Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / PEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://www.fbe.ktu.edu.tr/anabd/abdmenu.php?id=peyzaj
Tel: +90 0462 3774051
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / PEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

PEM7141Peyzaj Mimarlığı ve Göstergebilim3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüPEYZAJ MİMARLIĞI ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı öğrenciye göstergebilim (semantik-semiyoloji) ve dünyanın bir işaret sistemi olarak kavranışı ve anlamlamanın (anlam üreme süreci) farklı boyutları hakkına genel bilgi birikimi sağlamak, insanların işaret sistemini kullanarak birbirleriyle nasıl iletişim kurduklarını, anlamın bu süreçte nasıl taşındığını ve bir insanın kodlanmış bu anlam sistemlerini nası çözebileceğini kavratmak, kültürel bir oluşum olarak üretilen çevresel anlamları, peyzaj anlamlarının çevre değerlendirmedeki rolünü anlamada bilgilerini kullanabilmelerini sağlamak, çevresel değerlendirme, insan-çevre etkileşiminin nasıl araştırılacağı ve karar mekanizmasının çevresel tasarımda nasıl kullanılacağını öğretmektir.
 
Program KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
PK - 1 : göstergebilim ve işaret sistemlerini özetleyebilecek ve anlamları taşıyan işaret sistemlerini kullanarak insanların çevreleriyle nasıl iletişim kurduklarını açıklayabilecekler.1,2,7,10,12,132,5
PK - 2 : bir peyzaj mimarının çevresel anlamları kodlamak ve kodlanmış anlamları çözmek için göstergebilimi nasıl kullandığını tanımlayabilecekler.1,2,7,10,12,133,5
PK - 3 : özel bir araştırma alanı seçerek çevresel anlamlar kodlama ve çözme süreçlerini uygulayabilecekler.1,2,7,10,11,12,132,5
PK - 4 : sosyal olarak yapılandırılmış çevreler ve onların üretilmiş anlamlarını değerlendirebilecekler.1,2,7,10,11,12,135
PK - 5 : anlam sistemlerini farklı çevrelere ait deneyim ve algıları özetleyebilecek ve insan ve çevresini bir iletişim sistemi olarak tanımlayabilecekler.1,2,7,10,11,12,135
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bir göstergeler sistemi olarak yapılanmış çevre; Göstergebilimin tanımı; Gösterge kuramları: Üç öğeli gösterge kuramı, İki öğeli gösterge kuramı; Çevresiyle haberleşme görevini üstlenen elemanlar olarak göstergeler; Göstergenin üç farklı boyutu: dizim, yarar, anlam; Göstergenin işleyişi ve iletişimi oluşturan etmenler; Gösterge kuramlarına göre anlamlandırma; Çevresiyle iletişim kuran mekan; Mekan bileşeni olarak nesnenin göstergeye dönüşümü; Peyzaj ikonografisi: peyzaj elemanlarının göstergebilim bağlamında yorumlanması.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Bir göstergeler sistemi olarak yapılanmış çevre,
 Hafta 2Göstergebilime giriş ve temel kavramlar,
 Hafta 3Gösterge Kuramları: Charles Sanders Pierce, Charles William Morris ve Üç Öğeli Gösterge Kuramı, Konuyla ilgili okuma parçalarının verilmesi,
 Hafta 4Üç Öğeli gösterge kuramı: Dizim yarar ve anlam, Okuma parçalarının tartışılması,
 Hafta 5Gösterge Kuramları:Ferdinand de Saussure, Roland Barthes ve İki Öğeli Gösterge Kuramı, Konu ile ilgili okuma parçalarının verilmesi
 Hafta 6İki öğeli gösterge kuramı:Gösteren ve gösterilen İki öğeli göstergenin anlam düzeyleri: Düzanlam ve yananlam Okuma parçalarının tartışılması
 Hafta 7Göstergebilimde anlamlandırma süreci: Semiosis Araştırma konusu seçimi
 Hafta 8Mekan bileşenilerinin göstergeye dönüşmesi,
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Peyzaj ikonografisi:Peyzajların simgeselliği
 Hafta 11Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama Farklı alanlardaki göstergebilim uygulamalarının derlenmesi
 Hafta 12Uygulama çalışmasıyla ilgili veri toplama Farklı alanlardaki göstergebilim uygulamalarının derlenmesi
 Hafta 13Toplanan verilerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması,
 Hafta 14Toplanan verilerin değerlendirilmesi ve uygulama araştırmasının kurgulanması,
 Hafta 15Uygulama araştırmasının sunulması,
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Kalın, A. 1997, Bitkilerin Anlamsal Boyutu: Farklı Fonksiyonlardaki Bina ve Mekanlarla Anılabilen Bitkiler Üzerine Bir Araştırma KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
2Barthes, R. 2005, Göstergebilimsel Serüven, çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, Dördüncü Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
3Fiske, J. 1996, İletişim Çalışmalarına Giriş, çev. S. İrvanlı, Bilim Sanat Yayınları/Ark, Ankara
4Erkman, F. 1987, Göstergebilime Giriş, Birinci Basım, Alan Yayıncılık, İstanbul
5Guiraud, P. 1994, Göstergebilim, çev. Prof. Dr. M. Yalçın, İkinci Baskı, İmge Kitabevi, Ankara
 
İlave Kaynak
1Hurmitz-Leeds, W. 1987, Semiotics and Communication: Signs, Codes and Cultures, Lawerence Erlbaum Associates, Hillisdale New Jersey
2Cosgrove, D. and Daniels, S. 1989, The Iconography of Landscape: Essays on the Symbolic Representation, Design and Use of Past Environments, Cambridge University Press, Cambridge
3Mitchell, W. J. T. 1980, The Language of Images, The University of Chicago Press, London
4Harbison, R. 1991, The Built, The Unbuilt and The Unbuildable in Pursuit of Architectural Meaning, Thomes and Hudson, Singapore
5Foster, M. L. and Brandes, S. H. 1980, Symbol As Sense New Approaches To the Analysis of Meaning (Language, thought and culture), Academic Press, New York
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 2 50
Uygulama 13
14
2 20
Sunum 16 2 30
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 15 45
Sınıf dışı çalışma 4 14 56
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 5 7 35
Arasınav 2 1 2
Uygulama 0 0 0
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 3 9 27
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Diğer 1 5 9 45
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü213