|
JLJL7411 | Petrol Araştır.Duraylı İzotoplar | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Reyhan KARA GÜLBAY | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Petrol araştırma çalışmalarında duraylı izotop verilerinin değerlendirilip yorumlanması, duraylı izotop verileri kullanarak petrol kaynak kayalarının çökel ortamı özelliklerinin belirlenmesi ve petrol-kaynak kaya korelasyonlarında petrolün kökeninin izotop verileri kullanılarak belirlenmesi |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İzotop, duraylı izotop ve izotop farklılaşması ile ilgili genel bilgiye sahip olup, jeolojide duraylı izotopların önemini kavrayacaklardır. | | | ÖK - 2 : | C izotop farklılaşmasını sonuçlayan nedenleri öğrenerek, duraylı karbon izotop verilerini kullanarak çökelme ortamı ve organik madde tipini yorumlayacaktır. | | | ÖK - 3 : | Duraylı C izotop oranlarını kullanarak petrol-petrol ve petrol-kaynak kaya korelasyonlarını yapabilecektir. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İzotop ve duraylı izotopların genel tanımı. İzotop farklılaşması ve karbon izotop farklılaşmasının nedenleri. Organik maddelerin C izotop oranları ve çökel ortamı belirlemede C izotop verilerinin kullanımı. Petrol ve kaynak kaya bitümlerinin karbon izotop oranları. Petrol-petrol ve petrol-kaynak kaya korelasyonunda C izotop verilerinin kullanımı. Organik maddenin farklı fraksiyonlarının (kerojen, doygun hidrokarbonlar, petrol, bitüm, aromatikler, NSO bileşenler, asfaltenler) C izotop bileşenleri ve spesifik n-alkan bileşenlerinin C izotop oranları. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İzotop ve duraylı izotoplar hakkında genel bilgi | | Hafta 2 | İzotop farklılaşması | | Hafta 3 | C izotop farklılaşmasına neden olan olaylar | | Hafta 4 | Duraylı izotopların jeolojide kullanımı | | Hafta 5 | Duraylı izotop verilerinin elde edilmesi için kullanılan yöntemler ve verilerin hesaplanması | | Hafta 6 | Farklı organik maddelere (karasal, denizel, gölsel) ait duraylı C izotop oranları | | Hafta 7 | Petrol ve kaynak kayaların duraylı C izotop oranları | | Hafta 8 | Petrol-petrol ve petrol-kaynak kaya korelasyonunda C izotop verilerinin kullanımı. | | Hafta 9 | Sınav | | Hafta 10 | Petrol-petrol ve petrol-kaynak kaya korelasyonunda C izotop verilerinin kullanımı. | | Hafta 11 | Organik maddenin farklı fraksiyonlarının (kerojen, doygun hidrokarbonlar, petrol, bitüm, aromatikler, NSO bileşenler, asfaltenler) C izotop bileşenleri | | Hafta 12 | Spesifik n-alkan bileşenlerinin C izotop oranları | | Hafta 13 | Spesifik n-alkan bileşenlerinin C izotop oranları | | Hafta 14 | Petrol araştırmalarında S, H ve N duraylı izotoplarının kullanımı | | Hafta 15 | Petrol araştırmalarında S, H ve N duraylı izotoplarının kullanımı | | Hafta 16 | Sınav | | |
1 | Hoefs, J., 2009. Stable isotopes geochemistry, Springer | | 2 | Peters, K.E., Moldowan, J.M., 1993. The biomarker guide: Interpreting molecular fossils in petroleum and ancient sediments. Englewood Cliffs, N.J., Prentice-Hall. | | 3 | Merrill RK, 1991, Source and migration processes and evaluation techniques | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 11 | 33 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 11 | 33 | Arasınav için hazırlık | 12 | 3 | 36 | Arasınav | 2 | 2 | 4 | Proje | 18 | 1 | 18 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 5 | 75 | Dönem sonu sınavı | 0 | 1 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|