|
ILH1018 | Kelama Giriş | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | İLAHİYAT BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | YRD. DOÇ. DR. Züleyha BİRİNCİ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Kelamın oluşum, gelişim ve dönüşüm süreçlerini öğretmek |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Bir bilim olarak kelamın nasıl bir işlev gördüğünü kavrar | 1,2,3,4,5,6 | 1 | ÖK - 2 : | Kelam ilminin ortaya çıkış ve gelişim süreci hakkında bilgi verir | 1,2,3,4,5,6 | 1 | ÖK - 3 : | Kelam ilminin düşünce tarihi boyunca geçirdiği evreleri mukayeseli bir şekilde anlatır | 1,2,3,4,5,6 | 1 | ÖK - 4 : | Önemli kelam alimleri, görüşleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur | 1,2,3,4,5,6 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İslam'ın erken döneminde ortaya çıkan inanç tartışmaları. Kelam ilminin teşekkül devri ve kurucuları. Kelam ekollerinin gelişim ve değişim süreçleri |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş bahisleri, temel kavramlar | | Hafta 2 | Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, önemi ve İslam ilimleri içindeki yeri | | Hafta 3 | Kelam ilmini eleştirenler, Kelam ilminin doğuşuna etki eden iç ve dış sebepler | | Hafta 4 | Başlangıç dönemi kelam ekolleri, Haricilik, özellikleri, itikadi görüşleri | | Hafta 5 | Şiilik, ana ilkeleri, temel inanç esasları | | Hafta 6 | Şii fırkalar, Zeydiyye, İmamiyye, İsmailiyye | | Hafta 7 | Mürcie, Kaderiyye, Cebriyye, Müşebbihe | | Hafta 8 | Mutezile, doğuşu, beş temel ilkesi | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Basra Mutezilesi, önemli temsilciler, görüşler, eserler | | Hafta 11 | Bağdat Mutezilesi. Mutezile'nin hizmeti ve hezimeti | | Hafta 12 | Ehli Sünnet. Selefiyye, selef akidesinin esasları | | Hafta 13 | Eşarilik, önemli Eşari kelamcıları, görüşleri ve eserleri | | Hafta 14 | Matüridilik, İmam Matüridi ve görüşleri. Eşariler ve Matüridiler arasındaki farklar | | Hafta 15 | Yeni ilmi kelam dönemi, hazırlayan sebepler, temsilciler ve eserler | | Hafta 16 | Final | | |
1 | Özarslan, S. 2013; Kelam Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara | | |
1 | Topaloğlu, B. 1981; Kelam İlmi Giriş, Damla Yayınevi, İstanbul | | 2 | Topaloğlu, B. 2004, Kelam araştırmaları Üzerine Düşünceler, MÜ İFAV, İstanbul | | 3 | Yurdagür, M. 2018, Kelam Tarihi, MÜ İFAV, İstabnul | | 4 | DİA, ilgili maddeler | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 2 | 7 | 14 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 6 | 18 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|