|
BMCT2021 | Sayısal Elektronik Laboratuvarı | 2+1+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Ön Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ELEKTRONİK ve OTOMASYON BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Öğr. Gör. Bülent ATASEVEN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dijital elektronik dersinde öğretilen birleşimsel-birleşimsel devreler, sıralı-sıralı devreler, analog-sayısal dönüştürücü (ADC) ve sayısal-analog dönüştürücü devrelerinin deneyler ve simülasyon(benzetim) programları ile pekiştirilmesi. Öğrencilerin modern araç ve yöntemleri kullanarak kombinasyonel ve sıralı sistemleri analiz edip tasarlayabilecek seviyeye getirilmesi amaçlanmaktadır.
Kısaca amaç öğrencilerin mantıksal elemanları, devreleri ve bunlarla ilgili tasarım uygulamalarını laboratuvar ortamında gerçekleştirebilmelerini ve teorik bilgilerini deney yaparak pekiştirmelerini sağlamaktır.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Analog ve Sayısal kavramlarını inceleyebilme ve farklarını yorumlar. | 4,5,6 | 1,4, | ÖK - 2 : | Temel mantık devrelerini sadeleştirebilir. | 2,3,4,6 | 1, | ÖK - 3 : | Bilgisayarın çalışma prensibini anlayacaktır. | 3,4,5,6 | 1, | ÖK - 4 : | Ardışıl devreler, kombinasyonal devreler ve modülar tasarım tekniklerini ayrıntılı olarak kavrayacaktır. | 5,6 | 1,4, | ÖK - 5 : | Kodlayıcılar ve kod çözücülerin sayısal elektronikteki önemini kavrayacaktır. | 4,5 | 1,4, | ÖK - 6 : | Sözel mantık problemlerini, sayısal mantık problemine dönüştürme, giriş çıkış değişkenlerini belirleme, tasarlama ve donanıma dönüştürme becerisi kazanır. | 4,5,6 | 1,4, | ÖK - 7 : | Temel bellek elemanlarını tanıma | 4,5 | 1, | ÖK - 8 : | Sayısal mantıkta kullanılan temel elemanları tanıma ve tasarımda kullanma becerisi kazanır. | 4,5,6 | 1,4, | ÖK - 9 : | Sayısal elektroniğin mikroişlemci tabanlı sistemlerin temeli olduğunu kavyaracaktır. | 4,12 | 1,4, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kombinasyonel ve Sıralı Devre (Transistör ve diyotlar kullanılarak mantık kapılarının uygulanması. Verilen bir problemin karno haritaları ve boolean cebiri gibi yöntemlerle basitleştirilmesi ve mantık kapılarıyla gerçekleştirilmesi. Kodlayıcı, kod çözücü, bilgi seçici, veri dağıtıcı gibi devrelerin uygulanması. Yarı toplayıcı , tam toplayıcı, yarım toplayıcı Çıkarıcı, tam çıkarıcı ve karşılaştırıcı gibi devrelerin uygulamalarını yapmak Kaskad bağlantıları kullanarak 8 bitlik toplayıcı ve 8 bitlik karşılaştırıcı devreleri elde etmek Osilatör, multivibratör, mandal ve flip-flop devrelerini uygulamalı olarak öğrenmek Sıralı devreleri, özellikle senkron ve asenkron sayıcıları öğrenmek ve uygulama yaparak pekiştirmek.) ADC (analog-dijital dönüştürücü) ve DAC (dijital-analog dönüştürücü) devrelerini öğrenmek ve deney yaparak pekiştirmek. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Lojik kapılar, lojik kapıların iç yapıları, boolean cebri kuralları, karno haritaları, evrensel kapılar(tek tip lojik kapı kullanarak devre tasarımı) | | Hafta 2 | Deney 1: lojik kapılar, lojik kapıların diyot ve transistör ile gerçekleştirilmesi. De morgan kurallarının deney yolu ile ıspatı. lojik fonksiyonları tek tip kapı kullanarak tasarlama.(NAND ve NOR) | | Hafta 3 | Kodlayıcılar, kod çözücüler, veri değıtıcılar-çoğullayıcı, veri seçiciler-çoklayıcı, eşlik jenaratörü. | | Hafta 4 | Deney 2: Kodlayıcılar, kod çözücüler, veri değıtıcılar-çoğullayıcı, veri seçiciler-çoklayıcı, eşlik jenaratörü laboratuvar uygulamaları. | | Hafta 5 | Toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar ve kaskat bağlantıları | | Hafta 6 | Deney 3 : Toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar ve kaskat bağlantıları laboratuvar uygulamaları | | Hafta 7 | Ardışıl-sıralı devrelere giriş , Osilatörler ve çeşitleri, multivibratör ve çeşitleri ,mandal, flip-flop çeşitleri, flip-flopların doğruluk ve geçiş tabloları. | | Hafta 8 | Deney 4: Multivibratör uygulamalarını yapmak, 555 entegresi ile tek kararlı ve kararsız multivibratör uygulamasınını gerçekleştirmek, Flip-flopların doğruluk tablolarını uygulama yolu ile elde etmek. | | Hafta 9 | Vize Sınavı | | Hafta 10 | Asenkron yukarı sayıcı, asenkron aşağı sayıcı, asenkron aşağı-yukarı sayıcı, sıfırlama ve ön kurmalı asenkron sayıcı, modlu sayıcılar, senkron sayıcılar, istenen sıraya göre sayan senkron sayıcılar, giriş bilgisine göre sayan sayıcılar, ring sayıcılar, entegre sayıcılar. | | Hafta 11 | Deney 5: Senkron ve Asenkron sayıcı uygulamalarını tasarlamak ve uygulamak. Giriş bilgisine göre ileri-geri sayan sayıcı tasarlamak ve uygulamak, ring sayıcı uygulaması. | | Hafta 12 | Sonlu durum makineleri (moore ve mealy modelleri), kaydediciler, bellekler | | Hafta 13 | Deney 6: Sonlu durum makineleri (moore ve mealy modelleri), kaydedici uygulamaları. | | Hafta 14 | Analog dijital çevirici ve dijital analog çevirici devreler | | Hafta 15 | Deney 7: Analog dijital çevirici ve dijital analog çevirici devre deneyleri | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | YAĞIMLI, Mustafa ve AKAR Feyzi. 2018; Beta Basım Yayım. | | |
1 | 2012, Megep Temel Mantık Devreleri | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 01/12/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 19/01/2014 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 7 | 21 | Laboratuar çalışması | 2 | 7 | 14 | Arasınav için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 7 | 7 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 5 | 30 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|