|
AGEI2005 | Gemi Direnci ve Sevki | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Ön Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MOTORLU ARAÇ ve ULAŞTIRMA TEKNOLOJİLERİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Öğr. Gör. Mustafa Kemal SEZER | Diğer Öğretim Üyesi | ÖĞR. GÖR. MUSTAFA KEMAL SEZER, ÖĞR. GÖR. ALİ KANGAL | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilerin gemi direnci ve gemi sevki prensiplerinin teorik ve uygulamalarını açıkça anlamalarını sağlamak ve gerekli problemleri bu temel yardımıyla çözebilme yeteneğini öğrencilere kazandırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Gemi direnci bileşenlerini tanımlar | 4 | 1,3, | ÖK - 2 : | Model ve prototip arasındaki ilişkilerini açıklar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 3 : | İstatistiksel ve analitik direnç hesaplarını yapar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 4 : | Sığ sulardaki direnç değişimlerini açıklar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 5 : | Gemi pervane tiplerini tanımlar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 6 : | Gemi pervanelerinin genel parametrelerini açıklar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 7 : | Bir gemi için gerekli pervane tipini belirleyip hesaplarını yapar | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | ÖK - 8 : | Belirli tip pervane için gerekli makineyi seçer | 1,2,7,8,9,11 | 1,3 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Gemi direncinin genel tanımı ve direncin bileşenleri. Boyut analizi ile direncin bağlı olduğu kanunların çıkarılması. Laminer ve türbülanslı akım ve sınır tabaka. Sürtünme direnci, pürüzlülük ve kirlenmenin dirence etkisi. Dalga yapma direnci ve hesaplama yöntemleri. Artık direnç ve benzerlik kanunları. Matematik ve fiziksel modeller ve deniz sistemlerinin modellenmesi. Gemi ve açık deniz platformları modellerinin direnç deneyleri. Hava, rüzgar ve takıntıların dirence etkileri. Sığ su ve kanallarda gemi direnci. Değişik yöntemlere göre gemi direncinin bulunması. Dalgalarda direnç artması. Gemi sevki dersinin kapsamı ve modern sevk unsurları, pervane geometrisi-modern sevk unsurları, gemi-pervane etkileşimi- iz alanı, pervane hidrodinamik karakteristikleri, pervane teorileri- momentum ve kaldırıcı hat/yüzey ve model deneyleri, kavitasyon, pervane-gemi etkileşimi ve sevk gücünün tahmini, akım düzenleyici ve sevk verimini arttırıcı önlemler, pervane dizayn mantığı-tekne-pervane-makine uyumu, gemilerde hız ölçüm tecrübeler, ve analiz yöntemleri. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Gemi Direncine giriş | | Hafta 2 | Viskoz direnç | | Hafta 3 | Dalga direnci | | Hafta 4 | Model deneyleri | | Hafta 5 | Sığ su ve kanal etkisi | | Hafta 6 | Direncin diğer bileşenleri (Ek direnç bileşenleri) | | Hafta 7 | Dirençle ilgili örnek problemler | | Hafta 8 | Gemi sevkine giriş | | Hafta 9 | Yarıyıl içi Sınavı | | Hafta 10 | Pervane geometrisi | | Hafta 11 | Pervane alanı ile ilgili bazı tanımlar | | Hafta 12 | Pervane-Gemi etkileşimi | | Hafta 13 | Gücün tanımları | | Hafta 14 | Pervane tasarımı | | Hafta 15 | Sevk sistemleri | | Hafta 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
1 | Aydın, Muhsin, 2018, Gemi Direnci ve Sevki-111. Çözümlü Problem, GMO Yayınları | | |
1 | Gemi Mühendisliği El Kitabı, GMO Yayınları | | 2 | Baykal, Reşat, A. Cemil Dikili, 2002,Gemilerin direnci ve makina gücü, İ.T.Ü. İnşaat Fakültesi | | 3 | Ders notları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 07.11.2023 | 01,00 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 24.01.2024 | 01,00 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 14 | 3 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 14 | 2 | 28 | Arasınav için hazırlık | 8 | 3 | 24 | Arasınav | 1 | 3 | 3 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 3 | 18 | Dönem sonu sınavı | 1 | 6 | 6 | Toplam Çalışma Yükü | | | 121 |
|