Türkçe | English
OF TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ / YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/ofyazilim
Tel: +90 0462 3778353
OFTF
OF TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ / YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

YZM3017Yazılım Tasarımı ve Mimarisi3+1+0AKTS:5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüYAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması, Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik ve 1 saat uygulama
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Hamdi Tolga KAHRAMAN
Diğer Öğretim ÜyesiProf. Dr. Hamdi Tolga KAHRAMAN,
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, yazılım projelerinin yazılım mühendisliği disipliniyle modellenmesini, tasarlanmasını ve geliştirilmesini sağlamaktır. Bu amaçla yazılım mühendisliğinin temel prensiplerini, yazılım sürecinin adımlarını, yazılım tasarımının standartlarını ve standart haline gelmiş tasarım kalıplarını öğretmektir.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Bir yazılım projesini yazılım yaşam döngüsü adımları ile tanımlayabilirler.2,3,41,
ÖK - 2 : Bir yazılım projesinin 4+1 bakış açısıyla UML diyagramlarını oluşturabilirler ve bu diyagramları açıklayabilirler.2,3,41
ÖK - 3 : Yazılım tasarım prensiplerini açıklayabilirler ve yazılım projelerine tatbik edebilirler.2,3,44
ÖK - 4 : Yazılım tasarım desenlerini açıklayabilirler ve yazılım projelerinde kodlayabilirler.2,3,44
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Yazılım Tasarımı ve Mimarisine giriş. Yazılım Süreçleri, Yazılım Yaşam Döngüsü, Süreç Modelleri. Nesne Yönelimli Tasarım Prensipleri (SOLID). Tümleştirilmiş Modelleme Dili (UML) ile modelleme. Tasarım Modelinin Oluşturulması ve Tasarım Kalıpları. Senaryoların Gerçeklenmesi, Tasarımdan Kodlamaya Geçiş. Yapısal Tasarım Desenleri, Oluşturucu Tasarım Desenleri, Davranışsal tasarım Desenleri.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Yazılım Tasarımı ve Mimarisine Giriş, Dersin amacı,Yazılım Dünyasındaki sorunlar, Tasarım Yöntemlerinin Tarihçesi
 Hafta 2Yazılım Süreç Modelleri
 Hafta 3Nesne Yönelimli Programlamanın Temel İlkeleri
 Hafta 4Tümleştirilmiş Yazılım Geliştirme
 Hafta 5SOLID tasarım prensipleri
 Hafta 6Tasarım Desenleri
 Hafta 7Oluşturucu kalıplar
 Hafta 8Yapısal Kalıplar
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Fabrika, Soyut Fabrika ve Oluşturucu tasarım desenleri
 Hafta 11Adapter Bridge Composite Decorator Facade Flyweight Front Controller Module Proxy
 Hafta 12Chain of Responsibility Command Mediator Memento Observer Strategy Template Visitor
 Hafta 13Proje Sunumu
 Hafta 14Proje Sunumu
 Hafta 15Proje Sunumu
 Hafta 16Dönem Sonu sınavıı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Head First Design Patterns, O?Reilly, Eric Freeman, Elisabeth Freeman, Kathy Sierra, Bert Bates, First Edition October 2004.
2Yazılım Mimarının El Kitabı, C , Java ve Csharp ile Uml ve Dizayn Paternleri, Pusula Yayıncılık, Eylül 2014, Aykut Taşdelen
3Design Patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software, E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, and J. Vlissides, Addison ?Wesley Professional, 1995.
 
İlave Kaynak
1Analysis Patterns: Reusable Object Models, Martin Fowler, (1996-11-27). Addison-Wesley.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 1,5 30
Uygulama 12 2 20
Dönem sonu sınavı 15 1,5 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 4 4 16
Arasınav 2 1 2
Uygulama 1 14 14
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 4 16
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü134