|
PEM7141 | Peyzaj Mimarlığı ve Göstergebilim | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrenciye göstergebilim (semantik-semiyoloji) ve dünyanın bir işaret sistemi olarak kavranışı ve anlamlamanın (anlam üreme süreci) farklı boyutları hakkına genel bilgi birikimi sağlamak, insanların işaret sistemini kullanarak birbirleriyle nasıl iletişim kurduklarını, anlamın bu süreçte nasıl taşındığını ve bir insanın kodlanmış bu anlam sistemlerini nası çözebileceğini kavratmak, kültürel bir oluşum olarak üretilen çevresel anlamları, peyzaj anlamlarının çevre değerlendirmedeki rolünü anlamada bilgilerini kullanabilmelerini sağlamak, çevresel değerlendirme, insan-çevre etkileşiminin nasıl araştırılacağı ve karar mekanizmasının çevresel tasarımda nasıl kullanılacağını öğretmektir. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | göstergebilim ve işaret sistemlerini özetleyebilecek ve anlamları taşıyan işaret sistemlerini kullanarak insanların çevreleriyle nasıl iletişim kurduklarını açıklayabilecekler. | 1,2,7,10,12,13 | 2,5 | PK - 2 : | bir peyzaj mimarının çevresel anlamları kodlamak ve kodlanmış anlamları çözmek için göstergebilimi nasıl kullandığını tanımlayabilecekler. | 1,2,7,10,12,13 | 3,5 | PK - 3 : | özel bir araştırma alanı seçerek çevresel anlamlar kodlama ve çözme süreçlerini uygulayabilecekler. | 1,2,7,10,11,12,13 | 2,5 | PK - 4 : | sosyal olarak yapılandırılmış çevreler ve onların üretilmiş anlamlarını değerlendirebilecekler. | 1,2,7,10,11,12,13 | 5 | PK - 5 : | anlam sistemlerini farklı çevrelere ait deneyim ve algıları özetleyebilecek ve insan ve çevresini bir iletişim sistemi olarak tanımlayabilecekler. | 1,2,7,10,11,12,13 | 5 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Bir göstergeler sistemi olarak yapılanmış çevre; Göstergebilimin tanımı; Gösterge kuramları: Üç öğeli gösterge kuramı, İki öğeli gösterge kuramı; Çevresiyle haberleşme görevini üstlenen elemanlar olarak göstergeler; Göstergenin üç farklı boyutu: dizim, yarar, anlam; Göstergenin işleyişi ve iletişimi oluşturan etmenler; Gösterge kuramlarına göre anlamlandırma; Çevresiyle iletişim kuran mekan; Mekan bileşeni olarak nesnenin göstergeye dönüşümü; Peyzaj ikonografisi: peyzaj elemanlarının göstergebilim bağlamında yorumlanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Bir göstergeler sistemi olarak yapılanmış çevre, | | Hafta 2 | Göstergebilime giriş ve temel kavramlar, | | Hafta 3 | Gösterge Kuramları: Charles Sanders Pierce, Charles William Morris ve Üç Öğeli Gösterge Kuramı,
Konuyla ilgili okuma parçalarının verilmesi, | | Hafta 4 | Üç Öğeli gösterge kuramı: Dizim yarar ve anlam,
Okuma parçalarının tartışılması,
| | Hafta 5 | Gösterge Kuramları:Ferdinand de Saussure, Roland Barthes ve İki Öğeli Gösterge Kuramı,
Konu ile ilgili okuma parçalarının verilmesi | | Hafta 6 | İki öğeli gösterge kuramı:Gösteren ve gösterilen
İki öğeli göstergenin anlam düzeyleri: Düzanlam ve yananlam
Okuma parçalarının tartışılması | | Hafta 7 | Göstergebilimde anlamlandırma süreci: Semiosis
Araştırma konusu seçimi | | Hafta 8 | Mekan bileşenilerinin göstergeye dönüşmesi, | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Peyzaj ikonografisi:Peyzajların simgeselliği | | Hafta 11 | Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama
Farklı alanlardaki göstergebilim uygulamalarının derlenmesi | | Hafta 12 | Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama
Farklı alanlardaki göstergebilim uygulamalarının derlenmesi | | Hafta 13 | Toplanan verilerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması, | | Hafta 14 | Toplanan verilerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması, | | Hafta 15 | Uygulama araştırmasının sunulması, | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Kalın, A. 1997, Bitkilerin Anlamsal Boyutu: Farklı Fonksiyonlardaki Bina ve Mekanlarla Anılabilen Bitkiler Üzerine Bir Araştırma KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon | | 2 | Barthes, R. 2005, Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, Dördüncü Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul | | 3 | Fiske, J. 1996, İletişim Çalışmalarına Giriş, çev. S. İrvanlı, Bilim Sanat Yayınları/Ark, Ankara | | 4 | Erkman, F. 1987, Göstergebilime Giriş, Birinci Basım, Alan Yayıncılık, İstanbul | | 5 | Guiraud, P. 1994, Göstergebilim, çev. Prof. Dr. M. Yalçın, İkinci Baskı, İmge Kitabevi, Ankara | | |
1 | Hurmitz-Leeds, W. 1987, Semiotics and Communication: Signs, Codes and Cultures, Lawerence Erlbaum Associates, Hillisdale New Jersey | | 2 | Cosgrove, D. and Daniels, S. 1989, The Iconography of Landscape: Essays on the Symbolic Representation, Design and Use of Past Environments, Cambridge University Press, Cambridge | | 3 | Mitchell, W. J. T. 1980, The Language of Images, The University of Chicago Press, London | | 4 | Harbison, R. 1991, The Built, The Unbuilt and The Unbuildable in Pursuit of Architectural Meaning, Thomes and Hudson, Singapore | | 5 | Foster, M. L. and Brandes, S. H. 1980, Symbol As Sense New Approaches To the Analysis of Meaning (Language, thought and culture), Academic Press, New York | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 50 | Uygulama | 13 14 | | 2 | 20 | Sunum | 16 | | 2 | 30 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 15 | 45 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 7 | 35 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 9 | 27 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 5 | 9 | 45 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 213 |
|