|
ELL2000 | İleri Çeviri (T-İ) | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Muhammed BAYDERE | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin temel amaçları şunlardır:
- Temel çeviri kavram ve olgularına ilişkin olarak gerçek hayat örnekleri üzerinden farkındalık kazandırmak,
- Gerçek hayatta karşılaşılabilecek çeviri işlevlerine uygun "çeviri amaçlı metin çözümlemesi" yapma becerisini kazandırmak,
- Farklı çeviri işlevlerinin farklı çeviri yöntemlerini/stratejilerini, farklı (çeviri) metin üretme pratiklerini ve farklı "eşdeğerlik" düzeylerini gerektireceğine ilişkin bir bilinç geliştirmek; öğrencilerin bu bağlamdaki becerilerine katkıda bulunmak,
- Öğrencilerin çeviri bağlamında "kültürlerarası bir iletişim uzmanı" olarak karşılaşacakları sorunlar karşısında bilinçli çözümler üretme ve bunları gerekçelendirme alışkanlığı kazanmalarına yardımcı olmak,
- Yapay zekâ ve makine çevirisi alanında yaşanan gelişmelerin çevirmenlik mesleği üzerindeki etkilerinden hareketle "pre-editing" ve "post-editing" farkındalığı kazandırmak ve bu becerilerinin gelişimine yardımcı olmak,
- Öğrencilerin genel anlamda "metin üretimi/yazarlığı" konularında bilinç ve yeterliklerinin gelişimine katkıda bulunmak.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Çeviriye ilişkin temel kavram ve olguları açıklayabilirler, | | | ÖK - 2 : | Farklı işlevlere sahip çevirilere yönelik çeviri amaçlı metin çözümlemesi gerçekleştirebilirler, | | | ÖK - 3 : | Farklı işlevlere sahip çevirilere yönelik olarak farklı çeviri yöntemleri benimseyebilir, farklı çeviri stratejileri geliştirebilir, farklı çeviri metin üretme pratiklerini gerçekleştirebilirler, | | | ÖK - 4 : | Çeviri yaparken karşılaştıkları sorunların çözümünde "kültürlerarası iletişim uzmanı" rolüyle aldıkları kararları tutarlı şekilde gerekçelendirebilirler, | | | ÖK - 5 : | Başlangıç düzeyinde "pre-editing" ve "post-editing" işlemleri gerçekleştirebilirler ve bunlara ilişkin gerekçelendirmeler sunabilirler. | | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders kapsamında öncelikle "çeviri", "eşdeğerlik", "yorum", "sadakat" ve "uzman çevirmen" kavramlarına ilişkin olarak gerçek hayattan çeviri örnekleri üzerinden öğrencilerin düşünsel üretkenlik sergiledikleri tartışmalar yürütülür. "İşlevsel çeviri yaklaşımları" çerçevesinde "çeviri amaçlı metin çözümlemesi" bilgisi verilir ve öğrencilerin değerlendirmeleriyle merkezde yer aldıkları uygulamalar gerçekleştirilir. Çevirileri erek dizgede gördükleri "işlev" odağında tanımlayan ve değerlendiren yaklaşımlara ve metin türlerine ilişkin bilgilendirmede bulunulur; "eşdeğerlik" kavramı "değişen işlevler" odağıyla tartışılır; gerçek hayattan örnekler ele alınır ve çeviri uygulamaları gerçekleştirilir. "Bilinçli" kararlar alan "uzman çevirmen" kavramı ışığında farklı işlevlerdeki çeviri ürünlerin üretimi sürecinde karşılaşılan sorunların tespitini ve çözümüne yönelik kararların alınmasını gerektiren çeviri uygulamaları gerçekleştirilir. Öğrencilerin "metin üreticisi" rolüne sahip oldukları çeviri süreçlerinde aldıkları kararlara ilişkin gerekçelendirmelerini detaylı şekilde paylaşmaları istenir. Son olarak, günümüzde "makine çevirisi" alanında yaşanan gelişmeler ışığında çevirmen rollerindeki dönüşüm ve yeniliklerden hareketle "pre-editing" ve "post-editing" işlemlerine ilişkin bilgilendirme sağlanır, uygulamalar gerçekleştirilir. |
|
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | | | | | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Arasınav | 2 | 2 | 4 | Uygulama | 4 | 14 | 56 | Ödev | 2 | 4 | 8 | Proje | 4 | 1 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 162 |
|