|
PEM7140 | Çevre Tercih ve Değerlendirmede Görsel Kalite | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı insan çevre etkileşimi ve çevresel değerlendirmenin nasıl gerçekleştiği ile ilgili genel bir bilgi birikimi sağlamak, öğrencilerin çevresel değerlendirme-tercih ve görsel kalite ilişkilerini anlamasını sağlamak, görsel kalite ile ilgili farklı çevresel değerlendirme sistemleri arasında geçerli kurguları geliştirmek, onlara bir mekanın görsel kalite ihtiyaçlarını nasıl araştıracaklarını öğretmektir. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | çevresel tercih ve değerlendirme tekniklerini, farklı yaklaşımları özetleyecek ve değerlendirme sistemi içerisinde görsel kalitenin yerini tanımlayabilecekler. | 1,2,9,10,11,12 | 2,5 | PK - 2 : | bir araştırmacının herhangi bir çevrede görsel kaliteyi nasıl değerlendireceğini tanımlayabilecekler. | 1,2,7,9,10,11,12 | 3 | PK - 3 : | bir araştırma bağlamında spesifik çevreler seçip farklı çevresel değerlendirme ya da görsel kalite belirleme tekniklerini kullanabilecekler. | 1,2,7,9,10,11,12,13 | 2,5 | PK - 4 : | spesifik çevreler için spesifik çevre tercih ve değerlendirme sonuçlarını yorumlayabilecek ve potansiyel ilgi alanları belirleyebilecekler. | 1,2,7,8,9,10,11,12,13 | 2,5 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
İnsan-fiziksel çevre arasındaki ilişkiler; Bireyin çevre algısı ve çevresel deneyimi; Çevrenin görsel kalite kavramı ve bileşenleri; Çevresel deneyim ve görsel kalite ilişkisi; Çevre tercih ve değerlendirme ile ilgili kuramlar-araştırmalar-örnekler: insan gereksinmeleri-mekana bağlı gereksinmeler kaynaklı mekan kaliteleri, gestalt ilkeleri ve temel tasarım ilkeleri kaynaklı mekan algılama kaliteleri, tasarımı yönlendiren kaliteler, seri görünümlerle ilgili görsel kaliteler; Çevre tercih ve değerlendirme araştırmalarında görsel kalite; Çevrenin görsel niteliğinin tercihi ve değerlendirilmesi |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Çevre kavramı ve insan-fiziksel çevre arasındaki ilişkiler | | Hafta 2 | Bireyin çevre algısı ve çevresel deneyimi, | | Hafta 3 | Çevrenin görsel kalite kavramı ve bileşenleri, | | Hafta 4 | Çevre tercih ve değerlendirme ile ilgili kuramlar-araştırmalar-örnekler:İnsan gereksinmeleri, mekana bağlı gereksinmeler kaynaklı mekan kaliteleri,
| | Hafta 5 | Çevre tercih ve değerlendirme ile ilgili kuramlar-araştırmalar-örnekler:Gestalt ilkeleri ve temel tasarım ilkeleri kaynaklı mekan algılama kaliteleri, | | Hafta 6 | Çevre tercih ve değerlendirme ile ilgili kuramlar-araştırmalar-örnekler:Seri görünümlerle ilgili mekan kaliteleri,
| | Hafta 7 | Çevresel deneyim ve görsel kalite ilişkisi, | | Hafta 8 | Çevrenin görsel niteliğinin tercihi ve değerlendirmesi, | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama:Makale araştırması, | | Hafta 11 | Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama:Makale araştırması, | | Hafta 12 | Toplanan makalelerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması, | | Hafta 13 | Toplanan makalelerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması, | | Hafta 14 | Uygulama araştırmasıyla ilgili tartışma, | | Hafta 15 | Uygulama araştırmasının sunulması, | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Kalın, A. 2004, Çevre Tercih ve Değerlendirmesinde Görsel Kalitenin Belirlenmesi ve Geliştirilmesi:Trabzon Sahil Bandı Örneği. KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon | | |
1 | Altman, I. 1983, Human Behavior and Environment: Volume 6. Behavior and the Natural Environment, Plenum Press, New York | | 2 | Kaplan, S. and Kaplan, R. 1982, Humanscape: Environments, For People, Ulrich?s Books Inc., Ann Arbor, Michigan | | 3 | J. L. Nasar, J. L. 1992, Environmental Aesthetics: Theory Research and Applications, Cambridge University Press, USA | | 4 | Bechtel, R. B., Marans, R. W. and Michelson, W. 1987, Methods in Environmental And Behavioral Research, Van Nostrand Reinhold Company, New York | | 5 | Porteous, J. D. 1996, Environmental Aesthetics: Ideas, Politics and Planning, Routledge, London and New York | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 18/11/2016 | 2 | 20 | Uygulama | 12 | 16/12/2016 | 3 | 30 | Sunum | 16 | 13/01/2017 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 15 | 45 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 7 | 35 | Arasınav | 3 | 1 | 3 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 9 | 27 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 5 | 9 | 45 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 214 |
|