|
PEML7250 | Kentsel Yaya Mekanları ve Geçirgenlik | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Kamusal alan tasarımlarında, geçirgenlik ilkesi ile mekan kullanımını olumlu yönde artırmak için kavramsal önerilerde bulunmak, kamusal alanlar , kent ve insan ilişkisini geçirgenlik bağlamında anlatmak, Yaya mekanları için planlama ve tasarıma yönelik hedef ve eylemleri tartışmak. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Kentsel kamusal yaya mekanlarında karşılaşılan fiziksel, işlevsel,algısal, sosyal ve kültürel sorunların çözümüne katkıda bulunabilmek | 1,2 | | PK - 2 : | Kamusal yaya mekanlarına ilişkin analiz sentez ve değerlendirme yetisine sahip olmak | 1,2 | | PK - 3 : | Yaya mekanlarını kurgulamak için gerekli insan çevre etkileşimini ve yaya etkinlerini kavrayabilmek | 1,2 | | PK - 4 : | Geçirgenliğin, yaya mekan kalitesi sağlamak için temel kavramlardan biri olduğunu kavrayabilmek | 1,10 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Yaya ve yaya mekanı. Yaya alışveriş sokakları. Tarihsel süreç içinde değişen tüketim alışkanlıkları ve mekansal devinimi. Geçirgenlik kavramı. Geçirgenlik ve mekansal özellikler. Mekan kalitesi. Tercihler ve deneyimler. Geçirgenlik , fiziksel çevre özellikleri ve ulaşılabilirlik ilişkisi. Geçirgenlik, işlevsel çevre özellikleri ve çeşitlilik ilişkisi. Geçirgenlik, algısal çevre özellikleri ve okunabilirlik ilişkisi.
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kentsel kamusal alanlar ve yaya alanları ilişkisi
| | Hafta 2 | Kentsel kamusal alan türleri. Sokaklar, yaya sokakları, meydanlar, kıyı alanları ve yeşil alanlar
| | Hafta 3 | Sokaklar | | Hafta 4 | Yaya sokakları ve düzenleme ilkeleri
| | Hafta 5 | Meydanlar | | Hafta 6 | Kıyılar | | Hafta 7 | Yayalaştırma politikaları ve dünyadan örnekler
| | Hafta 8 | Geçirgenlik
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Geçirgenlik türleri:Fiziksel geçirgenlik, algısal geçirgenlik
| | Hafta 11 | Geçirgenlik ve mekansal özellikler
| | Hafta 12 | Ulaşılabilirlik, çeşitlilik, okunabilirlik
| | Hafta 13 | Ulaşılabilirlik ve fiziksel çevre ilişkisi | | Hafta 14 | Çeşitlilik ve işlevsel çevre ilişkisi
| | Hafta 15 | Okunabilirlik ve algısal çevre ilişkisi | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | A. Yavuz, 2009. ?Kentsel Yaya Alışveriş Sokaklarında Geçirgenlik Kavramının İrdelenmesi, Doğu Karadeniz Kentleri Örneği?, Doktora Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Trabzon, | | 2 | Bentley, I., 1985. Responsive Environments: A Manual for Designers, The Architectural Press, London. | | 3 | Carmona, M., Heath, T.,Oc, T., Tiesdell, S., (2010) Public Places and Urban Spaces, Oxford: Elsevier Sciences | | 4 | Gehl, J., 1987. Life Between Buildings-Using Public Space,Van Nostrand Reinhold, New York. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | | 2 | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 40 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | | | |
|