|
GEM 313 | Gemi Makinaları - I | 4+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | GEMİ İNŞAATI ve GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu derste, bütün termik makine türlerinin teknik açıdan incelenmesi amaçlanmaktadır. Dersin esas konusu pistonlu içten yanmalı motorlar üzerinedir. Belirtilen motorların konstrüksiyonu, başlıca motor elemanları ve temel çalışma donanımları hakkında bilgi verilmektedir. Dersin bu aşamasından sonra, dört-zamanlı ve iki-zamanlı motorların iş çevrimleri incelenmekte ve motor iş çevrimini hesaplama yöntemleri anlatılmaktadır. Bu derste, motor çevrimi; ideal hava çevrimi olarak göz önüne alınmaktadır. Derste son olarak motor performans parametrelerinin hesabı anlatılmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Termik makineleri ve termik marinalardan içten yanmalı makineleri anlayabilir | 3,7,11 | 1 | ÖK - 2 : | Motor elemanlarını anlayabilir ve kavrayabilir | 3,7,11 | 1 | ÖK - 3 : | İki ve dört zamanlı motor çevrimlerini anlayabilir ve kavrayabilir | 3,7,11 | 1 | ÖK - 4 : | İdeal hava çevrimi yaklaşımlarından yaralanarak motor çevrimlerini hesaplamayı öğrenebilir | 3,7,11 | 1 | ÖK - 5 : | Motor çevrimi hesaplarını yapabilmeyi öğrenebilir ve çevrim hesabından yaralanarak motor karakteristiklerini hesaplamayı öğrenebilir | 3,7,11 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İçten yanmalı motorların tarihsel gelişimi. Termik makinelerin sınıflandırılması ve karşılaştırılması. Motor konstrüksiyonu: başlıca motor parçaları (piston, biyel, kam mili, krank mili, supaplar, silindir bloğu) , motor çalışma donanımları ( karbüratör, yakıt enjeksiyon sistemi, ateşleme sistemleri) . Motor çevrimleri: dört-stroklu buji-ateşlemeli ve sıkıştırma ateşlemeli (diesel) motor çevrimleri, iki-zamanlı buji-ateşlemeli ve sıkıştırma ateşlemeli (diesel) motor çevrimleri Bir ideal hava çevrimi matematik modeli kullanarak motor çevrimlerinin hesaplanması: Otto çevrimi, Diesel çevrimiMotor performans parametrelerinin hesaplanması: indike iş, ortalama indike basınç, ortalama efektif güç, efektif verim, özgül yakıt tüketimi |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İçten yanmalı motorların tarihsel gelişimi. Termik makineların sınıflandırılması ve karşılaştırılması. | | Hafta 2 | Motor dinamiği: Krank mili, biyel ve piston'a etki eden kuvvetler verilmesi ve bu kuvvetlerden yaralanarak motor monenti ve gücünün hesabı. | | Hafta 3 | Motor konstrüksiyonu: Başlıca motor parçaları(piston). | | Hafta 4 | Motor konstrüksiyonu: Başlıca motor parçaları (biyel, kam mili ve krank mili). | | Hafta 5 | Motor konstrüksiyonu: Başlıca motor parçaları (supaplar ve silindir bloğu). | | Hafta 6 | Motor çalışma donanımları: Benzin motorları için karbüratör ve yakıt enjeksiyon sistemi. | | Hafta 7 | Motor çalışma donanımları:Benzin motorları için ateşleme sistemleri. | | Hafta 8 | Motor çalışma donanımları: Dizel motorları için yakıt püskürtme sistemleri. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Motor çalışma donanımları: Dizel motorları için yakıt püskürtme sistemleri ve dizel motorlarında güç ayarı. | | Hafta 11 | Motor çevrimleri: Dört-stroklu buji-ateşlemeli ve sıkıştırma ateşlemeli (diesel) motor çevrimleri. | | Hafta 12 | Motor çevrimleri: Dört-stroklu buji-ateşlemeli ve sıkıştırma ateşlemeli (diesel) motor çevrimleri. | | Hafta 13 | Motor çevrimleri: İki-zamanlı buji-ateşlemeli ve sıkıştırma ateşlemeli (diesel) motor çevrimleri. | | Hafta 14 | Motor performans parametrelerinin hesaplanması: indike iş, ortalama indike basınç, ortalama efektif güç, efektif verim, özgül yakıt tüketimi. | | Hafta 15 | Motor performans parametrelerinin hesaplanması: İndike iş, ortalama indike basınç, ortalama efektif güç, efektif verim, özgül yakıt tüketimi. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Durgun, O., 1992; İçten yanmalı Motorlar Ders Notları, (Basılmamış). | | 2 | Durgun, O., 1993; Motorlar II Ders Notları, (Basılmamış). | | 3 | Durgun, O., 1995; Motor Termodinamiği, (Basılmamış). | | 4 | Heywood, JB, 1988, Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill Book Company, USA. | | 5 | Ferguson, Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill Book Company, USA. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 22/11/2012 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 17/01/2013 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Laboratuar çalışması | 1 | 2 | 2 | Diğer 1 | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 4 |
|