|
YHEY2005 | Yaban Hayatı ve Yangın | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | YABAN HAYATI EKOLOJİSİ ve YÖNETİMİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yangının memeliler, kuşlar, sürüngenler, çift yaşarlar ve balıklar üzerindeki etkilerini, vejetasyona etkilerini, yaban hayvanlarının yangın anı ve sonrasındaki davranışlarını, yaban hayvanlarını yangından korumak için alınabilecek koruyucu ve önleyici tedbirlerle savaş yöntemlerinin neler olacağını ve yangınların bir araç olarak nasıl kullanılmaları gerektiğini öğretmek. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yaban hayatı ve yangın ilişkisinin önemini ifade edebilir. | 4,8 | 1 | ÖK - 2 : | Yanıcı maddeler ve bunlara bağlı yangın tiplerini tanımlayabilir. | 4,8 | 1,3,5 | ÖK - 3 : | Yangın davranışı, yangın rejimi, yangın ekolojisi ve yangın amenajmanı kavramlarını tanımlar. | 4,8 | 1,5 | ÖK - 4 : | Yangınların orman ekosistemlerinde oynadıkları rolü tartışıp açıklayabilir. | 4,8 | 1,5,6 | ÖK - 5 : | Orman yangınlarının toprak ve bitki besin maddeleri dinamikleri üzerine etkilerini teknik idari, ekolojik, ve sosyo-ekonomik açıdan tartışabilir. | 4,8 | 3,6 | ÖK - 6 : | Yangının memeliler, kuşlar, sürüngenler, çift yaşarlar ve balıklar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koyabilir. | 4,8 | 1,3,5,6 | ÖK - 7 : | Yangının ve yangın tarafından değiştirilmiş habitatların yaban hayvanlarına muhtemel faydalarını kavrayabilir. | 4,8 | 1,3,5,6 | ÖK - 8 : | Hayvanlarda yangına adaptasyon, yangınla başa çıkma ve yangında hayatta kalma adaptasyonlarını tartışabilir. | 4,8 | 1,3,5,6 | ÖK - 9 : | Yangın besin toplayıcıları (fire-foraging) ve Yangın yayıcı(firehawk) türler ile ilgili bilgileri öğrenirler. | 4,8 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Yangın ekolojisine giriş,
Ekolojik prensipler ve bunların yangınla ilişkisi,
Yangınların toprak, su ve havaya etkileri,
Yangınların vejetasyona etkileri,
Doğal bir süreç olarak orman yangınları,
Yangının ve yangın tarafından değiştirilmiş habitatların yaban hayvanlarına muhtemel faydalarını,
Hayvanlarda yangına adaptasyon, yangınla başa çıkma ve yangında hayatta kalma adaptasyonlarını,
Yangın besin toplayıcıları (fire-foraging) ve Yangın yayıcı(firehawk) türler.
Yangının memeliler, kuşlar, sürüngenler, çift yaşarlar ve balıklar üzerindeki etkileri,
Orman yangınlarının yaban hayatı açısından yönetimi. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Orman yangınlarına giriş ve temel kavramlar,
Ormanlarımız ve Yaban Hayatı varlığımız. | | Hafta 2 | Türkiye ve dünyada yangın problemi, yangın istatistikleri, yangınların sosyo-kültürel, ekonomik ve ekolojik temelleri. | | Hafta 3 | Yangın ekolojisi, yangın rejimi, yangın davranışı, yanıcı maddeler, topografya ve hava halleri | | Hafta 4 | Orman yangınlarının toprak ve bitki besin maddeleri dinamikleri üzerine etkileri | | Hafta 5 | Yangının ve yangın tarafından değiştirilmiş habitatların yaban hayvanlarına muhtemel faydaları. | | Hafta 6 | Hayvanlarda yangına adaptasyon, yangınla başa çıkma ve yangında hayatta kalma adaptasyonları | | Hafta 7 | Yangın besin toplayıcıları (fire-foraging) ve Yangın yayıcı(firehawk) türler | | Hafta 8 | Yangınların memeli hayvan türleri üzerine etkileri | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Yangınların memeli hayvan türleri üzerine etkileri | | Hafta 11 | Yangınların kuşlar üzerine etkileri | | Hafta 12 | Yangınlarının sürüngen ve amfibi türleri üzerine olan etkileri | | Hafta 13 | Yangınlarının balık ve böcek populasyonu üzerine etkileri | | Hafta 14 | Yangınların orman ekosistemlerinde oynadıkları rolü. | | Hafta 15 | Orman yangınlarının yönetimi ve yaban hayatı | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Smith, J. K. (2000). Wildland fire in ecosystems: effects of fire on fauna. Ogden, UT: US Department of Agriculture, Forest Service, Rocky Mountain Research Station. 83 p., 42. | | |
1 | Andersen A.N. (1996) Fire ecology and management. In: Finlayson C.M., Von Oertzen I. (eds) Landscape and Vegetation Ecology of the Kakadu Region, Northern Australia. Geobotany, vol 23. Springer, Dordrecht | | 2 | Pausas, Juli G., and Catherine L. Parr. "Towards an understanding of the evolutionary role of fire in animals." Evolutionary Ecology 32.2-3 (2018): 113-125. | | 3 | Bonta, Mark, et al. "Intentional fire-spreading by Firehawk raptors in Northern Australia." Journal of Ethnobiology 37.4 (2017): 700-718. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 17/11/2018 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 28/01/2019 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2.5 | 14 | 35 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 3 | 5 | 15 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 109 |
|