|
TRKO4009 | Anlam Bilimi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | YOK | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Anlam biliminin, diğer bilim dallarıyla ilişkilerini tanıtmak.
Anlam biliminin temel kavramlarını kavratmak.
Durgun ve gelişmeli anlam bilimi konularını kavratmak.
Türkçe?nin anlam bilim açısından özelliklerini öğretmek
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Anlambilim ile ilgili temel konuları kavrar.
| 1,10 | 1 | ÖK - 2 : | Anlambilim ile ilgili yapılmış araştırmaları tarar ve onlardan faydalanır. | 1,10 | 1 | ÖK - 3 : | Sözcüklerin metin içindeki anlam özelliklerini gösterir. | 1,10 | 1 | ÖK - 4 : | Eşzamanlı ve artzamanlı anlam değişikliklerini inceler.
| 1,10 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil bilimin bir alt dalı olarak anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri.
Anlam bilimin alt dalları: 1) Durgun anlam bilim: kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık eş adlılık; çok anlamlılık; 2) Gelişmeli anlam bilim; anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları. Konular, Türk dilinin tarihî ve çağdaş metinleri üzerinde anlam analizleri yapılarak işlenir.
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Anlambilimin tanımı, kapsamı, tarihçesi
| | Hafta 2 | Dil sistemi, durgun anlambilim, Kelime anlambilimi, kavramlaştırma
| | Hafta 3 | Gösterge kavramı ve bu konudaki çalışmalar
| | Hafta 4 | Kavram alanı, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları
| | Hafta 5 | Temel anlam, tasarımlar ve duygu değerleri
| | Hafta 6 | Yan anlam, aktarmalı anlam
| | Hafta 7 | Deyim aktarmaları, ad aktarmaları
| | Hafta 8 | Çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam
| | Hafta 9 | Ara Sınav
| | Hafta 10 | Eş anlamlılık, ters anlamlılık
| | Hafta 11 | Bağdaştırma, anlambilimde kılınış ve görünüş
| | Hafta 12 | Gelişmeli anlambilim, anlam genişlemesi, anlam daralması, anlam değişmesi, güzel adlandırma
| | Hafta 13 | Türkçenin tümce anlambilimi
| | Hafta 14 | Türkçenin tümce anlambilimi | | Hafta 15 | Türkçenin tümce anlambilimi | | Hafta 16 | Final Sınavı
| | |
1 | AKSAN D. 1999, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilim Konuları.Engin Y. Ankara. | | |
1 | GUIRAUD P. 1999, Anlambilim (Çev. Berke Vardar). Multılıngual Y. İstanbul. | | 2 | AKSAN D. 2003, Her yönüyle Dil Ana çizgileriyle Dilbilim, TDK, Ankara . | | 3 | RİFAT Mehmet, 1990, Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. Düzlem Yay. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 15/11/2018 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 09/01/2019 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 2 | 7 | 14 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 7 | 21 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 2 | 7 | 14 | Toplam Çalışma Yükü | | | 79 |
|