|
CEK1001 | Sosyoloji | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Mehmet SOYTÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Sosyal bilimlerin tarihsel gelişimi ve sosyolojinin konusu hakkında öğrencilere bilgi vermektir |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | sosyolojinin, sosyal bilimler içindeki yerini ve temel kavramlarını tanımlayabilecekler | 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 2 : | sosyal durumları açıklayabilecekler | 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 3 : | sosyal olguları birbirleriyle ilişkilendirebilecekler | 1,2,3,4,5 | 1 | ÖK - 4 : | sosyal süreçlerin geleceğine ilişkin çıkarımda bulunabilecekler | 1,3,4,5 | 1 | ÖK - 5 : | sosyal olaylardan genel yargılar üretebilecekler | 1,2,3,4,5 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Sosyal bilimlerin tarihsel gelişimi, Sosyolojinin temel ilkeleri, bilim sosyoloji ilişkisi, sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi; sosyolojik araştırmanın metod ve mantığı, özel sosyoloji dalları, sosyal yapı analizi, kültür, birey toplum ilişkisi, toplumsal yapı ve statü, toplumsal davranış kalıpları, toplumsal kurumlar, kültür, toplumsal değişme, toplumsal denetim, nüfus ve toplumsal hareketlilik, toplumsallaşma süreci. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Sosyoloji'nin tanımı ve kapsamı; sosyolojik bakış açısı ve hayal gücü; sosyolojinin kurucuları 1: Ibn-i-Haldun, Saint-Simon; Auguste Comte (pozitivism, üç hal kanunu) ve Emile Durkheim (işbölümü, mekanik ve organik dayanışma, anomi) | | Hafta 2 | Sosyolojinin kurucuları 2: Karl Marx (yabancılaşma, sosyal sınıflar, tarihi maddecilik); Max Weber (ideal tip, akılcılaşma, Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu); Günümüzün önde gelen düşünürleri: Habermas, Foucault ve Giddens. | | Hafta 3 | Toplum türleri; kır ve tarım toplumları; sanayi toplumu; bilgi toplumu ve ötesi; küreselleşme-yerelleşme. | | Hafta 4 | Kültür; toplum, grup ve birey; toplumsallaşma, dünyada ve Türkiye?de aile yapılarındaki değişmeler; boşanmalar; ailenin karanlık yüzü. | | Hafta 5 | Toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısı; geleneksel ve modern tabakalaşma sistemleri; gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin sınıf yapısı. | | Hafta 6 | Statü ve parti kavramları, toplumsal akışkanlık; yoksulluk ve eşitsizlik. | | Hafta 7 | Dinin tanımı; dine ilişkin sosyolojik kuramlar; dinsel örgütlenme türleri; din ve toplum; gelişmiş ülkelerde din; Türkiye ve İslam ülkelerinde din. | | Hafta 8 | Kitle iletişim araçları; iletişim araçları hakkındaki kuramlar; iletişim araçlarını toplumsal sorumluluğu; internet ve toplum. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Modern örgütler; örgüt kuramları; bürokrasi; oligarşinin tunç kanunu; Foucault ve örgütsel denetim; bürokrasinin ötesinde. | | Hafta 11 | Fordizm, neo-fordizm ve post-fordizm ve çalışma hayatı, esnek üretim, yeni yönetim tekniklerinin iş ve çalışanlar üzerindeki etkileri; | | Hafta 12 | Meslekler, sendikalar ve işçi hareketleri; kadınlar ve iş; teknolojik gelişmeler ve işin geleceği; tüketim toplumu. | | Hafta 13 | İktidar ve otorite; devlet kavramı; siyasi sistemler; vatandaşlık hakları; | | Hafta 14 | Savaşlar; asker ve siyaset; terörizm; Toplumsal değişim; toplumsal hareketler | | Hafta 15 | Şehirleşme kuramları; modern şehirlerin özellikleri; gelişmekte olan ülkelerde şehirleşme ve göç, afet sosyolojisi ve afet kuramları; afetlerin siyasi ve ekonomik sonuçları; Türkiye'de doğal afetler; 17 Ağustos depremi | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Bozkurt, V.,2010; Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Yayınevi, Bursa. | | |
1 | Giddens, A., 2000; Sosyoloji, Ayraç Yayınları, Ankara. | | 2 | Bauman Z., 1998; Sosyolojik Düşünmek, Ayraç Yayınları, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 22/11/2016 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/01/2017 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 9 | 1 | 9 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 9 | 1 | 9 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 3 | 14 | 42 | Diğer 2 | 3 | 14 | 42 | Toplam Çalışma Yükü | | | 188 |
|