|
ULS6334 | Diplomasi Tarihi ve Osmalı Diplomasisi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail KÖSE | Diğer Öğretim Üyesi | Ögr. Görevlisi Emre Yürük | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders ile, öğrencilerin diplomasinin tarihsel bağlamda hangi etkiler altında nasıl geliştiği, değiştiği ve uygulamalar gösterdiğini anlaması ve Osmanlı diplomatik tarihinin devletin kuruluşundan 19. yüzyıla kadar geçirdiği aşamaları inceleme, yaşanan diplomatik olayları ve temel diplomatik krizleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. Beklenen değerlendirme ve öğretim amaçları aşağıdaki gibi olacaktır:
- Diplomasi kavramı ve diplomasinin tarihsel gelişimi
- Osmanlı diplomasisin temel dinamikleri
- Osmanlı Diplomasisini tarihsel süreci
- Dersi alan öğrencilerin Diplomasi Tarihi ve Osmanlı Diplomasisini birlikte değerlendirip, analiz yeteneği ve olay örgüsü bilgisinin yeterli düzeye ulaştırılması hedeflenmektedir.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Diplomasi Tarihine hakim olmak | 1 | 1, | ÖK - 2 : | Osmanlı Diplomasisine hakim olmak | 1 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Uluslararası Devletler arasında ortaya çıkan diplomasi ve çatışma olguları tarihsel olarak uluslararası ilişkilerin gelişimi ve bir bilim dalı olarak incelenmesinin temel dinamikleri olmuştur. Devletlerarası çatışma kavramı bir kenara bırakıldığında diplomasinin özü devletlerin birbirleri ile barışçıl yollardan görüşmesi sürecinde uyguladıkları yöntemdir. Diplomasi devletlerarası ilişkilerin ortaya çıkmasından itibaren birçok tanıma ve kullanım şekline sahip olmuştur. Tarihsel sürecin bu akışı içerisinde ihtiyaçlara ve değişen koşullara göre yeniden tanımlanan ve düzenlenen diplomasi en temelde Birinci Dünya Savaşı bir dönüm noktası olarak değerlendirilerek eski ve yeni diplomasi kavramları ile ele alınmaktadır.
Özünde ırk, dil, din, sınıf gibi olguların üstünde bir uzlaşı yolu olan diplomasi kendi uygulayıcıları tarafından yüzyıllar boyu kapalı kapılar arkasında yürütülmüş ancak bu gizli ilişkiler ağı sonucunda bir dünya savaşının ortaya çıkması diplomasinin uygulama metodunda değişiklik yapılması ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Birinci Dünya Savaşı?na kadar diplomasinin söz konusu gelişim ve değişim süreci bu ders kapsamında incelenecektir. I. Dünya Savaşı?na kadar geçen süredeki diplomatik usulden zarar görüp, savaşın sonuçlarından yıkıcı bir şekilde etkilenen devletler arasında başta Osmanlı Devleti gelmektedir. Bu kapsamda Osmanlı Devleti?nin diplomasisinin kuruluşundan yıkılışına kadar önemli bir parçası olduğu eski diplomasi dönemi içerisindeki uygulamaları ve yöntemsel ve kurumsal dönüşümünün aşamaları ile ele alınması hedeflenmektedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Diplomasinin temel kavramlarının değerlendirilmesi
| | Hafta 2 | İlk diplomasi örnekleri, diplomasideki yöntemler ve uygulamalar
| | Hafta 3 | Modern diplomasinin ilk örnekleri | | Hafta 4 | Modern devletler sisteminin ortaya çıkması ve diplomaside değişiklikler
| | Hafta 5 | Richelieu'nun diplomasi yönetimine katkısı
| | Hafta 6 | Kişisel Diplomasi ve çok yanlı Diplomasi
| | Hafta 7 | Konferans diplomasisinin ortaya çıkışı ve örnek olaylar | | Hafta 8 | Eski Diplomasi üzerine değerlendirme
| | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Osmanlı Devleti?nin kuruluş döneminde diplomasinin işleyişi | | Hafta 11 | Osmanlı Devleti?nin yükseliş dönemlerinde diplomasinin işleyişi ve diplomasi geleneğinin oluşması
| | Hafta 12 | Osmanlı Devleti?nin modern diplomasiye geçişi
| | Hafta 13 | Tanzimat ve Islahat dönemlerinde Osmanlı diplomasisinin genel yapısı
| | Hafta 14 | Meşrutiyet döneminde Osmanlı diplomasisinin geçirdiği değişimler ve Türkiye Cumhuriyetine Geçiş
| | Hafta 15 | Proje Sunumları
| | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Okumalar ders esnasında verilecektir. Ders esnasında verilecek makaleler: Ders ile ilgili makaleler bir hafta önceden facebook grubuna yüklenecektir.
| | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/2021 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/2022 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 30 | 1 | 30 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 30 | 1 | 30 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 30 | 2 | 60 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 5 | 1 | 5 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|