|
HEM2052 | Hemşirelikte Etik | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Aysel ÖZSABAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders; öğrencilere, sağlıklı ve hasta bireye yönelik tüm uygulamalarda insanın sağlık ve yaşam hakkını en önemli değer olarak benimsemeleri, hemşirelik değerlerini verilen bakıma yansıtmaları, etik konular ve etik ikilemlerin çözümünde yol gösterici bilgi ve beceri kazandırır.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Etik ile ilişkili kavram, ilke ve değerleri açıklayabilme | 1,6,11 | 1, | ÖK - 2 : | Etik sınıflandırma, kuramlar ve etik karar verme sürecini kavrayabilme | 1,6,11 | 1 | ÖK - 3 : | Hemşirelik etik kodları, bakım felsefesi ve değerleri ile ilişkisini analiz edebilme | 1,6,11 | 1,5 | ÖK - 4 : | Hastalarda özgür irade ile ilgili uygulama konularında hemşirelik girişimlerini açıklayabilme | 1,6,11 | 1,5 | ÖK - 5 : | Teknoloji kullanımının etik yönlerini ve hemşirelik ile ilişkisini açıklayabilme | 1,6,11 | 1 | ÖK - 6 : | Çağdaş bakım ve tedavi girişimlerinin etik yönlerini analiz edebilme | 1,6,11 | 1 | ÖK - 7 : | Tıbbi hataların önlenmesinde hemşirelik girişimlerini açıklayabilme | 1,6,11 | 1 | ÖK - 8 : | Sağlık bakım sistemi içinde oluşan etik sorunları analiz edebilme | 1,6,11 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Etik ve ilişkili kavramlar, evrensel etik ilke ve değerler, etik sınıflandırma,etik kuramlar ve etik karar verme, hemşirelikte meslekleşme ve hemşirelik değerleri, hemşirelik etik kodları, hastalarda özgür irade ile ilgili uygulama konuları ve hemşirelik( otonomi, paternalizm, bilgilendirilmiş onam, ileri direktifler, yaşam ve sağlık ile ilgili seçimler), teknoloji kullanımının etik yönleri, çağdaş bakım ve tedavi girişimleri ve etik yönleri, tıbbi hatalar ve hemşirelik, sağlık ekonomisinin etik boyutu, küresel sağlık bakım hizmetleri, etik karar verme süreci vaka çalışması |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Etik ve İlişkili Kavramlar | | Hafta 2 | Evrensel Etik İlkeler ve Değerler | | Hafta 3 | Etik sınıflandırma, etik kuramlar ve etik karar verme | | Hafta 4 | Hemşirelikte meslekleşme ve hemşirelik değerleri | | Hafta 5 | Hemşirelik Etik Kodları | | Hafta 6 | Hastalarda özgür irade ile ilgili uygulama konuları ve hemşirelik
Otonomi ve paternalizm
Bilgilendirilmiş onam | | Hafta 7 | Hastalarda özgür irade ile ilgili uygulama konuları ve hemşirelik-2
İleri direktifler
Yaşam ve sağlıkla ilgili seçimler
| | Hafta 8 | Teknoloji kullanımının etik yönleri ve hemşirelik | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Çağdaş bakım, tedavi girişimleri ve etik yönleri
-Yardımcı üreme teknikleri, klonlama, kürtaj, doğum kontrolü | | Hafta 11 | Çağdaş bakım, tedavi girişimleri ve etik yönleri-2
-doku ve organ transplantasyonu, ampütasyon, hibernasyon, ötenazi, beyin ölümü, ölüm, otopsi | | Hafta 12 | Tıbbi hatalar ve hemşirelik | | Hafta 13 | Sağlık ekonomisinin etik boyutu ve hemşirelik | | Hafta 14 | Küresel sağlık bakım hizmetleri, etik ve hemşirelik | | Hafta 15 | Etik karar verme- vaka çalışması | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | 2.Margaret H.B., Alvita K.N., (Çeviri Editörleri: Şule E.A., Nefise B., Ükke K.), Çağdaş Hemşirelikte Etik, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. | | 2 | Ayla Ünsal (Ed.). Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 2021. | | |
1 | 1. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K.Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara. 2005. 2. Erdemir A | | 2 | 3. Selva E.Ş., Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler, Nobel Tıp Kitabevi, 2012. | | 3 | 4. Gülşen T., Ayşe F.O., Etik Konulardan Seçmeler, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Ödev | 12 | | 3 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 8 | 16 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 14 | 28 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|