|
FIZ2029 | Optik | 3+0+1 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | FİZİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik ve 1 saat laboratuar | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Gökhan APAYDIN | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Uğur ÇEVİK | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Işığın özellikleri ve doğasının araştırılması. Işıkla ilgili problemler hakkında öğrenci becerilerinin kazandırılması. Optik aletleri öğrenmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | geometrik optiğin temel kavram ve prensiplerini açık ve mantıklı bir şekilde öğrenmiş olacak
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 2 : | ışık ışınının doğasını anlamış olacak
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 3 : | fiziksel kuramlardan, optik yasalarının işleyişini kavramış olacak.
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 4 : | genel olarak geometrik optik konularında düşünme ve soru sorma yeteneğini geliştirmiş olacak.
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 5 : | optik cihazları öğrenmiş olacak
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 6 : | Young' ın çift aralık deneyinde meydana gelen girişim desenlerini tanımlayabilecektir. | 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 7 : | Young'ın çift aralık deneyinin ışığın dalga teorisini desteklediğini anlayabilecektir.
| 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 8 : | Michelson interferometresinde girişim desenlerinin nasıl meydana geldiğini anlayabilecektir. | 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 9 : | Huygens ilkesinin dalga yayılmasına uygulanabileceğini anlayacaktır. | 1,2,3 | 1,4, | ÖK - 10 : | Koherent kaynakların nasıl oluşturulabileceğini anlayacaktır
| 1,2,3 | 1,4, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Işık ışınları. Yansıma. Kırınım. Dağılım. Küresel Yüzeyler. İnce Lensler. Kalın Lensler. Küresel Aynalar. Işın izleme. Lens sapmaları. Optik aletler, Huygens Prensibi ve Faz değişimi, Girişim, Girişim ölçer, Frounhofer kırınımı, Kırınım ızgarası, Fresnel kırınımı, Yansıma ve Kırılma Kanunları, Işığın Girişimi, Işığın ve dalga boyunun dalga doğasının belirlenmesi, Yansıma ve Kırılma Kanunları, Girişim Işık, Işığın dalga doğasının ve dalga boyunun belirlenmesi, Görüntü oluşumunda mercek, Opik araçlar |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Işık Işınları,Yansıma(Çalışma gruplarının oluşturulması)*
| | Hafta 2 | Kırılma, (Yansıma Kanunları)* | | Hafta 3 | Küresel Yüzeyler (Yansıma Kanunları)*
| | Hafta 4 | İnce Mercekler (Suyun kırılma indisi)* | | Hafta 5 | Kalın Mercekler (Prizmada ölçümler)*
| | Hafta 6 | Küresel Aynalar (Paralel yüzlü camda kayma)* | | Hafta 7 | Işın Çizimi (Serbest Çalışma)*
| | Hafta 8 | Huygens ilkesi ve faz değişimi (Büyütme yoluyla ince kenarlı merceğin odak uzaklığın bulunması)* | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Girişim (Bessel yöntemiyle ince kenarlı merceğin odak uzaklığın bulunması)*
| | Hafta 11 | İnterferometre. (Michelson İnterferometresi)* | | Hafta 12 | Fresnell kırınımı. (Mikroskop yardımıyla camın kırınım indisinin bulunması)*
| | Hafta 13 | Frounhofer kırınımı.(Serbest Çalışma)* | | Hafta 14 | Kırınım Ağı (Serbest Çalışma)* | | Hafta 15 | Genel Tekrar | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı
* Laboratuar çalışması
| | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 12/11/2021 | 90 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 14/01/2022 | 90 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Laboratuar çalışması | 2 | 1 | 2 | Arasınav için hazırlık | 7 | 7 | 49 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 7 | 49 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 173 |
|