Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr/
Tel: +90 0462 3774075
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SEHL7291Kullanıcı Odaklı Tasarım ve Planlama3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Dilek BEYAZLI
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Farklı sosyokültürel verilerin mekân oluşum sürecine etkilerinin neler olduğunun incelenmesi ile birlikte kullanıcıların tasarım sürecine aktif katılımını sağlayan teknik ve metotların öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Böylelikle, kullanıcıyı odağa alan hem tasarım hem de planlama ölçeğindeki katılım modellerinin gerçek uygulama deneyimleri yardımıyla değerlendirilmesi, uygulama sorunlarına yönelik çözüm önerilerinin getirilebilmesi amaçlanmaktadır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Tasarım/plan çalışmasında kullanıcıyla güçlü ilişkiler kurulabilir1,4,53,6,
ÖK - 2 : Planlamadaki katılım tekniklerinin doğru yerde ve zamanda kullanabilecekler1,4,51,5,6
ÖK - 3 : Yaşanan katılım deneyimlerinin başarı ve başarısızlıklarını, sebeplerini sorgulayabilecekler1,4,55,6
ÖK - 4 : Karar verme aşamasını sağlıklı ve başarılı bir şekilde yürütebilirler1,4,51,6
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tasarım araştırma problemlerini ve sorularını tanımlamak; sosyo-kültürel özelliklerin tasarım sürecindeki önemi; planlama/tasarım eyleminin aktörlerinin belirlenmesi; katılımcı modeller; katılımcı tasarım/planlama uygulama deneyimlerinin tartışılması
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse giriş, dersin amaç-hedeflerinin belirlenmesi
 Hafta 2Planlama/tasarım çalışmalarında kullanıcının, aktörlerin belirlenmesi
 Hafta 3Sosyo-ekonomik veriler, kültür bileşenleri yoluyla kullanıcıların analizi paydaş analizi
 Hafta 4Kullanıcı odaklı tasarım: Yöntem ve metotları
 Hafta 5Uygulama deneyimleri ile yöntem-metotların irdelenmesi
 Hafta 6Uygulama deneyimleri ile yöntem-metotların irdelenmesi
 Hafta 7Katılımcı planlama yaklaşımı
 Hafta 8Uygun katılımcı tekniğin belirlenmesi süreci
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Katılımcı planlama çalışmalarının analizi
 Hafta 11Karar Hiyerarşisi ve karar verme süreci: Vancouver kent planı/Londra Planı, vb.örnekleri
 Hafta 12Uygulama sorunları
 Hafta 13Çıkar ve Baskı Grupları
 Hafta 14Ölçütler - Karar Seçenekleri
 Hafta 15Katılım boyutları: birlikte eyleme geçme-eylemi destekleme
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Sanoff, H., 2000. Community Participation Methods in Design and Planning, Wiley, New York.
2Bayazıt, N., Planlama ve Tasarlamaya Katılma (Participation to Planning and Design), Istanbul: İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, 1982.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Yıl içi çalışma 9 08/04/2021 1 25
Sunum 12 06/05/2021 1 25
Dönem sonu sınavı 16 03/06/2021 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 8 14 112
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 10 2 20
Arasınav 1 1 1
Uygulama 0 0 0
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 20 1 20
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 15 1 15
Dönem sonu sınavı 20 1 20
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü230