|
HEM2006 | Cinsellik ve Üreme Sağlığı | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Öğr. Gör. Dr Reyhan ERKAYA | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Kıymet YEŞİLÇİÇEK ÇALIK,
Öğr. Gör. Dr. Reyhan ERKAYA | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders öğrenciye aile, üreme sağlığı kavramı ve üreme hakları, üreme sağlığı, sağlık hizmetleri içindeki yeri hakkında bilgi kazandırma, üreme kapsamında temel sağlık hizmetlerine saygılı bir tutumla bireylerin üreme ve cinsel haklarına ilişkin bilgiler kazandırmaktadır. ve cinsel sağlık hizmetleri sunmak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | üreme sağlığı/ cinsel sağlık kavramını açıklayabilecektir.
| 5,15 | 1 | ÖK - 2 : | cinsel sağlık/üreme sağlığını bozan durumları söyleyebilecektir..
| 5 | 1 | ÖK - 3 : | cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan birey için duruma özgü uygulanabilecek hemşirelik girişimlerine karar verebilecektir.
| 5,15 | 1 | ÖK - 4 : | cinsel sağlık/üreme sağlığı sorunu olan bireye uygun danışmanlık gereksinimlerini saptayabilecektir.
| 5,15 | 1,4 | ÖK - 5 : | cinsel sağlık/üreme sağlığı konusunda yasal ve etik ilkeleri söyleyebilecektir.
| 5,15 | 1 | ÖK - 6 : | güvenli cinsel yaşamı bilecektir.
| 5,15 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dünyada ve Türkiye'de Gençlerin Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Konusunda Durumları ve Üreme Hakları
Kadın ve erkek cinsel aktivitesinin fizyolojisi ve cinsel işlev bozuklukları
Cinsel davranış, yönelim ve ilişki tarzlarındaki çeşitliliğin belirlenmesi
Cinsel Sağlığın Değerlendirilmesi ve Cinsel Sağlığın Değerlendirilmesinde Modellerin Kullanımı
'Gizlilik, Cinsel İstismar ve İhmalin Önlenmesi ve Farkındalığın Artırılması, KTÜ Çocuk Koruma ve İzleme Merkezi'nin İşleyişi
Erkek ve Kadın Üreme Organları ve Cinsel Olgunlaşma
Ergenlik Döneminde Fiziksel Değişiklikler
Aile Planlaması
Cinselliğe Yönelik İnançlar, Tutumlar, Değerler ve Mitler
Yaşam dönemlerindeki cinsellik (ergenlik, hamilelik, menopoz, yaşlılık vb.)
Hamileliğin Oluşması
Cinsel Sağlığı Tehdit Eden Bulaşıcı Hastalıklar ve Önlenmesi
Kadınlara karşı şiddet |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dünyada ve Türkiye?de Gençlerin Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı İle İlgili Durumları ve Üreme Hakları
| | Hafta 2 | Kadın ve Erkek cinsel aktivite fizyolojisi ve Cinsel işlev bozuklukları
| | Hafta 3 | Cinsel davranış çeşitliliği, yönelim ve ilişki biçimlerinin tanımlanması
| | Hafta 4 | Cinsel Sağlığın Değerlendirilmesi ve Cinsel Sağlığın Değerlendirilmesinde Model Kullanımı
| | Hafta 5 | ?Mahremiyet, Cinsel İstismarı, ihmali Önleme ve Farkındalık oluşturma, KTÜ Çocuk Koruma ve İzlem Merkezi İşleyişi
| | Hafta 6 | Erkek ve Kadın Üreme Organları ve Cinsel Olgunlaşma
| | Hafta 7 | Ergenlik Dönemindeki Bedensel Değişiklikler
| | Hafta 8 | Aile planlaması I
| | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Aile planlaması II
| | Hafta 11 | Cinselliğe Yönelik İnanç, Tutum, Değerler ve Mitler
| | Hafta 12 | Yaşam dönemlerinde Cinsellik (ergenlik, gebelik, menapoz, yaşlılık vb)
| | Hafta 13 | Gebeliğin Oluşumu | | Hafta 14 | Cinsel Sağlığı Tehdit Eden Bulaşıcı Hastalıklar ve korunma
| | Hafta 15 | Kadına Yönelik Şiddet
| | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Pandemi Dönemlerinde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı (CSÜS) Hizmetleri: Toplum Temelli Hizmetler için Rehber, Prof. Dr. Pınar Okyay, Prof. Dr. Türkan Günay, Editörler, CİSÜ Platformu, İstanbul, Şubat 2021 | | 2 | Türkiye de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu. Editörler Prof.Dr. Tomris Türmen, Prof. Dr. Ayşe Akın, CİSÜ Platformu, Karika Baskı ve Kopyalama Sistemleri Eğitim Mah. Kasap İsmail Sk. İstanbul Plaza No: 10/B Kadıköy İstanbul, Nisan 2021 | | 3 | Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi. Ayşen Bulut, Editör, ABA (Akademik Bilimsel Araştırmalar) Yayınevi, İstanbul, 2021 | | 4 | Ergenlerde Cinse Sağlık. Orhan Derman, Nuray Kanbur, Zehra Aycan, Sinem Akgül, Zeynep Tüzün, Melis Pehlivantürk Kızılkan, Editörler, akademisyen kitabevi, 2019 | | 5 | Keskin, N., Yapça, G., & Tamam, L. (2015). Transseksüalizm: Klinik özellikleri ve yasal konular. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(4), 436-447. | | 6 | Sağlık çalışanlarına yönelik Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evliliklerin Önlenmesi rehberi. UNFPA, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu, Prof. Dr. Berna Dilbaz, Prof. Dr. Türkan Günay , Editörler, Atalay Matbaacılık, Temmuz 2021 | | |
1 | Şahin, D. cı?nsı?yetı?nden hos?nut olmama: psı?kı?yatrı?k ac?ıdan tanı, deg?erlendı?rme ve raporlama su?rec?lerı?. Journal of Istanbul Faculty of Medicine, 84(S-1), 1-3. | | 2 | Güner, P. (2016). Cinsel Kimlik Gelişimi. Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics, 2(1), 9-14. | | 3 | Zeren F., Gürsoy E. (2018). Neden Cinsel Sağlık Eğitimi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1): 29-33 | | 4 | Siyez, D., Öztürk, B., Erol, E. S. E. N., & Kağnıcı, Y. (2018). Üniversite öğrencilerine yönelik cinsel sağlık eğitimi programları: Sistematik gözden geçirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 344-362. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16.04.2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 17 | 05.06.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 30 |
|