|
TDE2036 | Dil Teknolojileri | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Asiye Mevhibe COŞAR | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Gelişen ve değişen teknolojik imkanların dil çalışmalarına yansıtılması konusunda bilgilendirmek, dil yapısının bilgisayar çalışmalarında kullanımı konularında bilgi ve yeterlik kazanılmasını sağlamak |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Dil bilgisi ve dil bilimi ile bilgisayar bilimleri arasındaki ilişkileri öğrenebilir. | 2,4 | 1, | ÖK - 2 : | Yapay zekâ, biçimsel diller kuramı, kuramsal dilbilim, bilgisayar destekli dilbilim ve bilişsel pisikoloji gibi değişik alanlarda geliştirilmiş kuram, yöntem ve teknolojileri tanıyabilir.
| 4,9 | 5, | ÖK - 3 : | Bilgisayar ortamında dil modeli oluşturularak eğitim öğretim etkinliklerine katkı sağlayacak donanımı edinebilir. | 5,8 | 6, | ÖK - 4 : | Doğal dil işleme çalışmalarına katılacak ve katkı sunacak birikimi kazanabilir. | 4 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil ve Teknolojiye dair temel kavramlar, Teknoloji v edil ilişkisi; Yapay zekâ, doğal dil işleme; dil bilgisi ve dil bilimin deneysel alanları; bilgisayar destekli dil bilim, büyük veri analizi, dil ve edebiyat malzemelerinin bilgisayarlı çalışmalarda kullanım alanları ve örnek çalışmalar.
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Ders amaç, içerik ve kaynaklarının tanıtımı.
Dil, teknoloji, teknik, bilim ve bilgi kavramları ile birbirleri ile ilişkileri konusunda öğrencilerin hazır bulunuşluğunun tespiti. | | Hafta 2 | Temel kavramlar: dil, teknoloji, teknik ilişkisi; güncel gelişmeler ışığında dil ile teknoloji ilişkisinin olumlu ve olumsuz yönlerine literatürden bakış. | | Hafta 3 | Kütüphane veri tabanlarının kullanımı ve bilgisayar teknolojileri ile metin oluşturma eğitimi [misafir eğitici refakatinde] | | Hafta 4 | Dil teknolojisi ve doğal dil işleme. | | Hafta 5 | Doğal dil işleme(NPL), 1600'lerden 2000'Li yıllara kısa tarihi, nasıl yapılır, zorlukları ve uyglama alanları nelerdir. | | Hafta 6 | Doğal Dil İşlemenin uygulama alanları: Dil Çeviri, Yazım Denetimi, Ses Tanıma, Metin Özetleme.
| | Hafta 7 | Doğal Dil İşlemenin uygulama alanları: Bilgilerin Çıkarılması, Adlandırılmış Varlık Tanıma , Soru Cevaplama, Metin Sınıflandırma ve Kategorize Etme.
| | Hafta 8 | Doğal dil işleme ve Türkçe; Türkçe doğal dil işlemede karşılaşılan zorluklar ve gereklilikler. | | Hafta 9 | ARA SINAV. | | Hafta 10 | Yapay zekâ ve metaverse. [misafir eğitici refakatinde] | | Hafta 11 | Yeni okur yazaralık ve dijital okur yazarlık. | | Hafta 12 | Örnek dil teknolojisi uygulamaları: Türkçe için alternatif iletişim aracı olarak geliştirilmiş bir grafik sembol sistemi olan ALİS ve 3 Boyutlu Sanal Türk İşaret Dili Tercümanı (TİD3b) [misafir eğitici refakatinde] | | Hafta 13 | Sosyal Medya ve Doküman Analiz Sistemi, Türkçe duygu analizi çalışması [misafir eğitici refakatinde]. | | Hafta 14 | Dönem içeriğinin gözden geçirilmesi, ders çıktılarının değerlendirilmesi. | | Hafta 15 | SINAV HAFTASI | | Hafta 16 | SINAV HAFTASI | | |
1 | Adalı, E. Doğal Dil İşleme, Akçağ yay., Ankara 2020.
| | |
1 | D. Mertkan Gezgin, E. Silahsızoğlu, "Bilişim Teknolojilerinin Kullanımının Türkçeye Etkileri", Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI)
Volume 7, Issue 1, January 2016: / Cilt 7, Sayı 1, Ocak 2016: 28-46
| | 2 | Alyılmaz,C. "Teknoloji ve Dil", https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/33210
| | 3 | Tarcan, F. Çakar, "Bilgisayarlı Dil Tanımlamada Dilbilimsel Yaklaşımlar ve Bir Yazılım Denemesi", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz-2008, C.7, S.26, s.64-70.
| | 4 | A. Uçan, E.A. Sezer, "Türkçe Bilgisayarlı Dil Bilimi Çalışmalarında His Analizi", TDAY Belleten, C.70, Aralık 2020, S. 193- 210.
| | 5 | Y. Fırat, "Modellenmiş Kavram Latisleriyle Bilgisayarlı Anlam Çözümleme Çalışması: Modellenmiş Kavram Latisleriyle Bilgisayarlı Anlam Çözümleme Çalışması", GÜFBED/GUSTIJ, 2017, C. 7, S.1, s.10-24. | | 6 | İlgili makaleler ve ders notları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16/04/2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 14 | 04/06/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 14 | 2 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 14 | 4 | 56 | Arasınav için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 7 | 2 | 14 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|