|
ILH2001 | Fıkıh Usulü - I | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | İLAHİYAT BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | DR. ÖĞR. ÜYESİ Şenol SAYLAN, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | 3 Gün staj | | Dersin Amacı: | Fıkıh Usûlü'nün yapısı ve işlevinin öğretilmesi, Fıkhın kaynaklarının öğretilmesi ve kaynaklardan hüküm çıkarabilme becerisinin kazandırılması |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Hz. Peygamberin söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibi olur. | | | ÖK - 2 : | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını, mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırarak değerlendirir. | | | ÖK - 3 : | Naslar arasındaki farklılıkları uzlaştırabilme yollarını kavrar. | | | ÖK - 4 : | İcma ve kıyas gibi delillerin mahiyetini açıklar. | | | ÖK - 5 : | Maslahat, örf ve istihsan kavramlarının günümüz fıkıh düşüncesindeki yerini anlatır. | | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İslâm hukuk tarihine genel bir giriş: İslâm hukuku ve usul düşüncesinin doğuşu, gelişmesi. Fıkıh usulüne dair genel bilgiler, Şer'i hükümlerin delilleri (fıkhın kaynakları) |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Fıkıh usulünün tanımı ve konusu | | Hafta 2 | Fıkıh usulünün yapısı ve işlevi | | Hafta 3 | Fıkıh usulünün doğuşu, gelişimi ve literatürü | | Hafta 4 | Kitap (Kur´an-ı Kerîm) | | Hafta 5 | Sünnet I: Tanımı ve kaynaklık değeri | | Hafta 6 | Sünnet II: Çeşitleri | | Hafta 7 | Sünnet III: Bağlayıcılığı | | Hafta 8 | İcma | | Hafta 9 | ARASINAV | | Hafta 10 | Kıyas I: Tanımı ve rukünleri | | Hafta 11 | Kıyas II: Kaynaklık değeri | | Hafta 12 | Kıyas III: İllet | | Hafta 13 | Mesâlih-i Mürsele, İstihsan | | Hafta 14 | Örf, Sedd-i zerâyi, Şeru men kablenâ, | | Hafta 15 | Sahabe Kavli, İstıshâb, Rüya ve İlham | | Hafta 16 | YARIYIL SONU SINAVI | | |
1 | Kahraman, Abdullah, Fıkıh Usulü, 2017, Rağbet yayınları, İstanbul | | 2 | ÖZTÜRK, Mustafa ,"Dinî Hükümlerin Kaynağını Kuran ile Sınırlandırma Eğiliminin Kaynakları ve Tutarlılığı", Dinî Hükümlerin Kaynağı ve Dinî Metinlerin Anlaşılması, 2010, s. 13-67. | | 3 | Apaydın, Yunus, Klasik Fıkıh Usulünün Yapısı ve İşlevi, İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2003, sayı: 1, s. 9-28, | | |
1 | Seydişehri, Mahmud Esad Bin Emin ,Fıkıh Usulü / Telhisu Usul-i Fıkıh, 2008 | | 2 | Erdoğan, Mehmet, Vahiy Akıl Dengesi Açısından Sünnet, 2009, İfav,İstanbul | | 3 | Aybakan, Bilal , Fıkıh İlminin Oluşum Sürecinde İcmâ, 2003, İstanbul, | | 4 | Bedir, Murteza, İslamın Yolu: Sünnet, 2017, İSAM Yay., İstanbul | | 5 | Apaydın, Yunus, İslam Hukuk Usulü, 2017,Kimlik yay., Kayseri | | 6 | Şa´ban, Zekiyyüddin , İslâm Hukuk İlminin Esasları, 1990, Çev. İbrahim Kâfi Dönmez, TDV Yay. Ankara | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 14 | 28 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 88 |
|