin edebilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 6 : | Multiple aleleri, multiple lokusları ve bir genin birden fazla karakter üzerine etkisini tanımlayıp, açıklayabilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 7 : | Tek bir genin kalıtımını açıklamak için soyağacı çizebilmeli ve soyağacında ilişkileri gösterebilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 8 : | Genetik haritalar yapabilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 9 : | Kantitatif genetik soruları çözebilmeli | 3,11,12 | 1,2 | ÖK - 10 : | Normal ve anormal kromozomal yapıdaki bireylerin eşeyini belirleyebilmeli | 3,11,12 | 1,2 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihçe, temel kavramlar ve kalıtım modelleri, deney organizmaları ve varyasyon, kalıtımın kromozomal temelleri, organizasyonu, gen etkileşimleri, istatistiki analiz, organizmalarda gen aktarımları, gen bağlantısı, rekombinasyon ve kromozom haritalama, doku uyumluluğu ve kendine kısırlık, kantitatif kalıtım ve fenotipik ekspresyon, eşey tayini, eşeye bağlı ve eşeyin etkisinde kalıtım, kromozom yapısı ve sayı değişmeleri ve mutasyon, ekstranüklear genler, populasyon genetiği ve evrim, gelişmenin genetiği, immunogenetik, genetik mühendisliği. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Genetiğin Tarihçesi ve genetikte kullanılan deney hayvanları | | Hafta 2 | Monohibrit çaprazlama | | Hafta 3 | Kromozom ve Hücre Bölünmesi | | Hafta 4 | Dihibrit Çaprazlama ve Mendel oranlarından sapmalar | | Hafta 5 | Gen Bağlantısı | | Hafta 6 | Multiple Aleller | | Hafta 7 | Poligenik Kalıtım | | Hafta 8 | Fenotipik ekspresyon | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Eşey Saptanması | | Hafta 11 | Eşeyle İlgili Karakterlerin Kalıtımı | | Hafta 12 | Kromozom Sayısı Değişmeleri | | Hafta 13 | Kromozom Yapısı Değişmeleri | | Hafta 14 | Sitoplazmik Kalıtım | | Hafta 15 | Populasyon Genetiği | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Genetik Kavramlar-On birinci baskıdan çeviri/Klug, Spencer, Spencer, Palladino/Palme Yayınevi | | |
1 | Genetik Ders Notları, Belduz vd, Biyoloji Bölümü, TRABZON, 2013 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 8. hafta | | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16. hafta | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 4 | 7 | 28 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 5 | 25 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 5 | 5 | 25 | Diğer 2 | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 154 |
|