|
SEHL7291 | Kullanıcı Odaklı Tasarım ve Planlama | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Dilek BEYAZLI | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Farklı sosyokültürel verilerin mekân oluşum sürecine etkilerinin neler olduğunun incelenmesi ile birlikte kullanıcıların tasarım sürecine aktif katılımını sağlayan teknik ve metotların öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Böylelikle, kullanıcıyı odağa alan hem tasarım hem de planlama ölçeğindeki katılım modellerinin gerçek uygulama deneyimleri yardımıyla değerlendirilmesi, uygulama sorunlarına yönelik çözüm önerilerinin getirilebilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Tasarım/plan çalışmasında kullanıcıyla güçlü ilişkiler kurulabilir | 1,4,5 | 3,6, | ÖK - 2 : | Planlamadaki katılım tekniklerinin doğru yerde ve zamanda kullanabilecekler | 1,4,5 | 1,5,6 | ÖK - 3 : | Yaşanan katılım deneyimlerinin başarı ve başarısızlıklarını, sebeplerini sorgulayabilecekler | 1,4,5 | 5,6 | ÖK - 4 : | Karar verme aşamasını sağlıklı ve başarılı bir şekilde yürütebilirler | 1,4,5 | 1,6 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tasarım araştırma problemlerini ve sorularını tanımlamak; sosyo-kültürel özelliklerin tasarım sürecindeki önemi; planlama/tasarım eyleminin aktörlerinin belirlenmesi; katılımcı modeller; katılımcı tasarım/planlama uygulama deneyimlerinin tartışılması |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş, dersin amaç-hedeflerinin belirlenmesi | | Hafta 2 | Planlama/tasarım çalışmalarında kullanıcının, aktörlerin belirlenmesi | | Hafta 3 | Sosyo-ekonomik veriler, kültür bileşenleri yoluyla kullanıcıların analizi paydaş analizi | | Hafta 4 | Kullanıcı odaklı tasarım: Yöntem ve metotları | | Hafta 5 | Uygulama deneyimleri ile yöntem-metotların irdelenmesi | | Hafta 6 | Uygulama deneyimleri ile yöntem-metotların irdelenmesi | | Hafta 7 | Katılımcı planlama yaklaşımı | | Hafta 8 | Uygun katılımcı tekniğin belirlenmesi süreci | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Katılımcı planlama çalışmalarının analizi | | Hafta 11 | Karar Hiyerarşisi ve karar verme süreci: Vancouver kent planı/Londra Planı, vb.örnekleri | | Hafta 12 | Uygulama sorunları | | Hafta 13 | Çıkar ve Baskı Grupları | | Hafta 14 | Ölçütler - Karar Seçenekleri | | Hafta 15 | Katılım boyutları: birlikte eyleme geçme-eylemi destekleme | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Sanoff, H., 2000. Community Participation Methods in Design and Planning, Wiley, New York. | | 2 | Bayazıt, N., Planlama ve Tasarlamaya Katılma (Participation to Planning and Design), Istanbul: İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, 1982. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 9 | 08/04/2021 | 1 | 25 | Sunum | 12 | 06/05/2021 | 1 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03/06/2021 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 10 | 2 | 20 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 20 | 1 | 20 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 20 | 1 | 20 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 230 |
|