Türkçe | English
TRABZON MESLEK YÜKSEKOKULU / ELEKTRONİK ve OTOMASYON BÖLÜMÜ
BİYOMEDİKAL CİHAZ TEKNOLOJİSİ
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/trabzonelektronik
Tel: +90 0462 3777520
TMYO
TRABZON MESLEK YÜKSEKOKULU / ELEKTRONİK ve OTOMASYON BÖLÜMÜ / BİYOMEDİKAL CİHAZ TEKNOLOJİSİ
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

BMCT2021Sayısal Elektronik Laboratuvarı2+1+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiÖn Lisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüELEKTRONİK ve OTOMASYON BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama
Öğretim ÜyesiÖğr. Gör. Bülent ATASEVEN
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Dijital elektronik dersinde öğretilen birleşimsel-birleşimsel devreler, sıralı-sıralı devreler, analog-sayısal dönüştürücü (ADC) ve sayısal-analog dönüştürücü devrelerinin deneyler ve simülasyon(benzetim) programları ile pekiştirilmesi. Öğrencilerin modern araç ve yöntemleri kullanarak kombinasyonel ve sıralı sistemleri analiz edip tasarlayabilecek seviyeye getirilmesi amaçlanmaktadır. Kısaca amaç öğrencilerin mantıksal elemanları, devreleri ve bunlarla ilgili tasarım uygulamalarını laboratuvar ortamında gerçekleştirebilmelerini ve teorik bilgilerini deney yaparak pekiştirmelerini sağlamaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Analog ve Sayısal kavramlarını inceleyebilme ve farklarını yorumlar.4,5,61,4,
ÖK - 2 : Temel mantık devrelerini sadeleştirebilir.2,3,4,61,
ÖK - 3 : Bilgisayarın çalışma prensibini anlayacaktır.3,4,5,61,
ÖK - 4 : Ardışıl devreler, kombinasyonal devreler ve modülar tasarım tekniklerini ayrıntılı olarak kavrayacaktır.5,61,4,
ÖK - 5 : Kodlayıcılar ve kod çözücülerin sayısal elektronikteki önemini kavrayacaktır.4,51,4,
ÖK - 6 : Sözel mantık problemlerini, sayısal mantık problemine dönüştürme, giriş çıkış değişkenlerini belirleme, tasarlama ve donanıma dönüştürme becerisi kazanır.4,5,61,4,
ÖK - 7 : Temel bellek elemanlarını tanıma4,51,
ÖK - 8 : Sayısal mantıkta kullanılan temel elemanları tanıma ve tasarımda kullanma becerisi kazanır.4,5,61,4,
ÖK - 9 : Sayısal elektroniğin mikroişlemci tabanlı sistemlerin temeli olduğunu kavyaracaktır.4,121,4,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Kombinasyonel ve Sıralı Devre (Transistör ve diyotlar kullanılarak mantık kapılarının uygulanması. Verilen bir problemin karno haritaları ve boolean cebiri gibi yöntemlerle basitleştirilmesi ve mantık kapılarıyla gerçekleştirilmesi. Kodlayıcı, kod çözücü, bilgi seçici, veri dağıtıcı gibi devrelerin uygulanması. Yarı toplayıcı , tam toplayıcı, yarım toplayıcı Çıkarıcı, tam çıkarıcı ve karşılaştırıcı gibi devrelerin uygulamalarını yapmak Kaskad bağlantıları kullanarak 8 bitlik toplayıcı ve 8 bitlik karşılaştırıcı devreleri elde etmek Osilatör, multivibratör, mandal ve flip-flop devrelerini uygulamalı olarak öğrenmek Sıralı devreleri, özellikle senkron ve asenkron sayıcıları öğrenmek ve uygulama yaparak pekiştirmek.) ADC (analog-dijital dönüştürücü) ve DAC (dijital-analog dönüştürücü) devrelerini öğrenmek ve deney yaparak pekiştirmek.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Lojik kapılar, lojik kapıların iç yapıları, boolean cebri kuralları, karno haritaları, evrensel kapılar(tek tip lojik kapı kullanarak devre tasarımı)
 Hafta 2Deney 1: lojik kapılar, lojik kapıların diyot ve transistör ile gerçekleştirilmesi. De morgan kurallarının deney yolu ile ıspatı. lojik fonksiyonları tek tip kapı kullanarak tasarlama.(NAND ve NOR)
 Hafta 3Kodlayıcılar, kod çözücüler, veri değıtıcılar-çoğullayıcı, veri seçiciler-çoklayıcı, eşlik jenaratörü.
 Hafta 4Deney 2: Kodlayıcılar, kod çözücüler, veri değıtıcılar-çoğullayıcı, veri seçiciler-çoklayıcı, eşlik jenaratörü laboratuvar uygulamaları.
 Hafta 5Toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar ve kaskat bağlantıları
 Hafta 6Deney 3 : Toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar ve kaskat bağlantıları laboratuvar uygulamaları
 Hafta 7Ardışıl-sıralı devrelere giriş , Osilatörler ve çeşitleri, multivibratör ve çeşitleri ,mandal, flip-flop çeşitleri, flip-flopların doğruluk ve geçiş tabloları.
 Hafta 8Deney 4: Multivibratör uygulamalarını yapmak, 555 entegresi ile tek kararlı ve kararsız multivibratör uygulamasınını gerçekleştirmek, Flip-flopların doğruluk tablolarını uygulama yolu ile elde etmek.
 Hafta 9Vize Sınavı
 Hafta 10Asenkron yukarı sayıcı, asenkron aşağı sayıcı, asenkron aşağı-yukarı sayıcı, sıfırlama ve ön kurmalı asenkron sayıcı, modlu sayıcılar, senkron sayıcılar, istenen sıraya göre sayan senkron sayıcılar, giriş bilgisine göre sayan sayıcılar, ring sayıcılar, entegre sayıcılar.
 Hafta 11Deney 5: Senkron ve Asenkron sayıcı uygulamalarını tasarlamak ve uygulamak. Giriş bilgisine göre ileri-geri sayan sayıcı tasarlamak ve uygulamak, ring sayıcı uygulaması.
 Hafta 12Sonlu durum makineleri (moore ve mealy modelleri), kaydediciler, bellekler
 Hafta 13Deney 6: Sonlu durum makineleri (moore ve mealy modelleri), kaydedici uygulamaları.
 Hafta 14Analog dijital çevirici ve dijital analog çevirici devreler
 Hafta 15Deney 7: Analog dijital çevirici ve dijital analog çevirici devre deneyleri
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1YAĞIMLI, Mustafa ve AKAR Feyzi. 2018; Beta Basım Yayım.
 
İlave Kaynak
12012, Megep Temel Mantık Devreleri
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 01/12/2023 1 50
Dönem sonu sınavı 16 19/01/2014 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 7 21
Laboratuar çalışması 2 7 14
Arasınav için hazırlık 4 4 16
Arasınav 1 1 1
Uygulama 1 7 7
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 5 30
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü90